Jag bor i kedjehus med en tomt på 360 kvm. Plats för fyra bilar på uppfarten, tre större uteplatser och en totalt insynsskyddad innergård med pool. Ja, man hör grannarna, men man ser ingen
. Så rad/kedjehus går att kombinera med avskildhet och yta.
Jo, det går att få något sådant i stadsmiljö. Vi bor själv i radhus (BRF) med egen tomt och det är bra. Men samtidigt får du inte den stora känslan som en tomt på 3 000 kvm ger.
Så…
Tomt 360m2
Uppfart 60m2
Husgrund 100m2
Uteplatser 3*50m2 (annars är de knappast ”större”)
Pool 35m2
Markyta 15m2
Har du ingen studsmatta, bubbelpool, gasolgrill, hängmatta, mega-parasolleller några andra obligatoriska radhusaccessoarer?
![]()
Låter dyrt men funkar säkert så länge man lever det glada ungkarlslivet.
Ha, ha…. Jag är en kass radhusägare. Som varken har stora parasoller, studsmatta eller hängmatta. Gör mig dock skyldig till en gasolgrill…
Men du är hyfsat rätt på övrigt. Inte ett grässtrå och bara lite rabatter med singel i 
Vill bara lägga till Jans säjning om att det verkligen underlättar ägandet om man gillar att lösa den sortens problem som det för med sig, i detta fall att äga villa och trädgård. Det är mycket att städa och underhålla. Det är ofta knepigt och dyrt att få tag i hantverkare om man har tummen mitt i handen eller inte har tid/lust att fixa själv.
Statusjakt etc är självvalt .Kunde inte bry mig mindre om sånt. Min bil kostade 20.000 för snart 10 år sedan år sedan men är välskött , rostfri och fin ändå.
Viktig fördel jämfört med lägenhet är att man kan installera AC. Bekanta som bor i bostadsrätter lider när temperaturen ligger runt 30 grader. Dom som bor på översta våningen verkar ha det värst. Jag gillar också att kunna styra innetemperaturen året om till exakt vad man vill där man vill och även luftfuktigheten. Vi gillar 23.5 grader vilket de flesta tycker är för varmt.
Det ligger i planeringen (har jag sagt några år i rad nu). Fördelen med att bo i villa är att man kan göra en fast installation och slipper ha en klumpig lösning med en portabel AC och utblås genom fönstret. Jag har källare så de varmaste nätterna kan jag sova där tillfälligt, därav att jag ännu inte kommit till skott med fast installation av AC. Men jag vill ändå fast installerad AC för att slippa hålla på med att vädra ut värmen.
Funkar också om man har särbo med helt annan boendeform. Man får ju välja klokt! ![]()
Jag kan också hämta posten naken eftersom den levereras i hallen!
Som många andra redan beskrivit; frihetskänslan!
Bor sedan 20 år i ett renoverat mindre rött hus med vita knutar på en mindre ort en kvart från jobbet i en av våra lite större städer i södra Sverige. C:a 800m till ICA, 200m till busshållplats, strandtomt med <10 meter från altanen till egen brygga och båt, några fruktträd, några meter potatis och jordgubbsland och en i övrigt lättskött automoveranpassad gräsmatta. Har bra närmsta grannar där alla sköter sig själva och att jag är sämst klädd, kör svenssonbil och inte är frireligiös som dom flesta andra i byn bryr jag mig inte om för 5 öre. Har därför inte något behov av prylar, kläder, krogbesök, sommarstuga eller att göra en massa dyra resor så levnadskostnaderna är inte speciellt höga vilket gör att man ändå kan unna sig det man vill och behöver.
Bodde (brf) och jobbade 2 år i Sthlm direkt efter gymnasiet men trivdes aldrig i ekorrhjulet. Flyttade därför hem igen och köpte mitt första hus redan som 23-åring (425KKr vilket man tyckte var mycket pengar på den tiden…).
Som jag känner det just nu får dom bära ut mig härifrån i träfrack när skylten en dag åker ner…
Så, blev det nakengrillning? 
Men gå och hämta posten naken kan man väl alltid göra, handlar mest om vad grannarna tycker om det. Nu har jag aldrig känt ett behov av det, men tror grannarna skulle titta snett på mig ett tag 
Distans.
Möjlighet till större trädgård (och allt det innebär).
/D
Min fru skällde på mig så det blev kalsonggrillning. Ska bespara er en bild på detta men ni ser ju hur manlig jag kände mig, gasolgrill till trots. Nästa gång blir det över öppen eld.
Bra multifunktionell köttbit, kan även användas till självförsvar.
Det märks att matpriserna har ökat. Ser fattigt ut 
Sitter ute i trädgården nu. Hör lite bilar i fjärran samt fåglar. Inte en enda studsmatteunge eller nazigräsklippargubbe, ens på avstånd. GT i glaset och korsdrag i huset. Villa känns just nu helt okej. 

Jamen det där kan man ju grilla på vilken hyresrättsbalkong som helst såvida det inte råder grillförbud. Och om så kan man ju nyttja gårdens gemensamma grill…
Förstår jag inte din sarkasm eller ser du ingen skillnad på att grilla i villa och lägenhet?
Jag får i alla fall inte ha någon form av grill på min pyttelilla balkong. En gammal äcklig gemensam grill finns men då ska den vara ledig också. Och uteplatsen är två stycken parkbänkar, inge vidare mysigt att sitta där och dricka rosé.
Nej, jag längtar till villa, jag.
Stor igenkänning på bostadsrättföreningsmuppar med möten och stadgar! 
Javisst. Och efter man fått matförgiftning av gårdens gemensamma grillgaller och tvingats kallprata med grannen som rastar sin tax kan man ta sig en mediterande långbajsning i den gemensamma tvättstugan också. Så sparar man pengar.