Varning för att byta till Swedbank

“Enligt lagen om penningstvätt”, skriver de, och motiverar allt möjligt med det, vilket är minst sagt illa. Sen när man faktiskt svarat på frågorna, som om man vore misstänkt, så kommer det inte ens en ursäkt. Så finns det även TROLL här på internet som försöker lura mig in i en meningslös diskussion som inte ens handlar om sakfrågor.

Riktiga rövhattar! Fick avslag på låneansökan pga en gammal “misskött kredit” som dem kallade det.
Detta visade sig vara ett 6 år gammalt lån på 50k som jag missat EN betalning på.
När jag hänvisade till konsumentkreditlagen och frågade om inte en gallring borde skett på detta, fick jag detta svar:

"Hej,

Jag kan be vår administrativa avdelning ta fram historiska underlag gällande din kredit. Då detta innebär en större utredning kommer detta isåfall debiteras enligt gällande timarvode, fn. 1.000 kr/h. Återkom om du önskar detta."

De vill alltså ha betalt, för att ta fram informationen som de brukar till underlag för att ge mig avslag?
Nej. Denna banken är det varken transparens eller ärlighet i. Banditer.

Men. Du vill låna pengar, och väljer att hellre låna ut till någon annan eftersom du inte skött tidigare amorteringar? Hur är de ”banditer”? Det är ju du som inte skött dig.

För mig är det problemet snarare att bankerna slukar enormt mycket tid med alla sina krav och möten.

Eller att det ska ta 60 min i telefonbanken för att få betala en enkel faktura eller 30 min för att få höja max beloppet på Swish.

Men detta är inte enbart Swedbanken utan gäller generellt oss alla banker.

För övrigt ogillar jag penningstvättslagen kraftigt då jag anser det är extremt att vi har en lag som tvingar bankerna att behandla mig som en potentiell teorrist,

2 gillningar

Vill börja med att säga att i en månad till är jag anställd på Handelsbanken så det inte råder nån fråga om det.

Jag delar din syn på att det blivit krångligt att vara bankkund alt bli bankkund. Båda kunder och bankanställda på kontor delar inställningen att vi silar mygg och sväljer kameler. Mot bakgrund av alla gömda affärer och transaktioner som poppar upp med jämna mellanrum tror jag att den bankanställdes jobb bara blir värre. Vilket i sin tur innebär att den svenska bankkunden kommer få ytterligare blanketter att fylla i.

Tittar du sen från bankens håll så blir det tämligen logiskt att man kan inte fortsätta ta in för små kunder med nuvarande vinst och lönsamhetskrav.
Därmed uppkommer helkundskrav, samla privat och företag på samma ställe alt ha så pass stor låne/sparaffär på banken att de inte har råd att tappa dig som kund.

Jag förstår din frustration men tror du ligger på motorvägen till framtida besvikelser

4 gillningar

Tror att det är en viktig aspekt att se att de på banken tycker ju inte detta är superkul heller.

1 gillning

Håller med dig om att vissa banker har en stelbent syn på det här med möten, som ofta blir ett förklätt sälj. Jag skyr det som pesten. Men jag har inte haft dina problem med betalning eller swishgräns, min bank löser sånt snabbt och över tele vid behov. Har inte varit inne på banken som privatperson på tio år.

Tror att många har en väldigt intressant syn på vad en bank är och att det på något sätt skulle vara en mänsklig rättighet att få vara kund var man vill, eller låna pengar trots att man inte är en bra affär för banken. Dessa hörs mycket i debatten och så även i denna tråd.

3 gillningar

@ Denkmal, vilken bank har du?

Jag har HB privat och är nöjd. När jag skulle bilda AB mailade jag dem i Maj 22. Har inte hört av dem än.
SEB hade bra webbaserade sidor för företag. Så det blev kanon.

1 gillning

Jag använder SEB för privata behov och även för min lilla konsultfirma.
Nordnet och Avanza för investeringar.
Handelsbanken för ett annat bolag jag är engagerad i.

Aldrig Swedbank som ju är go-to banken för alla som inte gjort ett aktivt val att ta hand om sin ekonomi.

1 gillning

För ett par år sedan försökte jag genomföra en utlandsbetalning på ungefär 1000:- till en släkting i Finland. Gav upp efter en längre diskussion med tjänstekvinnan i banken. (Det var en gåva.)

På senare tid har jag lyckats få tillstånd att föra över ett betydligt större belopp till ett företag i Finland. Så det kanske har blivit bättre.

Men det är en märklig behandling av en hederlig medborgare. Vi har ju inget val utan måste använda banker.

1 gillning

Jag fattar inte hur alla kan ha såna problem. Jag för regelbundet privat över pengar till släkt och vänner i Norge, Tyskland, USA och andra ställen, samt betalar leverantörer i alla möjliga länder.

har du alltså inte kunnat få igång AB pga att Handelsbanken inte skött sitt?

Du har haft tur och slunkit igenom systemet, vänta bara tills dom börja mangla dig med frågor och vägrar ta det över telefon utan allt ska vara genom ”mina sidor”

För att de inte följer lagen ang gallring.

Det är ju ingen mänsklig rättighet att få en låneansökan beviljad. Eller har jag missat något?

Jag känner mig lite som Stenmark. Ju mer jag anstränger mig för att göra rätt, desto mer tur har jag.

1 gillning

Först ska man bevisa att pengarna för att betala räkningen är intjänad på laglig väg.

Sen ska man bevisa att fakturan man ska betala verkligen finns.

Sen ska banktjänstemanen prata med sin chef och efter det så betalar banken fakturan åt mig där de säger OCR nummer muntligt och jag måste kontrollera att det stämmer mot pappersfakturan :see_no_evil:. Tiden bara drar iväg för att få betala sin faktura.

All bevis skickas in via mina sidor samtidigt som man pratar med banktjänstemanen…

Var samma visa när vi fick frågor om dotterns födelsedags gåva från släkten utomlands men mycket svårare för mig att bevisa… En positiv sak var att de iaf inte grävde en officiell översättning utan det gick bra att vi översatte texten själva :joy:.

Håller med dig men en grundorsak är väl att vi måste ha en bank idagsläget då man inte ens till Skatteverket kan betala in med kontanter.

Ibland så skulle jag önska att vi kunde gå tillbaka till den gamla sättet att leva med att få lönen i kontanter och möjlighet att betala det mesta med kontanter så man slipper ha så mycket kontakt med banken…

Mitt personliga problem har mer att göra med att jag ofta använder större belopp än vad bankernas system är byggda runt som medför massa extra administration och telefonbanken för mig :see_no_evil:

2 gillningar

Det är tydligen bara vi två som lyckats ha en bra relation till våra respektive banker. :sunglasses:

5 gillningar

Jag har också en bra relation till mina banker, Nordea, Skandia och Avanza. Sköter allt online.
Men kanske lätt för mig som inte har företag eller betalningsanmärkningar…

1 gillning