Jag har inte läst allt, för det skrivs snabbare än jag hinner läsa, men en sak jag inte läst i första hälften av tråden är det här med att en fri marknad alltid kommer att ge högre lön till meningslösa, tråkiga och omoraliska arbeten, medan arbeten som ger en känsla av mening och glädje betalar sämre. Detta helt enkelt för att det krävs en högre belöning för att övertala någon att arbeta med det förstnämnda. Efterfrågan är högre på meningsfulla arbeten och de kommer att attrahera eldsjälar och människor som ser det som ett kall. Högre efterfrågan ger lägre lön, allt annat lika. Färre personer är villiga att arbeta med kloakrensning eller marknadsföring av tobaksprodukter, så efterfrågan på dessa arbeten är lägre, och lönen blir därmed högre.
Man är ju medveten om att man har det bättre (i ekonomiska mått mätt) än väldigt många och är tacksam för det. Förträfflig ekonomi och ett arbete med status kan ju för en utomstående se perfekt ut men det är inte en garant för ett lyckligt liv.
Världen är orättvis, det finns dom som har det otroligt mycket tuffare än även en deltidsanställd undersköterska, vart samhällskitet man än befinner sig så finns det alltid någon som har det sämre. Men man behöver inte mäts sig med andra, man kan vara nöjd med medel och lagom.
Min otroligt amatörmässiga analys är att sociala medier har spätt på denna hybris om hur ett framgångsrikt liv skall se ut, och detta har skapat artificiella klyftor i samhället där arbetarklassen känner sig mer och mer värdelösa för dom tror alla andra har allt man kan önska sig. Men verkligheten är en rökridå av fejkade leenden och filter för att hålla fasaden uppe.
Precis! Låginkomsttagare ser fina bilar och villor på sociala medier. De ser att Jeff Besos och Elon Musk ha mer pengar än någon nånsin haft förut och känner sig mer efter och orättvist behandlade.
Så aplicerar de försprånget och orättvisan på sina Svenska chefer och medelklassare. Bara det att de känner inte alls igen sig i bilden utan känner sig orättvist anklagade. För de ser samma saker och känner sig lika mycket efter. Om än med lite mindre kännande av orättvisa då de har det ganska bra.
Jag uppfattar spontant att vårdpersonal knappast är de som har lägst status, om man nu skulle ge sig på att rangordna yrken. ChatGPT gav svaret nedan.
Det som utmärker dessa yrken är sannolikt att de är svåra att utmärka sig inom. Sjukvården är också hierarkiskt organiserad vilket gör att de som blir chefer eller gör karriär på annat sätt normalt är personer med längre utbildning.
Lägre medelstatus (service- och omsorgsyrken)
Vanliga yrken med lägre utbildningskrav och lägre status i samhällshierarkin:
-
Undersköterskor (Sveriges vanligaste yrke)
-
Vårdbiträden
-
Barnskötare
-
Städare
-
Restaurang- och köksbiträden
-
Personlig assistans
Trots låg status är många av dessa helt avgörande för samhällets funktion.
Lägst status (ofta osynliga eller informella jobb)
-
Enklare servicejobb utan krav på utbildning
-
Korttidsjobb / timanställningar i service
-
Vissa lågkvalificerade gig- och deltidsjobb
Nej men högre lön innebär mer frihet på lång sikt.
Mycket mer än lön tillkommer dessutom för människor i de mer välbetalda sektorerna (inflytande över arbetet, bli tagen på allvar, möjlighet att arbeta hemifrån, flextid osv).
Klyftan är inte artificiell utan reell. Att vara arbetare ses som “fult”, “oambitiöst” etc. Det är bland annat därför påfyllnaden av unga människor i dessa yrken är så låg. Såhär var det även innan explosionen av sociala medier. Men visst spelar även detta in! ![]()
Det är knappast arbetarklassen som ser upp till Elon Musk och Jeff Bezos. Varför skulle dom göra det?
Det är också intressant ur ett annat perspektiv som när vissa av en viss politisk åsikt lyfter att invandrare bidrar mindre än svenskfödda till ekonomin. Då är det lönen och den skatt som är relevant och när invandrare är överrepresenterade i arbeten med låg status och lön så sparkar man ännu mer på dem genom att påstå att de inte bidrar lika mycket som svenskfödda.
Man skulle kunna köra precis samma argumentation mot kvinnor. Att kvinnor inte bidrar lika mycket som män, men då blir det helt plötsligt känsligt och då börjar man kanske inse att såväl kvinnors som invandrares arbete faktiskt har stor betydelse även om de inte betala lika mycket skatt som vita svenska män.
Om man skulle tagit bort alla kvinnor och invandrare så skulle det fortfarande finnas behov av de jobb som kvinnor och invandrare gör. Alla behövs. Man kan inte mäta hur viktig en viss grupp eller en viss person är för samhället genom att titta på dennes lön.
Jag har nog sannolikt lägre lön en dig men ja de ganska lätt att “höja” lönen bara man sparar och de gör du, finns många andra saker här i världen att tänka på en pengar som dessutom är helt gratis och som ökar sitt välbefinnande (vilket i min mening är värt långt mycket mer än pengar).
Vad jobbar du med, hjälte? ![]()
Ser upp till har jag inte pratat om. Många låginkomsttagare eller arbetarklass som du kallar det har en tendens att inte se upp till folk som lyckats bättre. De känner sig orättvist efter och tillskriver personer de inte känner som har mer pengar eller finare saker dåliga personlighetsdrag. Då blir det ok att tycka illa om dem och tänka/säga att jag är en finare människa.
Det är ju tråkigt för dom i sådana fall. Vad någon äger eller inte gör inte denne till varken bättre eller sämre än någon annan.
På det här forumet upplever jag att det finns en ekonomisk “halo effect" dvs en person som har “lyckats” finansiellt tillskrivs automatiskt en rad fantastiska egenskaper såsom “driven, ambitiös, hårt arbetande, smart” osv
Det betyder ju inte att varje person i den kategorin är varken det ena eller det andra, den kanske är allt ovan eller inget av det? ![]()
Bra där!
Enligt min erfarenhet finns det gott om rika som är avundsjuka på de som har ännu mer. Det samma gäller mindre bemedlade.
Det är synnerligen ocharmigt att kategorisera människor baserat på lön, utbildning, bostad, bilar etc.
Jag tror man mår mycket bättre om man har ett öppet sinne och fokuserar mest på sig och sina nära och kära. Alla andra kan få ha det som de har det utan att det behöver påverka en så mycket eller helst inte alls ![]()
De kan såklart va lite hur som helst. Men det är klart ett ekonomiskt forum så att lyckas ekonomiskt ses nog upp till mer här.
Och om man inte antar att de är dåliga människor får man fråga sig hur de lyckats byta till sig alla dessa gentjänster. Då ligger det nära till hands att de har löst kostsamma problem på ett smarta och driftiga sätt. Det verkar iallafall troligare än att de stulit pengarna. Men det behöver såklart inte va sant det heller.
Det jag vänder mig emot är den romantiserade föreställningen om “bättre bemedlade” som automatiskt bra personer. Visst kan vissa av dom upplevas imponerande etc men de är fortfarande människor och lyder under samma biologiska villkor som alla andra.
De är därför troligen som människor är mest.
Precis. Det är som människor är mest. Fast tydligen bättre på att byta till sig pengar.
Och det kan ju va imponerande på sitt sätt. Och känner man många av dessa ser man vissa mönster. Det innebär såklart inte att alla har de egenskaperna eller att alla med lägre inkomster saknar dem.
Många här får också en närmast allergisk reaktion när de vanliga nidbilderna och kategoriseringarna nämns.
När “arbetarklass" kommer upp som kontrast till “de rika" vilket tenderar att va alla som tjänar över genomsnittet. Och “de rika" tillskrivs girighet, snålkutsåkande på “de riktiga arbetarna” och översittarfasoner tänder det en motreaktion mot påståendena.
Många här kommer från låginkomstfamiljer och har jobbat sig till en högre inkomst genom decennier av förbättrande av sin värdeskapande insats. De är uppvuxna med och har själva slängt sig med nidbilderna och får fortfarande höra dem från gamla bekanta som inte gjort samma resa.
Då blir svaren en kavalkad av motargument till den nidbilden från alla dem som tröttnat på att höra den.
Jag upplever det mer tvärt om, åtminstone i Sverige. De som har det gott ställt har antagligen sugit ut det från andra. Jante typ och om man inte uppfyller det så är det nog något skumt bakom framgången ![]()
Tänkte mest på forumet ![]()
Ja i övrigt finns absolut de attityder du nämner. Tråkigt men inte jättekonstigt. Tänker då på exempelvis hur politiker och tjänstemän i kommuner och regioner beter sig. Problemet är nog som ovan nämnt att människor från olika samhällsgrupper inte blandas längre, i någon större utsträckning, tyvärr. Då tillåts nidbilder att florera.
Jag vill påstå att de också beter sig som folk gör mest. Dvs de flesta bra för det mesta. Vissa gör snedsteg och rekryterar en omeriterad familjemedlem, eller ser till att något handlas av en bekant någon gång. Och sen finns det ett och annat skrupelfritt rötägg som gör som den vill. Säg en arbetsplats du inte hittar dessa normala fördelningar.
Och forumet är fullt av personer som arbetat sig upp och tröttnat på nidbilden de ofta tillskrivs mer eller mindre diskret.
Vad bra att de personerna kan hitta varandra här då ![]()