Det låter spontant inte så genomtänkt att vänta med att sälja när man redan ligger på topp. Iomed att du har överpresterat ett referensalternativ (AP7). AP7 som dessutom jobbar med belåning (hävstång) som därmed innebär större risk och större avkastning.
Så från mitt håll sett ser det ut som du tar betydligt större risk än vad AP7 aktier gör. Vilket i sig blir högre risk än AP7 såfa som är default i PPM.
Men vad vet jag, kanske du vet nåt som Robor momentums och de andra fondförvaltarna inte vet. De fick ju lägga ner för det gick så dåligt.
Gör du på detta sätt bara med ppm, eller också med ditt privata kapital? Och är det stora belopp, om du ursäktar en personlig fråga. Förstår om du inte vill svara.
Jag tycker det är intressant med människor som skriver här om andra strategier de använder. Tack för att du delar med dig.
Nja, indexfonderna hade haft samma relativa position i startfältet även om de aktiva fonderna köpte aktier helt slumpmässigt. Det har inget med momentum att göra utan är helt by design.
Har enbart fonder där man måste ha det, PPM o tjänstepension. Annars är det rena aktier. Vilka belopp det rör sig om tycker jag inte är relevant att svara på.
Nej, själva beloppet är kanske inte relevant. Tänkte mest på om det är pengar du känner att du kan förlora som du kör aktivt med. Pengar man verkligen inte kan förlora, tar man kanske det försiktigare med. Brukar folk generellt tänka.
Anser du dig ta större risker eller inte med din strategi?
Jag har 40 års erfarenhet av börsen. Började med två tomma händer. Slutade jobba när jag fyllde 55 år för att leva på börsen.
När beloppen blir för höga på börsen så säkrar jag en del av kapitalet genom att köpa en fastighet.
Så jag har hittat en strategi som passar mig tycker jag med mina två hinkar med aktier och fastigheter. Jag sover gott om natten. Det ska vara roligt att investera och du ska känna att du är trygg i dina beslut.
Kan bara säga att det viktigaste är att man kommer igång med sitt sparande.
Med åren så kommer du ändra din strategi beroende på vilket intresse du har just för stunden för börsen.
Hur hanterar du att det för vissa fonder kan dröja flera dagar innan pengarna landar på kontot vid försäljning? Struntar du glappet eller har du kapital parkerat bredvid att köpa för direkt för att undvika frånvaro?
Momentumfonder är kanske inte så bra beteckning. Momentum är mera en strategi.
Jonas Lindmarker på Morningsstar varnade för strategin i september 2019… och hade fel igen. Tittar vi tillbaka på det senaste årets avkastning har fonder som ofta väljs i strategin avkastat 50 % - 100 %. Lindmarker borde nog vara lite mer ödmjuk i sina prognoser över fondval.
Det gäller inte bara honom förståss. Hur många är inte “experterna” som i massmedia i dessa tider berättar om vilka fonder/aktier man ska ha nästa år. Hur många % börsen kommer att gå upp/ner nästa år. Jag har lite svårt att förstå att Aftonbladet, Affärstidningarna mfl publicerar sån skit!
Man kan undra om folk tar till sig sådan information. Förmodligen gör dom väl det eftersom detta fortsätter år från år.
Beträffande momentum …jag var på studiebesök på SMHI för ett par år sedan. Metrologen fick frågan hur man som lekman ska göra väderprognos för nästa dag. Svaret blev om du säger att det blir samma väder som idag har du minst 50 % chans att du får rätt.
Det är den enkla principen för momentumstrategin. Gick de bra igår går det förmodligen bra imorgon också! Men ingen kan veta hur det ser ut nästa vecka eller månad.
Nu svarade du inte alls på min fråga. Jag uppfattar det även som du misstolkade och inte svarade på @PerWs fråga.
Varför finns det ingen fond som använder strategin Momentum som dessutom går bra? Robur momentum är ett exempel på en fond som använde strategin momentum som gick så dåligt att den fick läggas ner.
Varför finns det inga fonder på marknaden som köper och säljer de andra fonder som har gått bra det senaste? På det sätt du beskriver ska vara en framgångsrik strategi. Om strategin (momentum) varit framgångsrik borde det ju finnas många fond i fond lösningar på marknaden med den strategin.
Ett års sikt går inte använda för att utvärdera en strategi. Bara för att en strategi har fungerat ett år säger ingenting om de kommande 30 åren.
Vad andra tidningar skriver har jag inte pratat om. Förstår inte vad relevansen med dem är?
Att marknaden inte går att förutspå är ju en anledning till att Momentum strategin inte ska fungera. Eftersom strategin går ut på att förutspå framtiden på marknaden genom att titta på hur det har gått det senaste.
Vad har vädret med det att göra? Framförallt över tidshorisonten ett dygn? Du köper och säljer ju inte dina fonder varje dygn.
Man kan ju lika gärna säga att du tittar på hur vädret en dag för exakt 6 månader sen, och gissar att vädret är likadant imorgon. Då kommer du ha fel större delen av året (eftersom du förutspår sommarväder mitt i vintern och tvärt om).
Här är en bra beskrivning av något som är enormt svårt, att inte se på resultatet när du utvärderar ett investeringsbeslut. De nämner aktiva fonder vid minut 7 om jag minns rätt.
Henning pratade ju om detta i avsnittet med Jan. Tar tid att flytta större mängder kapital in och ut ur olika tillgångar vilket gör att man halkar efter bredare index. Momentumstrategier har tendens att underprestera index under längre tidsperioder vilket kanske inte är jätte acceptabelt när man driver en fond och har en förväntan på sig att man ska kontinuerligt leverera hög avkastning.
Det passar väl bättre den tålmodige småspararen att använda momentumstrategier då det trots allt handlar om att utnyttja ineffektiviteter i en annars effektiv marknad.