Jag fattar vad du menar och är helt enig. Varför denna provocerande attityd? Allt jag skriver går inte emot dig.
Jag tycker verkligen att det kan vara klokast att undvika Turkiet, för att den placeringen inte känns trygg nog. Trodde inte att det skulle vara svårt att tolka.
Håller med dig @nhb den här gången skrev du inget som skulle kunnat tolkas fel @JFB överreagerade lite hastigt den här gången . Han reagerade på dina välja rätt tåg då det brukar vara så enkelt för dig tror jag . Bara om man är lite aktiv och duktig välja rätt slår man index smidigt . Vi vet ändå alla att det är inte så lätt slå index långsiktigt oberoende hur duktig man är och hur mycket tur man har .
Nu väntar jag bara få igång @Pellepennan haha
Jag har fångat den på momentum. Men givetvis har jag bara gått in med en mindre del av kapitalet då man får betrakta detta som mycket hög risk. Hade den varit valbar på PPM så hade den klassats som Mycket hög risk, precis som AP7 Aktiefond / Såfa, det finns ingen högre klassning.
Rätt, ber om ursäkt. Bara trött på den typen av tillmälen, trygghetens altare, index kramare, indexfonder är för de typ lata alternativ obegåvade som gärna kommer upp i sådana här sammanhang.
Men jag läste helt fel denna gången. Du menade inte som jag trodde du menade. Utan tvärt om. Sorry!
Jag vet mer än vad du tror . Alla vet vi att du lyckas bra med dina aktiva investeringar och det är tummen . Det är bara säga grattis . Jag är övertygad att det finns en del som slår index även långsiktigt men ingen kan övertala mig att det är så smidigt bara vara lite påläst,begåvad och aktiv . Finns många olika index att gemföra sig med .
Jag brukar säga att det är oerhört mycket lättare att lyckas om man försöker än om man inte gör det. Och på det allra mesta blir man bättre med tiden med övning.
Det är bara att jobba systematiskt precis som med det mesta annat, jag är ingenjör och jobbar i grunden på samma sätt med mina investeringar som jag gör på min arbetsplats med tekniska utmaningar inom system och mjukvara. Problemanalys, prototyping, utvärdering, ständig förbättring genom att repetera tidigare steg.
Bra fångat, och modigt. Jag såg den tidigt på året men vågade inte. Energi och råvaror är också svåra även om de är fantastiska under perioder. När inte läget är skarpt är det lätt att välja bort “farliga” fonder men när de sedan börjar dra blir man lätt girig och vill ha. Jag tror att detta knäcker många som vill haka på momentum. Det är svårt att stå ut och nöja sig med mindre.
Frågan är om en politiskt utspel i t.ex Turkiet verkligen kommer helt oväntat utan någon förvarning alls i momentum? Ryssland hade inget enastående momentum innan kriget så där fanns en förvarning. Hur har det varit vid andra kriser? Har momentum tappat i styrka en tid före? Jag vet inte, men det kan vara värdefullt att känna till. Vet du?
Jag tycker nog att du har fel fokus. Du fokuserar mer på person än metod. Släpp personen och dennes resultat och fundera på metoden. Det finns Turkietfonder som gått upp 100% i år. Hur skulle du ha kunnat få ut hälften eller mer av det i den fonden. Den analysen är superintressant. Utgå ifrån att det går, inte tvärtom. Det finns en lösning där någonstans och det gäller att hitta den.
Jag skulle aldrig våga lägga in mina pengar i en Turkiet fond . Aldrig i livet att jag skulle investera i sådana högrisk marknader. Om jag vill ta högre risk än global index finns det så många Svenska aktier investera i. Eller varför inte Investor och liknande . Eller varför inte Plus mikrobolag index eller småbolag
Du lägger fram en halmgubbe här Jag skrev inget om lika bra eller för alla andra. Jag är inte unik på något sätt, möjligen mer ambitiös på vissa fronter, så kan jag lyckas så kan andra. Givetvis inte alla av olika skäl, men hyfsat många rimligen. Nog med överdrifter från din sida nu, tack.
Håller med, det är en slags härskarteknik att försöka kritisera de som lyckas via överdrivna påståenden som personen inte själv sagt (halmdockor), istället för att diskutera metoderna. Är man inte intresserad av metoderna behöver man ju inte skriva, jag förstår inte riktigt vad man får ut med detta ständiga negativa personfokus, det söndrar bara diskussionen.
Det är väl rätt uppenbart av kursutvecklingen att de som sysslar med någon form av momentum har sneglat på turkietfonder, sen har förstås alla inte hoppat på av olika skäl för alla gör inte samma bedömningar om risk och diversifiering, eller så är man nöjd med andra innehav.
Ap7 Såfa ganska låg risk på 20 årssikt . Samtidigt som risken sänks ju närmare pensionen man kommer . Men på 1 v / månad eller 1 årssikt jätte hög risk .
Du kan inte jämföra bredaste globala indexfond med 2500 st aktier världen runt med en Turkisk fond . Nu får du ge dig .
Nej inte alls. Du menar att du faktiskt låter historisk avkastning indikera vad framtida blir? Typ att kommande 20 år kommer gå lika bra? Ingen av oss har någon aning om detta. Pensionsmyndigheten själva klassar Såfa som Mycket hög risk. Det bör man ta fasta på och inte ignorera.
Vad gäller risk så ser jag det tveeggat. Att gå in i något volatilt är förstås en risk som man får hantera på olika sätt. Att ligga i lågrisk med dålig utveckling är en annan form av risk, risken att man helt enkelt får en för dålig utveckling på sitt kapital. Jag väger in bägge här och kan därmed till en mindre andel gå in i turkiet. Jag kan tåla att värdet rasar till noll men det är inget jag anser är speciellt realistiskt.
Vilken avkastning pratar du om ? Den kommer ge den avkastning den ger och kommer följa bredaste global index långsiktigt. Det är det jag är säker på och har inget med historiska avkastningen att göra