Forummedlemmars nollande av kontot och att använda kredit är bara ett val i privatekonomisk struktur. Används krediten och förmögenhet hamnar på minus på grund av det, då är det inte att klara utgiften.
Hur kom du fram till slutsatsen att det inte är att klara utgiften om förmögenheten går under 0? Innebär det att till exempel studenter som bekostar sina utgifter med studielån inte klarar sina utgifter?
Till vardags tyckte jag du skrev. Använda kredit och hamna på minus för att köpa mat till exempel. Studier går inte under kategorin vardagsutgifter.
När jag var student var studierna gratis, och det jag använde de lånta pengarna till var främst vardagsutgifter såsom mat och hyra.
Ett litet inspel, varken CSN lån eller mat är väl oväntade utgifter?
Känns som ni hamnat lite OT. ![]()
Det tycker jag inte. Vi har nog bara lite olika sinnesbilder kring exemplen.
Ekorren har sig själv som studerar och bekostar höjningen av sitt humankapital med en väldigt förmånlig kredit. Det fanns säkert en tanke om att betala av krediten med ett jobb efter studierna.
Jag hade i huvudet fyrbarnsfarsan som köper mjölk på kreditkort och inte kan betala av hela räkningen när den kommer. Den personen klarar inte sina utgifter, och är därmed också känslig för oväntade utgifter.
Rent tekniskt samma situation. Men det vore absurt att säga att alla som tar CSN-lån inte klarar sina utgifter. Så det finns nyanser i min åsikt.
Men ur min synvinkel är mjölk inte en oväntad utgift, vilket är det tråden tar upp. Men jag kanske lever i en annan verklighet än andra?! ![]()
Men säg att fyrbarnspappan hade köpt 5 liter mjölk, men det var härsket och gick inte att dricka. Pappan hade inte heller möjlighet att gå tillbaka och reklamera och behöver köpa 5 NYA liter mjölk från en annan butik. Då är det en oväntad utgift.
Detta är skrämmande att vi är så sårbara, vilket är ett hot mot tillväxten.
Inflationen har skapat detta efter 2021 med att priserna på mat, el och hyra stigit snabbare än löner och bidrag.
En annan sak är att räntorna steg och avslöjade mångas räntekänslighet som är en osynlig fattigdom. Även hyror som stigit med 5% årligen.
Att ha en buffert är nog den enskilt viktigaste faktorn för ekonomisk frihet och välmående.
För de flesta handlar det om att överleva en trasig bil eller diskmaskin.
Är långt ifrån denna ekonomiska sits men har bekanta som befinner sig där.
Verkligen! Men semesterresorna säljer som smör i solsken trots att folket egentligen inte har råd. En bekant frågade mig om han borde göra en extra amortering med återbäringen. Rekommenderade att han skulle ha pengarna likvida med tanke på världsläget. Majoriteten av befolkningen ser inget syfte att ha reserver.
Tänkte 20l bensin precis och det gick på 400kr. Inte kul för de som måste köra varje dag. Förbrukar en tank var 3:e månad. Det blir inte nedåttryck på inflationen direkt.
Det skulle vara intressant med en motsvarande undersökning i ett stort antal länder, hur svårt man har att klara typ en oförutsedd utgift motsvarande en månadslön.
Jag är inte övertygad om någon stark korrelation med välståndet i landet.
Tror du har rätt! Det är här handlar primärt inte om möjligheter eller teoretiska förutsättningar utan om mänsklig natur och dess svagheter! Hur stor intelligens och förmåga till logiskt tänkande vi än har är vi instinktivt känslodrivna och för den stora majoriteten är det det som driver beslut och vanor tills man tvingas agera annorlunda. Vi skulle nog kunna dubbla köpkraften och fortfarande få i stort sett samma resultat!
Norge ligger förvånansvärt dåligt till.
Men vad menar folk egentligen när de säger att de inte klarar en oväntad utgift, vad menar de att konsekvenserna blir om det händer? Dör de eller får de leva snålare?
Ofta är ju frågan formulerad såsom: “… utan att ta lån eller ta hjälp av andra…”
Såhär har SCB definierat frågan och inflationsjusterat beloppet:
@slipbit Konsumentverket räknar i sin matbudget att man dricker lättmjölk.. dvs de familjer som skulle klara en oförutsedd mjölkutgift kanske tvingas dricka utspädd mjölk!
Med den frågan så klarar väl i princip alla vuxna svenskar det, alla kan väl ta ett SMS-lån på 15,000 kr.
Möjligt men frågan ställs till kreti och pleti och sedan får de fritt svara ja eller nej.
Intervjuaren gör nog inte en budgetavla eller föreslår korttidslån om personen svarar nej ![]()