Ett annat argument jag brukar höra från människor som flyttat till hus på landet:
“Det är så privat, jag kan gå till brevlådan och hämta posten naken om jag vill.”
Den dagen behovet av att göra helikoptern på väg till brevlådan blir för starkt, så flyttar jag från lägenheten direkt.
Nu bor jag i vanligt villaområde så jag får avhålla mig från helikoptersnurrande just vid framsidans posthämtning. Däremot skulle jag mycket väl kunna grilla näck. Tror bestämt att det får bli en nakengrillning idag.
Jag kan personligen mest se fördelar med att bo i egenägt småhus jämfört med hyresrätt eller bostadsrätt - men det starkaste skälet att jag aldrig kommer att bo i brf igen om det kan undvikas är att slippa driva ett fastighetsbolag tillsammans med en massa människor som bara råkar ha köpt in sig i samma förening. Oavsett hur kompetenta eller bindgalna dessa människor är kommer de att ha ett i högsta grad verkligt inflytande över dit boende och din ekonomi.
Är tillräckligt stor del av föreningens medlemmar tillräckligt okunniga eller ointresserade finns det nästan inga gränser för hur långt åt skogen det kan gå.
Jag är nog i grunden en föreningsmänniska men bo i brf igen? Gud förbjude!
Parkera bilen på min egen uppfart, ha cyklarna i mitt eget garage, bestämma själv om jag får grilla eller behöver delfinansiera ett slöjdrum åt grannen, slippa alla eviga fejder om tvättstugor och trapphus, öppna dörren och släppa ut hundar och ungar barfota rakt ut på gräsmattan. Det är ett enkelt och lyckligt liv för mig, även om jag är tvungen att själv eller genom köpta tjänster ta hand om hus och fastighet - men då för jag i vart fall enligt bästa förstånd styra det själv tillsammans med min partner.
Hyresrätt har jag jobbat med i så många år och sett många av de värsta sidorna av så det slipper jag också helst. Där skulle man dock slippa de värsta ekonomiska riskerna.
Precis allt det som @Anonym nämner.
Plus lite till.
Att ha en altan som är större än hela lägenheten jag bodde i när jag hade bostadsrätt. Sitta på den och njuta hela somrarna. Där man har ett matbord med plats för 10 personer plus en soffgrupp i motsatt ände.
Växthus där man kan odla allt man behöver och vara självförsörjande på grönsaker, iallafall halva året.
Livskvalitet!
Får plats med studsmatta på tomten där sonen och hans kompisar kan spendera halva förmiddagen.
Att får klippa gräset, ja, jag gillar det. Jag går gärna med gräsklipparen och klipper själv. Det är lite avkoppling för mig.
Har inget emot att skotta min egen uppfart heller på vintern. Och snön som blir över bygger man snögubbar eller pulkabackar med.
Skog, natur, sjöar och lugn.
Hänga ut tvätten på tvättsnurran så den får torka i solen. (Inga boka tvättider att hålla och bråka med grannar som helt plötsligt slängt ut din tvätt för att de tycker att de har förut på tvättandet).
Finns absolut inga nackdelar med villa. Inga!
Visst. Om man ska bygga ut eller på annat sätt krångla med byggnadskontoret i kommunen.
Men man slipper alla obegåvade gubbar som ska försöka bestämma att alla bara får ha elgrill på balkongen.
Efter att ha bott i villa i 19 år nu undrar jag över hur ofta detta skett för dig? Jag har aldrig behövt deala med kommunen angående hus och trädgård. Visst, det finns några högst rimliga regler att följa, men inget som går utanför normalt folkvett, åtminstone inte här.
Efter att ha bott i villa i snart tre år så finns följande fördelar
Slippa höra grannar runtomkring(har fan fobi för fotsteg ovanför en efter diverse grannar)
Kunna grilla när och hur man vill
Uppfart
Trädgård åt barnen
Kunna odla vad man vill
Äppelträd etc
Garage
Ha en frihetskänsla av att man kan förändra vad man vill i princip på huset och tomten
Det är en speciell känsla av att veta att man är på sin egna tomt
Kunna spela musik hur högt man vill
Barnen kan springa runt väsnas hur de vill
Man kan ha besök hur sent som helst och låta högt
Slippa trappuppgångar
Det påverkar iaf mig men jag anser fördelarna överväger nackdelarna.
Några exempel från mitt liv som villaägare,
Fick fråga från banken vid ränteförhandlingar kring pågående bygglovsärende. Blev helt paff från frågan och kunde inte ge ett rakt svar. Gick hem och ringde kommunen där det tillslut vissade sig att kommunen hade gett bygglov till fjärrvärmeföretaget för att dra om ledningar inom ett större bostadsområde utan att infomera villaägarna. Fick byta bank sen för att få ner räntan osäker om svårigheterna att motivera bygglovet påverkade nuvarande banken.
Kom hem några veckor senare med en uppgrävd infart och fick leva med en försämrad tillgänglighet till min villa under 16 månader .
Min kommun har den genialiska iden att leja ut snöröjning och halkbekämpning på oss villaägare. Här inte jätte roligt att bli livegen till sitt hem under vintern alternativ hyra in tjänsten.
Inga problem med studsmatta på en tomt på 500kvm! Vi har studsmatta, pool, 2st trädgårdsland och ett uterum på vår lilla baksida, men det är ingen åker att klippa på resten av tomten, och åkgräsklippare behövs inte
För oss klagade staden på ett träd som hängde ut över vägen och ålade oss att ansa det med böter som påföljd om vi inte gjorde detta. Något år senare lyckades de i misstag såga ner det när de skulle såga ner ett annat träd.
När vi började ansöka om skadestånd för detta visade deras undersökningar helt plötsligt att träden inte alls låg på vår tomt utan stadens mark.
Konstigt att den låg på vår tomt när det handlade om skötseln av det
Det låter som att du bor i en sopig kommun. Jag tycker vi får info i brevlådan så fort de ändrar en siffra i ett telefonnummer till nå’n på kommunen (jag överdriver lite, men ungefär).
Jag vet att en del kommuner gillar den lösningen. Eller är det ett nybyggt område där ni har vägansvar etc också? Jag är bara ålagd att hålla rent runt brevlådan (om jag vill ha post). Att det sedan nästan aldrig snöar i Skåne längre hjälper ju såklart. För egen del tar jag lite sats och låter V70n forcera snödrivan som kommunens inlejda snöskottar eventuellt lägger upp utanför.
Knasigt är bara förnamnet. Oklara gränsdragningar? Jag antar att ni inte bor på en så’n parkeringsplats för villor som jag gör.
Till viss del, till saken hör att vägen gjordes om från grusväg till asfalt några år innan den här episoden, och staden köpte då upp ungefär en meter av allas tomter vid gränsen till vägen för detta.
Det här trädet låg ganska precis på den nya gränsen, så lite av ansvaret med att kolla upp om det verkligen var vårt träd fortfarande när vi skulle sköta det låg väl kanske på oss.
Okej. Om vi bryter ner det så ser jag två huvudsakliga argument för villa.
För det första ägandeformen som ger större känsla av frihet, ägande av fastighet som tillgång, mer möjligheter att bestämma över underhåll, renovering, uthyrning, m.m.
För det andra storleken på huset och framförallt egen stor tomt. Just tomten verkar central genom att erbjuda stort avstånd till grannar, vilket ger minskad insyn och privat område. För stor veranda, grill, trädgård, garage, pool m.m.
Ägandeformen är inte unik för villa. Detta går att få i ägt radhus och ägarlägenhet. Däremot är det svårt att få radhus eller lägenhet med så stor tomt att det ger ett privat område. Men det är också svårt i stadsnära läge. Så jag tolkar det som att vinsten med villa ökar om det ligger i naturnära området med större tomter.
För egen del tänker jag att den optimala kombinationen borde vara lägenhet i stan för arbetsveckorna och egen villa med stor tomt i lantlig miljö på helger och semestertider.