Varför aktiva fonder i avancerade globalportföljen?

Hej Jan!

Tänkte fråga, hur resonerar du genom att köpa Spiltan Aktiefond Stabil och andra aktiva fonder? 0.6% av de slår index men ändå presterar Spiltan Aktiefond Stabil otroligt bra.

Förresten, hur resonerar du om etiska fonder?

Grym blogg förresten!

Mvh Jakob

Tack Jakob!

Jag tänker att det handlar om att öka det så kallade “tracking error” från index. Det finns lite olika skolor, men många t.ex. Meb Faber förespråkar billig passiv förvaltning, men gärna med en viss avvikelse mot index. I det här fallet tycker jag Stabil-fonden är väldigt bra, även om man kan argumentera för ett visst överlapp med de andra fonderna faktiskt - särskilt om man tittar på innehaven.

Jag resonerar kring etiska fonder att jag tycker att det är viktigt, men att det fortfarande är mer marknadsföring än det är konkret arbete - bortsett från t.ex. SPP Global Solutions. Jag tycker att cost-benefit fortfarande är lite för dålig och därför är jag mer inne på att köra det etiska och hållbara i alternativa placeringar såsom t.ex. Trine eller Better Globe där är impacten högre, mer mätbar och mer konkret - MEN - risken är betydligt högre. Däremot tycker jag att det är viktigt att visa att jag stödjer utvecklingen i fonderna och därför sätter jag lite pengar för att visa marknaden att det borde premieras.

Ja, det var mina tankar! :slight_smile:

Jan

Jan, apropå att försöka gå lite bort från viktning efter marknadskapitalisering, kommer det ett avsnitt om potentiella risker med marknadsviktade indexfonder?

Jag har letat efter fonder med annorlunda vikter men det finns knappt något. Bara en handfull tyska ETFer. Har du spanat in några?

Tyvärr, jag har inte heller hittat några. Nu när Avanza bestämde sig för att omtolka MiFID II blev det ännu svårare.