Varför arbetar inte fler deltid?

Jag gjorde också så ett antal år, fast bara till 90 %. Får tyvärr inte det längre för min arbetsgivare.

Har haft en liten paus från nätet så svarar i tråden lite sent:
Jag kör som egen konsult och mitt uppdrag är på 80%. De flesta jag jobbar med arbetar heltid (eller mer) och det gör att det är svårt att jobba 6,4h per dag. I stället försöker jag jobba färre heldagar och ta långhelg minst varannan vecka. En tre eller fyradagarshelg passar mig perfekt.

Använder sedan några månader tillbaka Toggl Track och det har visat mig att jag jobbar mycket mer än jag tror. Det är gratis och med Extension till webbläsaren är det väldigt enkelt att starta / stoppa aktiviteter. En extra bonus för mig som fakturerar min tid är att TR nu blir automatiskt och fakturering tar 2 min.

Som konsult så tjänar jag visserligen lika bra eller bättre som en som jobbar heltid. Har dock ingen större anställningstrygghet.

1 gillning

Jobbar ca. 26-30 timmar/vecka mån-tors, men det räknas som 130% i min bransch (4 timmar undervisning = en arbetsdag). Tredagarshelg är underbart.

Gå hem tidigare varje dag har jag provat. Det stressade sönder mig. Inte att rek. Däremot en dag ledigt i veckan. Det är kanon! Gör det och gör det nu när barnen är små.

1 gillning

Tack för att du delar med dig! Skrattade ordentligt då du nämner dina föräldrars val att ej vacinera sig. Skadeglädje sägs ju vara den enda sanna glädjen här i livet. :see_no_evil: :wink:

Eftersom jag har det jobbigt med vårt vinterklimat så har jag ställt frågan om jag kan få gå ner till 80 procent efter 60 år fyllda. Men jag önskar ha dessa “lediga fredagar” i ett svep och kunna fly vintern under några månader. Då ingen ingen hade gjort så tidigare hos oss så visste de inte hur de skulle svara, men det lät ju inte så hoppfullt från chefens sida…

Mitt svar på tråden är att många inte vill jobba deltid då det anses som något dåligt. Hur många av er vet ens att ni har rätt att jobba hur LITE ni vill så länge ni har barn under 1,5 år?

Jag jobbade 60% redan innan barn då jag inte ansåg mig ha tid då jag byggde mitt eget hus från grunden i lösvirke. Även chefen insåg dilemmat då min kropp inte pallade med fysiskt heltidsjobb och sedan bygga hus på övriga vakna timmar. Sedan fortsatte jag jobba deltid före och efter barn och var föräldraledig 9 månader med första barnet. Har inte jobbat heltid förens jag startade eget och ville jobba heltid och gärna mer om jag får välja.

Med tre små barn har jag inte tid att spendera mina pengar på det jag vill så känns lättare att avstå en bra lön nu och bygga upp ett företag som förhoppningsvis ger bra avkastning när barnen blir mer självständiga. Då ska jag njuta av relativt passiv inkomst :grinning:

Du verkar ha en väldigt förstående chef/arbetsgivare. Så är det inte för de allra flesta. I mitt fall som konsult hyrs jag ut till kunder, för att förstärka deras projekt. Normen är heltid men de flesta kunder accepterar deltid under kanske ett halvår. Annars är risken överhängande att de säger upp uppdraget, vilket de har all rätt att göra. En konsult som finns tillgänglig på 75% är inte lättuthyrd det kan jag lova. Möjligtvis för mindre brandsläckningsuppdrag, men de drar inte in tillräckligt för att företaget ska gå med vinst på mej.

Jag kan tänka mig att det är enklare att jobba deltid när jobbet inte kräver någon kontinuitet t.ex. som jour-rörmokare, vårdanställd etc, där man hela tiden byter av och lämnar över. Vi jobbar uteslutande i projektform som sträcker sig under längre tid vilket gör det svårt att komma och gå som man vill. Man har hela tiden hotet om avslutat uppdrag över sig om man är för “strulig”. Vissa kunder är dock bättre än andra.

Min chef var inte vidare förstående. Han såg till sin plånbok. Var jag sjukskriven pga paj rygg så drog jag inte in några pengar. Så bättre jobba 60% än vara sjukskriven. När jag fick barn så krävde jag 60% igen enligt lag och till slut insåg han att jag hade rätt.
Slutade dock sedan med att jag DO anmälde honom när jag inte fick någon bonus trots att det är förbjudet att bli negativt särbehandlad när man är tjänstledig med stöd av denna lag. Fick dock inte rätt då jag inte kunde bevisa att jag var tjänstledig enligt denna lag och inte bara vanligt tjänstledig. Han ljög DO rakt upp i ansiktet. Jag valde då att sluta och leva på sparade pengar och bygga på huset.
Sedan startade jag eget och det är det bästa jag gjort så jag tackar skitchefen :laughing:

Jag tror folk generellt är för snälla och för rädda för att ställa krav. Jag har alltid krävt vad jag velat ha eller gått vidare.

4 gillningar

Många blandar också ihop hur länge “föräldrapenningen” räcker och möjligheten/rätten enligt föräldraledighetslagen att kunna jobba deltid (75%) så länge barnen är små =tills yngsta barnet fyller 8 år tror jag det är.

Just nu jobbar jag heltid för att jag känner att min ekonomi behöver så mycket som möjligt in för att bygga en kickass buffert för nästa gång jag blir borta från jobb eller annat oförutsett händer. Lever nu själv med flera barn, innan separationen var tanken att en av oss skulle gå ner i tid för barnens skull. Bufferten som fanns innan blev en aning uppäten efter 2 & 1/2år hemma med barn i ett svep och en hel del dyra hobbys.

Nja så behöver det inte alls vara. Jag har s.k. “förtroendetid”, mot högre lön och en extra vecka semester. Det är en variant av att vara övertidsavlöst. Jag får samma lön oavsett om jag jobbar 40 timmar en vecka eller 50. Jag får alltså inget alls extra betalt för timmar över “40”. Jag kan även jobba 30 timmar en vecka med full lön, vilket dock aldrig har hänt men avtalet tillåter detta. Formellt sett finns ingen uttalad minsta siffra på timmar jag behöver jobba per vecka men det förutsätts implicit att jag över tid jobbar lite mer än 40, utan att detta följs upp (ligger på förtroendet…). Å andra sidan har jag hög lön och stor frihet i hur jag förlägger min arbetstid, vad exakt jag prioriterar att jobba med etc. Och rätt smidigt att få samma lön varje månad.

Ja har du förtroendearbetstid i anställningsavtalet så spelar inte arbetstiden någon roll. Men det är mestadels chefer som har det (som sagt, avtalat). För alla oss andra, även om vi i praktiken också har det, så jobbar vi aldrig gratis eftersom arbetstidslagen säger att vi får inte jobba mer än 40h i vecka (i snitt under en viss period).

Jag hade gärna gått ner till 4 dagars veckor om det var möjligt som anställd men tyvärr är det inte det med nuvarande arbetsgivare. Ifall jag framöver byter arbetsgivare är jag också rädd att ifall jag föreslår 80% arbetstid redan i anställningsskedet så ses det nog som en negativ sak av de flesta.

Arbetsgivaren är inte skyldig att godkänna deltid. Framförallt inte om man dessutom har bisyssla.

Inte heller det stämmer. Arbetstidslagen säger att man får ta ut 200 timmar övertid per kalenderår, och ytterligare 150h om särskilda skäl föreligger. Och max 48 timmar övertid över 4 veckor eller 50 timmar över en kalendermånad.

Ständigt aktuell tråd!
Jag har verkligen svårt att förstå varför man ska jobba som ett tok och spara som ett tok, oftast när barnen är små, för att sen kunna sluta jobba helt när barnen inte längre tycker att föräldrarna är så viktiga eller intressanta. Deltidsarbete och en hållbar konsumtion (second hand) är bra för både hälsa och planet!
Jag och maken har båda arbetat deltid (ca 75-80%) sedan vi fick första barnet för 27 år sedan. Enda undantaget var när jag hamnade i ledningsposition och blev chef under några år när minstingen(nr4) var 5-8 år, då jobbade jag bra nog mycket mer än heltid. Vi är båda akademiker men inom olika branscher. Ingen av oss har haft några problem att få chefer att acceptera deltid. Min bästa chef hade inställningen att folk nog jobbar bäst om de jobbar så mycket de vill, dock max heltid.
Merparten av tiden har vi gjort kortare dagar, så att någon alltid kommit hem under hyfsad tidig eftermiddag, hämtat barn och fixat middag. Maken dessutom haft flexibel arbetstid och lämnat på förskola när alla fått på sig kläderna och frukost i magen, aldrig någon morgon-stress. Det är värt rätt mycket pengar!
Nu är minstingen 14,och de båda äldsta barnen utflugna. För ett drygt år sedan omfördelade jag min lediga tid till en dag per vecka, för att kunna ha barnbarnet den dagen. Förra hösten slutade jag på mitt jobb och var ledig på heltid i 4-5 månader. Kunde rycka in och vabba med barnbarnet när varje liten snuva förorsakade portförbud på förskolan i en vecka. Nu jobbar jag två dagar per vecka och pluggar vid sidan om. Inkomsten har gått ner förstås, men så även procenten som går åt i skatt. Fortsätter jag som nu, med att jobba 2 dagar per vecka, kommer min pension att vara högre vid 65 än vad jag tjänar i dag, tack vare 25 år som region-anställd.
Sorgligt ofta har jag sett ffa mammor bli utmattade utan att någonsin reflektera över att det kanske inte alls är vettigt att tänka att båda ska jobba heltid när barnen är små eller halvstora. Båda föräldrarna borde jobba deltid, och skippa köksrenoveringen/ utlandssemestern/ överfyllda garderober/… så skulle både människor och miljö må bättre!

12 gillningar

Det är säkert korrekt. Min poäng var mer att varje timme räknas, dvs att även om man har förhandlat bort övertidsersättning så är det inget svart hål. Vi hade en extern part inne på min arbetsplats för ganska många år sedan som kollade på just den frågan, och kontentan av den utredningen var att ev. övertid skulle kompenseras (med motsvarande kortare arbetsveckor) så fort det var möjligt. Säg att om du behöver jobba 50h övertid under januari (dvs max under en kalendermånad) så kan man säga att “bevisbördan” ligger hos arbetsgivaren om det inte går att kompensera för detta under resterande 11 månader.

Har man någon form av komptid på sin arbetsplats (vilket jag har), som tillåter en att jobba in tid (“ligga plus”), så blir det ganska uppenbart att det måste fungera så… varför skulle man annars ligga på plustid där om arbetsgivaren helt plötsligt säger att den övertiden får du inte tillbaka?

Med det sagt så finns det säkert arbetsplatser där folk blir beordrade till övertid över hela året, och har gjort en dålig deal med att endast få en extra semestervecka…

Jag har jobbat i många år på min nuvarande arbetsplats men kan inte minnas något tillfälle där jag aktivt har blivit beordrad att jobba övertid. Jag har gjort det då situationen har krävt detta, oftast då enligt helt egen bedömning. Jag gör det främst i vissa perioder då det kör ihop sig för att andra är sena och det är något viktigt som måste bli klart för att hela företaget ska kunna få betalt av kund eller liknande. Det heter att all övertid ska vara beordrad men i praktiken är det då många som hanterar detta själva mot en underliggande “ständig beordring” på eget ansvar. Det fungerar i praktiken bra för de allra flesta.

Däremot måste jag följa regler om dygnsvila och veckovila så det är inte bara att jobba på även om det inte kallas för övertid utan förtroendetid.

Det fungerar inte så. Vissa tjänster kräver att man gör sådana avtal, man behöver ju inte ta dessa tjänster om man inte gillar dealen. Och det är inte en de facto beordring då man i praktiken styr över det själv, ingen tvingar en att jobba si och så. Jag tycker att det är bra, frihet under ansvar. Belöningen är högre lön, förutom extra semesterveckan som många inte tenderar att ta ut utan som omvandlas till pengar eller extra pension lite senare när man trunkerar semestersaldot som får vara max 50 sparade dagar vid årsskiftet. Belöningen är faktiskt också mer frihet och ansvar, för den som gillar det. Det gör jag. Snarare än att utföra något som andra säger att man ska göra.

Samma här. Övertid beordrars aldrig från chefens sida utan det ansvaret får jag själv ta. Vill jag ha övertiden pengar eller tid är samma sak, det avgör jag själv. Jag kodar ju själv i min tidrapport och vad chefen har att säga om saken är ganska praktiken ganska begränsad. Kan hända att jag har en skön chef men hade jag inte haft det hade jag/andra bytt jobb och den chefen hade blivit ökänd. Dem har svårt som det är att rekrytera externt… och gör dem det svårt för sig sjävla att rekrytera internt så skjuter dem sig själva i foten.

Jobbar i svenska large cap fordonsindustri.