Varför arbetar inte fler deltid?

Tack för att du delar med dig. :heart: Det är klurigt det där. Hoppas att du landar i något som fungerar för dig.

2 gillningar

Jag har i ca 6 års tid kämpat för att få gå ner i arbetstid. (Två olika jobb. 5 olika chefer) Tyvärr kämpar bara dagens riksdagspartier för rätt till heltid inte deltid.

Man ska vara över 60 eller ha barn för att ha lagen på sin sida.
Det närmaste kryphålet jag har hittat är att studera. Det får dom inte neka en. Så 2020 läste jag både 3dcad och dinosauriekunskap på 25% så jag fick jobba 75%.
Jävligt tragikomiskt att man ska behöva plugga för att inte riskera att bränna ut sig. :joy:

Edit 2024-20-20
Nu har jag hunnit plugga astronomi också. Och för stunden läser jag en kurs om ölbryggning och fermentering.
Känns som jag kommer ha bred kunskap innan jag tar pension om jag ska hålla på såhär. :sweat_smile: Är 41 nu.

9 gillningar

Jag har gått ner i tid under perioder ffa tagit deltid föräldraledigt. Tyvärr tycker jag att arbetet fortfarande är länkat för mycket till veckoarbetstid. Jag skulle hellre gå ner i arbetstid antingen genom att ta bort vissa själsdödande arbetsuppgifter (administration!) som inte just jag behövs till eller genom att förlänga ledigheter och kunna vara ledig längre perioder, typ säsongsjobba. Men detta är ju tämligen svårt att genomföra.

Min erfarenhet är att deltid inte riktigt ger känslan av att vara ledig (om man inte har den typ av jobb när man direkt känner sig ledig bara man inte är där). Det kan också främst lösa den mängdrelaterade stressen men inte den kvalitetsrelaterade. Personligen tycker jag att den kvalitetsrelaterade är den som tärde mest ffa i uppbyggnadsfasen av karriären. I sämsta fall löser det inte den mängdrelaterade stressen heller för inte tillräckligt plockas bort av ens uppgifter, man kan tex förväntas vara med på alla möten fortfarande. Man bara förväntas magiskt lösa deltid på egen hand (ytterligare ett ansvar!).

2 gillningar

Har ett fritt jobb som lärare så även fast jag jobbar 100% så känns det som att jag jobbar deltid jämfört med andra som har ett slaviskt schema att följa.

1 gillning

Vad jobbar du som för lärare? Jag har aldrig pratat med en lärare som säger att det känns som att den jobbar deltid!

5 gillningar

Haha… vad roligt. Paleontologi? Var då?

Dinosaurier - deras utveckling och utdöende. På distans mot stockholms universitet.
Inte ett dugg intresserad av dinosaurier. Men det var en kurs som var mycket bättre för min ekonomi än 3d cad som fick mig att köpa både ny dator och 3d-skrivare. :rofl:

5 gillningar

Ja det hade varit trevligt att vara ledig, men jag är en sån där jobbig jävel som alltid vill vara till lags både på jobbet och hemma, antar det är konsult-hjärtat som bankar, samt att jag har levt ensam större delen av mitt liv och bara fokuserat på kompisarna och jobbet och på mig själv med avslappning (resor, promenader, träning, spabesök, bokläsning osv) i massor.

Jag var nog bara sjukskriven 3 gånger på 15år) Sen vid 32 träffade man sin nuvarande fru, fick två barn mellan 35 och 40. Mycket förändrades således på väldigt kort tid, man gick från att ha väldigt mycket ledig tid för sig själv, till i princip ingen tid alls. Jag har absolut märkt att om man är hemma nån dag själv eller så, oj vad humöret påverkas till det positiva, och man blir en bättre make och pappa till på köpet, då man kan gå upp till ytan och få lite luft, så att säga.

Alla är vi nog olika, för de som har vuxit upp med stor familj, syskon och allt det där, då är säkert familjelivet helt naturligt för dem, men så som mitt liv har sett ut, har ensamheten varit det mest naturliga. Jag är verkligen ett typexempel på en introvert person, i och med att jag verkligen återhämtar mig när jag får vara ensam en stund. det gäller väl att inse det och ta itu med det. Det är lätt att man bara går och väntar på att någon annan ska göra det åt en.

Kommer med 99% säkerhet att jobba 80% från och med i höst. Det har jag nu bestämt. Man får klara sig utan mig på jobbet, och pengarna får man strunta i. Sen efter några månader får jag utvärdera och se hur det blev.

Tack för feedback, ett rikare liv handlar absolut om mer än pengarna… men gamla vanor är svåra att bryta.

14 gillningar

Hög igenkänningsfaktor där kan man säga. Vi har kanske lite olika förutsättningar iom olika jobb osv, men vi kör på 80% och tredagarshelger vilket hjälper en del. Vår upplevelse är att det är viktigt att ta sig ut och hitta på nåt den där extra dagen, kanske på egen hand ibland om det går att dela upp sig.

1 gillning

Jag har insett att det är inte mängden jobb som är det viktiga för mig, utan hur mycket autonomitet jag har över det. Jag reser och kör mycket i mitt jobb, att kunna stanna för en springtur i ett litet naturreservat eller äta lunch själv vid en liten sjö då o då gör mitt liv behagligt. Det gör att jag ibland kan ha långa dagar men som känns okej ändå eftersom det är jag som valt att jobba 13 timmar. Men det förutsätter att tid för återhämtning också finns och en del dagar är jag nästan ledig kan man säga. Det passar mig perfekt.

Jag är som en egenföretagare som slipper all admin :grin:

1 gillning

För egen del tycker jag om mitt jobb, och är ganska nöjd med att jobba heltid just nu. Hade jag inte varit det så hade jag gått ner i tid.

1 gillning

Jag älskar mitt jobb, men att gå ner till 80% är det bästa beslutet jag gjort. Jobbar 4 dagar/v och är alltid ledig på onsdagar (alltså; jobb mån-tis, ledig ons, jobb tors-fre, ledig lör-sön). Blir en “minihelg” mitt i veckan, det sovmorgon, träning, påta i trädgården och en mer vällagad middag. Jag får ut så mycket mer av mitt liv, känner mindre vardagsstress och har högre livskvalitet. Lätt värt några färre tusenlappar i plånboken varje månad. Jag kommer ändå att hinna jobba “tillräckligt” mycket innan jag dör. Känner också att jag gör ett bättre jobb de dagar jag jobbar, vilket i sig ger mer personlig tillfredställelse på jobbet :+1:

21 gillningar

Jag har arbetat 80 eller 90 % sedan 1995. Det har varit värt allt.
Vi har låga omkostnader och lever ganska enkelt. Sparat vid sidan om har jag gjort.
Vem vet hur gammal man blir? Man ska ha ett bra liv fram till pensionen också.

4 gillningar

Ett annat alternativ till att gå ner i tid är att öka sin tid några dagar för att istället få en hel dag extra ledigt. Så har jag gjort och är mycket nöjd. Jag hinner göra min heltid på 4 dagar och har sedan 3 dagar ledigt varje vecka. Väldigt skönt och jag tycker knappt det spelar någon roll om jag ändå är på jobbet att jobba 10h istället för 8h.

2 gillningar

Jag är numera ledig ~15 dagar i månaden, och då är vissa av dagarna jag arbetar lite längre än 8h, men det är precis som du skriver skitsamma när man har så många lediga heldagar.

Riktigt skönt måste jag säga, även om man blir lite rastlös ibland, men det har blivit bättre med tiden.

2 gillningar

Ja, jag uppskattar mycket mer en hel ledig dag än några timmar ledigt varje dag. Men förstår att det kanske inte funkar för alla. Rastlöshet har jag dock inga problem med. Flera hobbys och intressen att fylla tiden med :slight_smile:

Det är en klassiker hos en del företag. Man ska se upp om ledningen jobbar efter denna princip. Väldigt enkelt sätt att höja lönsamhet och bränna ut personal.

3 gillningar

Mina är tyvärr mest sommarinriktade, så blir lite knepigt i ett land med 8 månader vinter. Är även en ganska social varelse, vilket inte heller underlättar när alla andra arbetar. Men som sagt, man vänjer sig.

Jag hade gärna gått ner till 80% men känner att arbetsgivaren förväntar sig 100% i vilket fall. Flera kollegor jobbar deltid och förväntas tyvärr göra samma jobb som jag. Samtidigt krånglar schemaläggaren (gymnasieskola) och vill inte ge en helt ledig dag.

Skrev av misstag här men vet inte hur man tar bort. så jag tog bort texten :wink: