Jag har privat haft SEB i över 35 år och har alltid varit nöjd med deras tjänster, säkerhet m.m. Däremot har jag just i dagarna för första gången tänkt jag skulle byta. Jag har väntat flera år nu på att det skall gå att koppla ens Mastercard till mobilen och applewatch, men har man Mastercard hos SEB så kan man inte detta, vilket jag nu börjar tycka är absurt. Sedan känns det samtidigt väldigt jobbigt att byta bank. Kontonummer e.t.c. sitter i ryggraden. Jag har däremot för två år sedan flyttat över mina bolån till SBAB och några pengar vill jag inte ha stående för länge på SEB-kontona då det är obefintlig ränta. Swedbank har jag länge haft en hel del emot. Hade de parallellt ett tag, men de har haft säkerhetslösningar många gånger som bara varit omständiga och krångliga och SEB har legat mer i framkant där tycker jag. Såååå…där finns ingen annan bank jag är sugen på att byta till så jag får väl fortsätta med SEB och hoppas att de snart tillåter Mastercard i mobilen ![]()
Personalen på banken har ett märkligt beteende. Om lagen om penningtvätt faktiskt kräver att jag ska svara på 12 sidor frågor t.ex. vem bor hemma hos mig, då skulle det ju vara enkelt att hänvisa till den paragrafen. Det finns även troll här på internet som genast försöker lura in mig i ännu mera meningslösa frågor och meningslösa diskussioner, bara för att slösa bort min tid och avvika från ämnet.
Det kan ju komma fler och fler troll här som försöker påstå att jag bara har missförstått allting, men advokater och en stor mängd småföretagare har inte missförstått allting. Det är märkligt beteende från personalen på banken att först påstå att “lagen kräver detta” och sen inte kunna hänvisa till var i lagen det är tvång att jag ska svara - för annars går det illa för mig (=hot) - på frågor som inte rimligtvis krävs av lagen.
Lögnerna är ju uppenbara och klart och tydligt varför det sker. Det är inte för vår skull, inte heller att lagen kräver det, utan för att banken ska kunna komma undan finansinspektionen. Syftet är inte ens att bekämpa penningtvätt (det är redan för sent).
Förstår faktiskt inte heller, jag utför en mängd utlandsbetalningar både från min svenska bank och min finska, och även från min amerikanska bank till min finska och har aldrig haft problem.
Kanske det beror på att jag redovisat innan alla dessa överföringar att sådana med stor sannolikhet kommer förekomma.
Du vet att du är i Sverige när någon plötsligt behandlar dig som om du vore misstänkt “Vad är ditt personnummer? Polisen kanske måste veta vem du är.”
Otroligt dumma frågor som inte går att motivera.
Kanske ska tillägga m t p en del antaganden här att jag vare sig då eller nu har/hade några betalningsanmärkningar eller missat några betalningar till banken och jag dessutom arbetat i banken i 34 år.
Beror nog på vilka länder du skickar till också. Finland, Sverige och USA är inte precis hög risk länder.
Säkert är det så, men samtidigt vittnade @iThomas tidigare i tråden om problem att ens föra över 1000kr till en släkting i Finland.
Du kanske inte har missförstått allting men bra mycket.
Personalen på banken har varken intresse av, eller incitament att jävlas med dig. Följ deras regler så blir det lättare. Om du inte har svårt att svara på frågorna av någon anledning.
Ja, jo, men det är ju ändå inte en mänsklig rättighet att få låna pengar. Banken gör ju precis vilka urskiljningar den vill där. Om du bedöms vara en mindre lönsam kund så är det högst affärsmässigt att tacka nej till den kundrelationen, eller åtminstone den delen av relationen. Det är ju inte personligt även om du blir förbannad. Som aktieägare är det precis vad jag skulle vilja se.
Vad pratar du om?? Jag skulle inte låna pengar. Jag ville skicka 1000:- till en släkting i Finland.
Aj fan också, ursäkta. Blandade ihop dig med en annan o tråden. ![]()
Du verkar ha missat att det finns något som heter konsumentkreditlag.
Jaha, står det i den att en bank måste låna ut pengar till dig?
Nej men om banken inte lånar ut så ska de kunna förklara varför.
På papper/kalkyl. Enl lag då. Men de följer ju inte lagen.
Är du säker på det?
13 § Beviljas inte krediten, ska näringsidkaren snarast underrätta konsumenten om orsaken till det. Beror det på uppgifter som härrör från en extern databas, ska konsumenten underrättas om uppgifterna och vilken databas som använts. Om ett beslut att inte bevilja en bostadskredit helt grundar sig på en automatisk behandling av uppgifter, ska konsumenten upplysas om detta. Lag (2016:1031) .
Det är lag på att banken måste erbjuda betalkonto med grundläggande tjänster, något du verkar missat.
Nä, jag satt inte och väntade. Jag tog SEB till bolaget. Smidigt och bra. Allt gick att sköta per dator.
Nej jag har inte missat det.
Men det är inte lag på att de måste upplåta sina tjänster hursomhelst och utan att behöva uppfylla krav på kundkännedom.
Det kan göras på andra sätt än bankernas otroliga trubbiga sätt, specifikt Swedbank.
Bankerna är inga myndigheter och går inte överklaga deras beslut i domstol.
Visst. Men välj annan bank då.
Jag har som sagt inga problem med mina banker.