Varför sparar svensken så lite?

Håller med om att det är bra att spara typ en årslön… men detta ”på banken”, tänker du obundet på ett sparkonto liksom?

1 gillning

Otroligt pricksäkert!

1 gillning

Jag tror uttrycket ”pengar på banken” från Anne Wibble bara var ett vanligt sätt att säga ”sparande”, inte hur pengarna skulle placeras. Detta var trots allt rätt längesedan nu, tidigt 90-tal, indexfonder och fondsparande var inte lika stort då.

3 gillningar

Stämmer bevisligen inte, eftersom man är berättigad till A-kassa efter egen uppsägning (dock med en 45-eller-vad-det-är dagar karens).

4 gillningar

Ännu intressantare än medianlön är medianinkomst efter skatt och bidrag. Då är det ett jävligt smalt spann som de allra allra flesta ligger inom i Sverige. Kan inte vara många länder där det måttet är så extremt sammanpressat.

3 gillningar

Stämmer, men vederbörande kan ha saklig grund, till varför hen inte längre kan uppfylla anställningskraven, det som förväntas, kan inte parter komma överens om anpassningar, så blir man väl uppsagd med eller utan 1 års betald inkomst, sedan a-kassa.från första dagen

V

Det är rimligt för en hel del i åldern 25-30 också. Speciellt eftersom en årslön brukar vara lägre när man är ung.

Samt, men arbetsvilja är fortfarande ett krav för att få a-kassa även efter 45-dagars karensen. Man kan inte bara säga upp sig och gå på a-kassa för att man inte har lust att arbeta. Man är skyldigt att acceptera de jobb man erbjuds inklusive om gamla chefen ringer och erbjuder jobbet tillbaka. (om man inte hade giltiga skäl att lämna)

Ja, men det är rimligen ganska enkelt att se till att man inte erbjuds några jobb om man inte egentligen vill ha ett.

3 gillningar

Eller ännu tydligare är det nästan obefintliga gapet mellan en person som aldrig har arbetat och får garantipension och bostadstillägg, och en person som har arbetat i ca 35 år med låg lön. Skillnaden är cirka 2 000 kronor i månaden före skatt.

Modellen ger i praktiken inga incitament för månatligt sparande i ISK.

3 gillningar

Det är upp till varje person att avgöra vad som känns moraliskt rätt. Min poäng här är att a-kassan inte är tänkt att vara det “fuck-off kapital” som Aftonbladet påstår. Det är stor skillnad på en arbetslöshetsförsäkring som har villkor och att ha ett eget kapital.

2 gillningar

Om enda syftet med att arbeta är att få ut mer i pension, borde väl det om något skapa ett incitament att spara mellanskillnaden mellan låglönejobbet och den som inte arbetar under de där 35 åren?

Precis det är inte tänkt att vara så men är i viss utsträckning så i praktiken.

Du skrev: “A-kassan har alltid endast varit ett skydd mot ofrivillig arbetslöshet, inte egen uppsägning?”

Det var bara därför jag svarade.

2 gillningar

Det är väl precis tvärtom. Incitamentet är att du bör spara så mycket som du bara kan eftersom pensionssystemet inte kan tillgodose behovet. Sen kan jag hålla med att respektavståndet är lite väl lågt. Sen drar jag ju liknande slutsatser kring lönen. Det är knappt lönt att ha en lön över brytpunkten för statlig inkomstskatt om det innebär att man måste slita mer. Tänk folk som jobbar övertid.

2 gillningar

Jag tycker att ditt resonemang kring a-kassan är direkt felaktig. Jag har ju rötter i en kultur där man inte har a-kassan och då säger man ju inte upp sig hur som helst. Givetvis ser man till att ha ett eget fuck-off-kapital. Det gör också att ekonomins hjul snurrar långsammare. Folk måste ju ha ett par årslöner på banken , just in case. Försämringar i A-kassan gör att man rör sig i den riktningen som du är efter. I en låg konjuktur är man helt i händerna på arbetsgivaren oavsett hur dåligt arbetsvillkoren än. Blir ett helt annat samhälle helt enkelt.

Som jag förstår det, om det fanns en betydligt större skillnad mellan arbete och bidrag (vanligt pension och garantipension/bostadstillägg), skulle den genomsnittliga personen investera mer. Man skulle helt enkelt ha större incitament att arbeta och producera mer, vilket i praktiken innebär mer pengar kvar att investera – under förutsättning förstås att en högre lön också innebär en större chans att investera.

1 gillning

Fast där finns ingen skillnad att spara av. Efter skatter och bidrag är skillnaden så liten (om alls) att den äts upp av de extra kostnaderna man har av att ha ett jobb, rent bortsett från att man till skillnad från bidragstagaren har 40 timmar mindre per vecka att optimera för låg levnadskostnad.

Lägg sen till detta att om du jobbar, sparar och sliter, och sen får en förändrad situation (eller går i pension och hamnar på äldreboende) så blir bidrag lägre/avgifter högre så länge du har eget kapital att ta av. Så, om man inte kan spara så aggresivt att man kan ta sig över “medelsvensson-puckeln”, finns det en uppenbar risk att eget sparande faktiskt leder till att du totalt sett kommer ha MINDRE pengar att nyttja under din livstid, än någon som spenderat allt den tjänar och sen kan maximera bidrag/minimera avgifter.

3 gillningar

Kanske. Men respektavståndet mellan bidragstagare och arbetare i arbetsför ålder är väl en separat fråga från respektavstånden i pensionsystemet?

Jag tycker det beror på. Argumentationen är ofta att respektavståndet i pensionen inte är hela sanningen, för den som arbetat kan/bör ha sparat under arbetslivet. Men det förutsätter ju att respektavståndet i arbetslivet faktiskt lämnar något utrymme för sparande som medför en meningsfull skillnad.

3 gillningar

Jag skulle nog hävda att föga få i vanliga jobb (ja vi som har långt under median) sällan sparar, om dem gör det så är det oftast i köpt hus eller bostad. Inte ovanligt att höra om folk som tar blancolån till kontantinsats, för att man helt enkelt aldrig kan spara något. I princip alla har bil oavsett inkomst, fast många egentligen inte har råd. För en del är det nödvändigt men för en del är det absolut inte det, eller att man tycker man “sparar” på att bo utanför staden för att pendla med bilen till och från jobbet. Jag tror många här inte inser hur livet faktiskt är bland folk i vanliga jobb. Hur mycket hade ni själva kunnat spara på en lön som mig runt 23 k netto? Sedan har vi de som jobbar extra lite här o där och kanske får ut 15 k netto? Hade ni själva kunnat spara på dessa löner?

1 gillning