Varför rasar fonden trots stigande index?

Fortfarande så spelar inte aktiernas noteringsvaluta någon roll för din utveckling.

Det stämmer inte att dessa två får olika utveckling. Båda får samma utveckling, men i olika valutor. Eftersom valutornas relativa värde förändras under denna dag så är samma utveckling i dessa olika valutor olika nominella tal!

10% upp i en valuta är samma utveckling som en 0% i en annan.

Det är uppenbart att dessa två olika procentsatser är lika stor utveckling när du tittar på dubbelnoterade aktier.

Samma sak gäller även de som bara är noterade i en valuta.

Jag har länkat till matematiken som visar detta. Den är glasklar och visar detta.

Använd ditt eget exempel och lägg till en aktie noterad i SEK som inte heller har några nyheter. När Svenska kronan ändrar värde andra dagen så ändras priset på svenska börsen exakt likadant som en den amerikanska. Den svensknoterade aktier kommer ståll still i USD för den amerikanska investeraren men ändras för den svenska investeraren.

De har fel eller så misstolkas de. Vilket spelar ingen roll.

Motbeviset finns redan länkat i tråden.

Jag skriver och hela tiden skrivit om valutarisken mellan Underliggande valuta och Hemvalutan.

Jag har inte sett ett enda bevis. Bara massa slag mot bröstet om att källor är fel, banker ljuger, och att det är enkel grundskolematte.

Det är aktiens handelsvaluta (börsen den handlas på). Den är irrelevant.

Det finns ingen direkt koppling till ett företags valutaexponering och vilken börs de handlas på.

Jag länkar härmed till inlägget i denna tråd som du uppenbarligen inte läst i så fall.

Du menar Bitcoinexemplet där man inte hänsyn till att investerare har en hemvaluta?
I exemplet orsakar investeringen en förlust på -225 000 kr i hemvalutan SEK. Det är alltså -225 000 SEK som man nu har mindre att betala sina lån, sina räkningar och andra utgifter med som man har i sitt hemland.

Om man konsekvent hävdar att ”det spelar ingen roll vilken valuta du mäter i” och därmed förnekar att en investerare kan vinna eller förlora i sin hemvaluta, så blir det i praktiken samma sak som att säga att valutahandel inte skulle innebära någon valutarisk.

Du rör ihop saker. Exemplet tar hänsyn till det. Avkastningen är ju den samma i hemvalutan oavsett vad man köpte sin bitcoin (eller aktie) i.

Förlusten är där oavsett vad man handlade för.

handel innebär inte valutarisk. Däremot att äga en valuta innebär en risk i den valutan.

Så har du SEK på bankkonto tar du valutarisk i SEK. Ditt eget exempel här visar det, du när du håller SEK istället för en aktie så påverkar de 10% valutaförändring din avkastning. Det är för att du håller SEK mellan dag 1 och 2.

Hade du istället köpt en svenskhandlad aktie hade du inte påverkats.

När svenska kronan stärks 10% så faller svenska börsen (mätt i SEK) med ca 10%. Men står still i USD. Precis som amerikanska börsen, den står still i USD men faller ca 10% i SEK.

1 gillning

2 gillningar

Om vi tar ytterligare ett exempel. Jag köper 1 uns guld på börs i London för GBP och 1 uns guld för USD på börs i USA. Har jag exponering mot USD och GBP? Eller har jag exponering mot 2 uns guld?

1 gillning

Här måste du ha skrivit fel eller hur? Ska väl stå USD eller någon annan valuta (mätt i SEK)?
Svenska börsen mätt i SEK påverkas ju inte direkt av att kronan stärks. Det är definitivt inte någon 1-1 relation i alla fall.

Du har en valutarisk då du påverkas av valutakursen mellan din hemvaluta (den valuta du ska använda vinsten i) och den valuta som den underliggande tillgången har exponering mot. Tex dollar för guld (om det är en ETF som följer guldpriset i dollar) men kan vara annan om fonden har hedgat guldet :slight_smile:

2 gillningar

Jo det gör den och det är 1-1. Om det du byter din aktie mot tappar 10% så ändras ju priset på aktien det omvända.

Anledningen till att det kan se ut så är att när man säger att kronan “ökat” 10% så är det i relation till en annan valuta, t.ex. USD. Du måste separera “värdet” från valuta här. När du ser en relativ förändring på USD/SEK är det två värden som kan ändras. Oftast ändras båda. Nämligen värdet på SEK och värdet på USD.

Mäter du växelkursen USD/SEK när USD ökar 10% i värde samtidigt som SEK ökar 10% i värde är växelkursen konstant.

Nej!!! Räkna själv så ser du att en ohedgad guld ETF följer inte guldpriset i någon valuta (eller alla beroende på perspektiv).

En guld ETF i Euro och en i USD kommer ha exakt samma avkastning i SEK.

Guld är inte exponerat mot USD, guld handlas däremot ofta i USD. 1 uns guld är 1 uns guld oavsett vad 1 USD är värt.

1 gillning

Om du handlar (köper och säljer) guld i USD, men har en hemma valuta som inte är USD - då är din investering exponerad för valutarisk mellan din valuta och USD. Men det finns som sagt guldfonder med hedge som kan undvika den risken.

Med andra ord, du investerar i USD priset på guld. Det är en underliggande tillgången och den utveckling som fonden följer (förutsatt att den handlar guldet i USD :slight_smile: ). Det är utvecklingen du får vid försäljning. För att få samma - eller liknande - utveckling som USD priset på guld, tex i SEK, behövs en hedge.

Konsensus på detta forum är tvärtom, men då stämmer det inte med vedertagna begrepp och definitioner. Ibland är konsensus helt enkelt fel :slight_smile:

:popcorn: :+1:

1 gillning

Nej. Räkna själv får du se.

Köper du en guld ETF (ohedgad) i USD. Så är ditt kontos avkastning i SEK exakta guldprisets utveckling i SEK.

Jag är helt med på vad du menar i den långa diskussionen. Men om du mäter svenska börsen i SEK och SEK blir 10 % starkare mot USD så förändras ju inte värdet i SEK annat än hur aktiekursen på enskilda aktier förändras. Aktierna på svenska börsen är ju noterade i SEK. De sjunker ju inte med 10 % för att kronan stärks.

Jodå det gör den, om förändringen USD/SEK består av att svenska kronan tappar värde. Om det däremot är så att USD ökar i värde men svenska kronan står till. Då rör sig inte svenska börsen. Men då rör sig USD börsen mätt i USD (men inte mätt i SEK).

Det är helt uppenbart att så är fallet om du tittar på en dubbelnoterad aktie.

Läs igen och jämför med nedanstående:
När svenska kronan stärks 10% så faller svenska börsen (mätt i USD) med ca 10%. Men står still i SEK. Precis som amerikanska börsen, den står still i USD men faller ca 10% i SEK.

Min omskrivning tror jag stämmer med vad du menar. Annars förstår jag inte vad du menar alls.

Jämför med min lägenhet i Spanien. När kronan stärks med 10 % så minskar värdet av den mätt i SEK då marknadspriset sätts i Spanien i Euro. Men värdet i Euro är oförändrat.

2 gillningar

Om du menar specialfallet en dubbelnoterad aktie så kommer arbitragehandel att jämna ut det, det har du alldeles rätt i. Men du skrev “svenska börsen” vilket för mig omfattar hela börsen där bara ett fåtal är dubbelnoterade.

Priset menar du? Värdet är ju en lägenhet i Spanien.