Varför jag tror att USA kommer gå bättre än Sverige framöver

Jag är helt off när det gäller att jobba och verka inom tech och AI så frågan kan uppfattas som B men jag tar chansen :sweat_smile:
Hur ser ni på AI, Indien :india: och framtiden?

Min fråga om erfarenhet kring amerikanska marknaden och samhället var egentligen riktad till dig, det är ju du som tycker massor i din trådstart. Om ett land du enligt utsago aldrig satt sin fot i.

Jag har blandad erfarenhet av USA som land. En del saker är fantastiska och andra är på u-landsnivå. Även för mig som höginkomsttagare och den perfekta bakgrunden för att må väl och trivas i USA så var valet att åka hem igen lätt.
Jag är heller inte övertygad om att USA rent ekonomiskt har bättre förutsättningar än Sverige de kommande decennierna.

Det här tycker jag är en poäng som kraftigt underskattas på forumet! Om man kommer ha alla sina framtida utgifter i SEK så valutaspekulerar man när man köper utländska icke valutahedgeade tillgångar. Precis som Erik skrivita kan man inte förvänta sig ngn vinst av valutaspekulation. Särskilt om man investerar i räntebärande värdepapper är det viktigt att dessa är i SEK, när förväntad avkastning är ett par procent, men valutan enkelt kan skifta i värde med 10+ procent per år.

Själv förväntar jag mig att ha ca 50% av mina utgifter i SEK, därför har jag nästan 50% home bias.

Mvh
F

Hörni… :joy: Kan vi bara för en gångs skull ta ett gemensamt beslut att faktiskt ta till oss det som forskningen tycks vara väldigt tydligt med? :sweat_smile: Vad du/jag/professionella investerare/institutioner etc. tror om framtiden är fullkomligt irrelevant och att fatta investeringsbeslut baserat på dessa analyser är nästan garanterat en förlustaffär givet tillräckligt lång tidshorisont. Alla spekulationer är just detta - spekulationer. Att sia om vilka bolag som kommer bli mest framgångsrika när det kommer till att applicera tekniker som faller inom begreppet AI (eller vilka valutor/marknader/branscher som kommer prestera bäst) är nog förmodligen ungefär lika pricksäkert som att kasta pil från en karusell med ögonbindel.

1 gillning

Japp men kan vara kul att spekulera och ”killgissa” lite under lugna former såhär en söndag i solen. Och i en tråd som inte spårat ur.(inte än iaf) :sweat_smile::sun:

3 gillningar

Varför skulle AI inte kunna vara det? När internet kom sa många att det bara är en fluga, det var helt uppenbart fel. AI är i sin linda fortfarande men kommer antagligen att komma in i väldigt många sammanhang, antagligen även i allas vardag precis som mobiltelefonen och internet har gjort. Det är i princip omöjligt att förutse exakt hur och när.

Jag tror på USA och att indexfonder mot USA kommer att gå bättre än globala indexfonder med bara 70% USA.

3 gillningar

Exakt min tanke, vi vet inte och kan kanske inte föreställa oss var tekniken kommer finnas i framtiden, ett stort område jag skulle kunna tänka mig det är inom sjukvård och medicin och där är ju USA rätt stora.

AI finns ju redan i mobilen, via bl.a. Bing-appen. Snart kommer AI antagligen integreras som en naturlig del i Google. Och användas på en hel massa sätt som vi inte ens kan föreställa oss idag. Det kommer att krävas mycket hårdvara från NVIDIA och liknande företag. Nya typer av tjänster kommer att uppstå. Företag som är snabba att utnyttja AI kommer i hög utsträckning att slå ut företag som inte är lika anpassningsbara. Man kan förenkla kundtjänst, support etc. Kanske kommer snickaren, elektrikern etc. också att utnyttja AI i sitt jobb längre fram, för att få hjälp med beräkningar, mått, materialbeställningar etc. men då integrerat i appar etc.

2 gillningar

Detta är det mest spännande i tråden om nå’n frågar mig. För precis så tror jag också, trots att det inte är min bransch. Alla arbetsplatser kommer förr eller senare att använda mer AI, men det som når dit först är troligen också de som kommer att kunna skala mest. Är man van att knacka kod, har tangentbordet som arbetsredskap och jobbar med datorer i stort sett alltid, då kommer tidsvinsterna att snabbt bli större än när en mindre arbetsplats med större datorovana och mer skepsis ska ta sig an samma verktyg.

Så applicerat på trådstarten då: Det är i tech man kan använda det mest. Men hur stora blir vinsterna och hur drabbar det landet (och därmed köpkraften) i övrigt? Någon ska ju betala för det som produceras också…

Personligen är jag inte lika tungt investerad i Sverige som @Anonym, men det är fasen inte långt ifrån. :sweat_smile: Där jag tror AI kommer att göra absolut mest nytta för en investerare är i småbolagsbranschen. Tänk på alla en- eller fåmansbolag som kan tillåtas jobba snabbare och expandera när det inte krävs anställning för en del av arbetet som bara måste göras.

Men ja, högst subjektiva söndagsspekulationer som sagt.

1 gillning

Men AI är så mycket mer än LLM.

Det händer redan massor inom områden som t.ex. nedanstående med, bara att det inte får samma mediala uppmärksamhet.

3 gillningar

Jag programmerar inte så mycket längre i tjänsten men hobbyprogrammerar en hel del hemma. ChatGPT har gjort att vägen till fungerade kod från en idé går mycket snabbare efter väldigt kort inlärning av hur man kan använda det för att skriva och modifiera kod. Det är rätt givet att majoriteten av programmerare kommer att använda det och antingen blir man mer produktiv eller så behöver man inte lika många längre.

Det går ju även tjäna pengar på det. ChatGPT Plus (med GPT-4) ger fördelar men kostar i månadsavgift. Vassare och vassare versioner av AI ger en konkurrensfördel för användarna. 20 dollar i månaden är ingenting för att öka sin produktivitet. Funderar på att betala för det själv privat men räknar med att det inom kort kommer att finnas tillgängligt via arbetsgivaren.

Det har inte hänt mycket sedan det kom högnivåspråk, objektorientering, modellbaserad utveckling, och söka efter kodsnippets på internet. Förrän nu med ChatGPT och vad som kommer naturligt längre fram. En disruptiv förändring som många kan ta del av, eller måste av konkurrensskäl.

Kommer även in i Office 365, ett stort lyft mot att använda gamla inbyggda hjälpen eller söka efter hjälp på nätet.

1 gillning

Återigen är ju inte USA-marknaden och de amerikanska börserna samma sak. Samma förhållande gäller den svenska börsen.

2 gillningar

Tror inte så mycket på Sverige för tillfället.

Det är okej, då jag troligen kommer konsumera majoriteten av mina pengar i Sverige. Men jag har inte varit förvånad som detta ledde till att lysa underpresterar en global indexfond.

Sen undviker jag att göra stora bet på saker jag tror om framtiden, utan fortsätter med mitt sparande.

Vad jag har hört ligger Indien ungefär lika långt fram som EU, med andra ord en bra bit efter.

Det är inte landet USA jag tror något om, utan de bolagen som är börsnoterade där. Och jag anser att jag har bra på fötterna när jag påstår att de leder teknikutvecklingen.

Jepp, hela tråden ska ses som en spekulation och diskussion. Inget man ska ta investeringsbeslut utifrån.

Det riktigt stora som får väldigt fokus uppmärksamhet är robotar med AI. Om man gör ett år sedan kände att ingen pratar om LLM så tänker man idag att ingen pratar om robotar som är nästa stora grej. Kommer bli helt galet när det kommer…

Det är nog detta som gör att gemene man kommer börja använda tekniken.

2 gillningar

Blir att hoppas på en kronförstärkning då men det är ju inte alls säkert att en dollar kommer kosta 8:- igen i framtiden.

1 gillning

Absolut, det händer massa spännande inom det området, t.ex. upplärning av de i virtuella miljöer.

1 gillning

Såklart, jag fokuserade mest på var man direkt kan jaga arbetstimmar. AI har ju redan visat sig fantastiskt på t ex analys av hudförändringar, röntgenbilder etc.

1 gillning

Är inte de här väldigt förenklat egentligen?

Hur mycket spelar inte import in i den genomsnittliga svenskens konsumtion idag? Som andel av disponibel inkomst är det tveksamt om det stämmer.

Vi köper inte bara potatis.

1 gillning

Jo det är klart att både min arbetsgivare, mina investeringar och min konsumtion är exponerade mot andra valutor. Men jag ser därför ännu mindre anledning att investera i dollar eller Eur.

Nej! Det är var man och kvinnas rätt att killgissa hejvilt om investeringar :wink:

1 gillning