Källa: Ranked: The 100 Biggest Public Companies in the World
Det som man missar är att iaf 3 bolag på den lista utersluts från de flesta globala indexfonderna i Sverige

Många som screenas bort dock i dom flesta fonder
Vilka då? För det tänkte jag faktiskt inte på.
Horneywell för tillverkning av kärnvapen
Lockhead Martin för vapentillverkning
Phillip Morris för tobakstillverkning
Samt i princip alla energiföretag, om man inte köper Avanza global eller Lysa bred dvs.
Intressant. Jag har köpt Länsförsäkringar global index, men ser att Avanza är billigare. Kanske ska byta då….
Jag kör på båda, 50/50, vilket kanske är onödigt men gillar känslan av att sprida innehaven på flera fonder. Dels för att bättre utvärdera över tid och dels för att sprida risken om någon enskild förvaltare strular.
Länsförsäkringar billigare i praktiken pga lägre utdelningsskatt
Ser bra ut, hoppas jag har samtliga där i min LYSA bred.
Inget bolag med svensk-koppling? Ser att Novo Nordisk är med. Har vi blivit omkörda globalt?
horneywell, är du fel ute med stavningen eller hade du bara stygga tankar när du skrev?
Honeywell ska det vara…
Kan göra en @janbolmeson och skylla på autokorrigeringen.
Dessutom ännu skönare, från mitt perspektiv, att innehav i tillväxtländer inte existerar i de globalfonder jag har mina pengar i.
Världens 100 största bolag i ett världsomfattande index utan exkluderingar kanske är mer rättvisande benämning
.
LF Global Index är min första rekommendation. Avanza Global min andra.
Astrazeneca?
johnson & johnson?
40/40/20 Länsförsäkringar Global, Avanza Global, Storebrand Global.
Apple försvinner i vissa fonder också. Även Tesla vill jag minnas men mer osäker på den.
Tänk dock på att LF bytade index och sänkte antalet bolag bara sådär. Därför kör jag bara Avanza global nu av ren princip sak. Länsförsäkringar Global Indexnära och Sverige Indexnära byter index och förvaltare
Exkluderar Lysa Bred några bolag? Hittar bara info om Lysa Hållbar.