Varannan svensk har svårt att klara en oväntad utgift

Utan att ha läst undersökningen, så misstänker jag att frågeställningen bakom den där grafen inte är inflationsjusterad. Enligt SCBs inflationsräknare så motsvarade 25k i december 2021 nästan 30k idag. Så egentligen är procentsiffrorna förmodligen ännu lite sämre.

1 gillning

Exakt jag misstänkte samma sak! Blir märkligt annars om man nästa år får frågan om man skulle kunna skaka fram 25 587,50 kr.

1 gillning

Det är väl fri tolkning? De flesta på RT hade bara sagt att de klarar det om det inte påverkar sparkvoten :slight_smile:

2 gillningar

Eller ”Tja, får väl sänka sparkvoten med 10% den månaden då.” :sweat_smile:

2 gillningar

Ska mycket till för mig att sänka sparkvoten. Skippar hellre frukostkaviaren ett par dagar. :see_no_evil_monkey:

4 gillningar

Du har nog en poäng där. Jag har själv fryst mitt sparande sedan ett par veckor tillbaka för jag misstänker att jag kommer få en skattesmäll på kanske motsvarande uppåt 500k SEK som då förmodligen kommer behöva betalas i april.

Så jag har en hel del ångest över det faktiskt. I värsta fall får jag sälja min guld-ETF eller nåt. Men förhoppningsvis hinner jag få upp min buffert ordentligt innan dess.

25 000kr däremot är nog småpengar för de flesta av oss här.

Jag förstår hur du menar och för den absoluta majoriteten här det inget problem alls.

Men helt ärligt, inte tycker jag att jag har svårt att föreställa mig att det finns många som absolut inte kan avvara 25’ av nästkommande löneutbetalning för en oväntad utgift, oavsett om den är uppskjuten från förra månaden eller nytillkommen.

Har man ingen buffert alls att ta ifrån så måste man ha rejält hög lön för att ha 25’ skattade kronor kvar på lönekontot när de fasta och förväntade månadsutgifterna är betalda.

4 gillningar

Nåja. Har man skatt på en halv miljon har man också något som beskattas…Så det är nog lugna firren.

4 gillningar

Det har inte varit så länge och för de i norrland är det nytt. Tänk på många pensionärer och hur många ska tvingas bort från landabyggd och villa?

Vad menar du?

Jag berättade om min elräkning för en normal villa på landsbygden. Tror inte någon tvingas iväg pga en lite dyrare elräkning än vanligt.

1 gillning