Som frågan lyder, vart går gränsen för när investerandet går att likställa med gambling?
Rent spontant så känner jag att investeringar i förhoppningsbolag och ”kursraketer” där man förväntar sig snabba pengar går att likställa med gambling.
Men investeringar i stora och stabila bolag som t.ex Volvo, Atlas Copco, Sandvik, Alfa Laval osv där man behåller bolagen under en lång tid borde väl gå att se som relativt säkra kort?
Lennart Israelsson, mer känd som Aktiestinsen, var relativt lågavlönad under hela sitt arbetsliv och hade vid sin död en portfölj som var värd mer än 140miljoner då han höll fast vid ovanstående grundtips.
Klev man in med 100.000kr i Latour 1985, så skulle aktierna idag vara värda 279miljoner.
Är ALLA investeringar som avviker från världsindex spekulation?
Jag tycker nog att hajp och att följa tips på tik tok eller instagram känns gambling och närmast spelmissbruk när mer dyk i siffror, branschanalys etc är investering, även om det skulle visa sig röra samma bolag i slutändan.
Index eller nischade, men genomtänkta, fonder räknar jag inte till gambling, även om de skulle gå som tåget. Hoppas man dock på det utan att ha koll och hoppas kunna köra Tesla om ett år pga det så är vi på gamblingnivå igen.
Dvs spelar både beteende, förståelse och avsikt in om jag för råda.
Relativt förhoppningsbolag är det ju säkra kort, men jag vet inte om jag skulle kalla det ett säkert kort.
Hur kan man idag skilja ut de stora bolag som ens överlever i framtiden? Vad är ett stort stabilt företag? Facit? Hasselblad? Ericsson på 90-talet?
Det är lätt att titta bakåt från nu och se vilka bolag som har varit stabila fram till idag. Men det visste man inte då man skulle investerat i dem. Andra stora bolag har konkat eller avkastat inget/negativt på långa tidsperioder.
Gambling eller investering är väl bara två ord med samma betydelse egentligen, då man satsar pengar på något med förhoppning att få en vinst så tycker jag det är samma sak oavsett vart du köper din ”lott”.
Spekulation är ett negativt laddat ord som människor inte vill sätta på sig själva.
Investera är ett positivt laddat ord som folk gärna vill förknippas med.
Investerare är människor som köper ett företag för att vara aktiva ägare som driver företaget.
En spekulant köper en aktie eller annan tillgång eller index i förhoppning att värdet ska stiga så man tjänar på det.
De flesta av oss är spekulanter som inte driver företagen eller bryter metallerna, meeen…
Man kan vara en sund riskmedveten spekulant som sprider risker på många tillgångar ex i index, eller en galen spekulant som belånar hårt och satsar allt på ett kort.
Guld man Sax: Din definition stämmer för dem som ägnar sig åt fundamental bolagsanalys, för den som vill köpa prisvärda företag och driva dem.
Alla vi som köper företags aktier eller via fonder utan att vilja tjäna pengar på att driva företaget, vi är spekulanter.
Man kan vara klokt spekulant, ex utifrån rika tillsammans portföljer, eller galen spekulant.
Men en spekulant vill se sina pengar växa utan att driva aktiebolag, driva belåningsinstitut eller driva gruvbolag.
Spekulanten vill inte göra arbetet, utan vill tjäna pengar ändå genom att innehaven ökar i värde och pris i den egna depån.
Sparande - jag lägger pengar hög med en förväntning om att värdet ska behållas och jag accepterar en viss värdeminskning i form av inflation. Jag har kommit till beslutet genom en process.
Investerande - jag lägger pengar på ett ställ med en förväntning om att de ska öka i värde som marknaden i genomsnitt (=typ indexfonder). Jag har ingen tro eller tes om marknadens avkastning utan jag tar den avkastning som marknaden ger mig. Även här har jag använt en strukturerad, repeterbar och någorlunda förutsägbar beslutsprocess för att komma fram till mitt beslut.
Spekulation - jag har en tes eller en tro om att jag genom något val kommer att få en högre avkastning än marknaden i genomsnitt. Jag har också gjort det genom en beslutsprocess och jag har avvägt riskerna mot den förväntade vinsten. Även om jag får ett ofördelaktigt utfall så var beslutet rätt och jag skulle gjort om det igen.
Gambling - att ta beslut utan någon beslutsprocess där jag har oddsen eller risk/reward-kvoten mot mig.
Ingen formell definition, men det brukar hjälpa mig att tänka. Vad säger ni andra?
Håller inte med om att man pysslar med gambling bara för att man hoppas slå index. Det skulke ju göra alla fondförvaltare på aktiva fonder till gamblers. Det är lite elakt tycker jag. De må vara kassa på sina jobb, oftast misslyckas och ändå berika sig på småspararnas bekostnad, men de flesta försöker nog ändå.
Att satsa på aktier med jättehög risk behöver inte heller vara gambling, det kan vara ett mkt medvetet och kompetent risktagande. Tex tycker jag att man ”investerar” trots att man tar höga risker i sin spelhink.
Det som skiljer gambling mot investerande är att man VET helt säkert att man har oddsen emot sig när man gamblar. Om man tex satsar allt på rött på roulette så VET man att ev vinst är sämre än vad man riskerat. När man investerar vet man inte säkert att så är fallet, och det sannolikaste ät att marknaden är hyggligt i jämvikt, dvs att den potentiella avkastning motsvaras väl av risken.
Men denna definition blir dock min bransch mkt gambling för småsparare då det förekommer så mkt insider trading att småspararen gamblar när de investerar i branschen …
Jag håller med om dina definitioner men skulle nog lägga till att:
Investerande oftast sker på lång sikt och är baserat på någon typ av värde hos tillgången som ska driva priset på tillgången.
Spekulation sker oftast på kort sikt och är fokuserat på priset oberoende av om tillgången har något underliggande värde eller ej.
Gambling - bästa tillfället att verkligen ha oddsen mot sig är nog på krogen vid Black Jack bordet kl 02 med en Gin Tonic i handen och ännu fler innanför västen. Men det kan ju vara kul för det
Det är sikten som skiljer en investering från en spekulation om man vill bokstavstolka:
Från ett ordlexikon (när kontexten är ekonomi): Spekulation - ekonomisk investering avsedd att ge avkastning på kort sikt
På engelska definierar man ordet så här: Speculation - the act of forming opinions about what has happened or what might happen without knowing all the facts
Använder man den senare definitionen så är alla börsinvesteringar spekulationer. Så skulle även jag definiera det och särskiljer heller inte begreppen när kontexten är börsen.
När det kommer till gambling tycker jag att det är svårare att finna en exakt gräns även om det är lätt att rada upp exempel på ren gambling. Det handlar dock om risktagande.
Jag tycker @janbolmeson gav bra definitioner på de olika kategorierna ovan där jag gärna tillägger tidsperspektivet och pris/värde-perspektivet (se kommentar ovan).
Jag betraktar följande som investerande och absolut inte spekulation eller gambling:
Indexfonder som bas i portföljen för att säkra att man får marknadsavkastning.
Värde aktier dvs stora stabila lönsamma bolag med lång historik och som år aktieägare-vänliga. Dessa kan i perioder gå bättre eller sämre än marknaden som man ska vara medveten om. Tex de bolagen du nämner. Jag har sådana innehav där jag verkligen vill vara delägare i ett bolag som jag både gillar och tror på för framtiden.
Jag räknar även in olika strategier som investeringar om de är vettigt testade historiskt sett dvs det finns någon teori om att de ska fungera. Tex Momentum, Magic Formula, Graham etc. Dock ska man vara medveten om att avvikelse mot marknadsutvecklingen kan vara större än ovan och närmast passar i lekhinken där jag leker med några sådana för att ha kul.
Men handlar det här bara inte om att vi lägger en “negativ” värdering till “spekulation”? Det vill säga att om man ser det som neutralt - då gör det ju inget att kalla det spekulation?
Jag upplever att många är emot spekulation för att det kopplas till något oansvarigt. Men om man utgår från min definition så visar det ju sig att det är motiverat med spekulationer i en strategi.
För mitt konkreta svar på frågan:
Är ALLA investeringar som avviker från världsindex spekulation?
Är ett absolut JA och att det inte är något dåligt.
Ovan är ju, enligt mig, perfekta exempel på spekulationer som man från tid till annan bör göra. Men de bygger ju som du skriver på en tro om framtiden som kan inträffa eller inte.
Kikade på avsnittet som kom igår med Eric, och om jag tolkar dig Jan rätt så är att köpa 5-10% guld av sitt totala innehav att likställa med en investering eftersom världens totala monetära tillgångar backas upp av guld? Men om man skulle avvika från det och köra en 50/50 guld aktier portfölj skulle i så fall innebära en spekulation utifrån definition. Blir lite svårt att ta in att en och samma tillgång kan vara både att betrakta som en investering och en spekulation i olika sammanhang Eller har jag missuppfattat diskussionen?
Kan en 100% Guldportfölj vara att betrakta som en investering? Eller vart går gränsen, permanent portfolio är ju 25%.