Vart ska vi ekonomiskt värdelösa ta vägen?

Vad anser du om de av dina patienter som inte kommer bidra till samhället ekonomiskt?

Som enligt dina ord passar in på “ekonomiskt värdelösa”

Någonstans i det svaret har du en möjlig tolkning hur rika ser på lågavlönade.

Jag har följt hela tråden och tycker att den är intressant, och klurig.

Är det enkla och dystra svaret att de flesta skulle önska att personal i hemtjänst & sjukvård fick en bättre lön men att systemet som vi tillämpar idag inte klarar av att leverera den?

Sjuksköterskan: ”Du uppskattar jobbet jag gör, men jag skulle vilja att du visar det genom att göra mitt lönekuvert tjockare”.

När anställda på IT-avdelningen på regionen har mer i lön än sjuksköterskan (stöd VS kärnverksamhet) lämnar det en bitter smak i munnen.

Varför ska systemutvecklaren ta jobbet för lönen utan att skämmas när sjuksköterskan samtidigt ska ta jobbet för allt annat än lönen och skämmas för att den vill ha bättre lön?

Jag önskar en värld där jag kunde omfördela lön baserat på vilken realnytta de gör för medmänniskor snarare än hur mycket de kan berika systemet inom vilket de agerar.

5 gillningar

Det är den största behållningen med att gå på pub. Tyvärr blir det inte så mycket av den varan nuförtiden. Man måste ju växa upp och ta ansvar någon gång.

1 gillning

Den som arbetar 60h per vecka har uppenbarligen mindre tid att ta hand om resten av livet än en som jobbar 40h i veckan. Det betyder att den som jobbar 60h i veckan offrar mer tid till sin arbetsgivares förfogande än den som jobbar 40h.

Vem har påstått att en chef jobbar hårdare än en underställd? Man får inte betalt i relation till hur hårt eller jobbigt ens jobb är. Man får betalt efter det ekonomiska värde ens arbetsgivare sätter på de genomförda arbetsuppgifterna. Det har inte nödvändigtvis någon som helst korrelation med hur hårt man jobbar.

3 gillningar

Ja det är väl inget problem i sig? Man kan välja lägre ekonomisk standard till förmån till att välja arbete man känner andra värden från?

1 gillning

Beror nog på vilket arbete personer har, ja. Hur mycket privata ärenden som hinns med under arbetstid alltså.

Val och val. Det låter nästan som om det är någon slags naturlag vi pratar om. :slight_smile:

Tack för alla perspektiv i tråden! Det finns nog mer att säga från olika vinklar i ämnet och den som vill får gärna diskutera vidare. Poängen jag försökt lyfta finns kvar. Jag lämnar för nu. :slight_smile:

2 gillningar

Man behöver inte va högpresterande tvärtom är ju det att va en idiot egentligen, jobba någon annan rik.. lite skojj men ändå inte :joy:

En annan sak, markanden bestämmer ju löner men det är även samma marknad som gör alla av oss här rika.. om man tänker hur enkelt det egentligen är att bli förmögen idag, man behöver inte va toppchef, företagare, högt uppsatt politiker eller sitta i styrelsen för de akademiska man behöver köpa en indexfond… man måst ha marginaler och en förmåga att leva som en kyrkråtta. :joy:

Det är roligt för att det ganska långt är sant.

Per definition är det inte arbete som genomförs då. Så inte relevant när man pratar om någon som arbetar 40h vs 60h. Många som arbetar 60h har inga fasta arbetstider alls.

Det är inga hemligheter vilka branscher och yrken som betalar sämre.

Känner inte igen mig alls vid att den typen av yrke du syftar på här inte diskuteras utan att man tappar intresse. Sitter mycket hellre och lyssnar på vad en sjuksköterska eller liknande jobbar med i sin vardag än någon mellanchef på ett bolag.

När det kommer till hur man ska copa med det så har jag lite svårt att förstå varför man ska tänka så. Man gör ju ändå aktiva val i livet. Tror inte att det är så många som ger sig in i den branschen utan att veta förutsättningarna. Jag lever själv med en sambo som har sämre betalt än de flesta industri/lagerarbetare trots 3 års utbildning på högskola. Hon var dock fullständigt medveten om villkoren som gällde när hon valde att gå den vägen för att det var ett ämne som hon brinner för.

Min främsta drivkraft när det kommer till arbetet har alltid varit pengar. Jag försökte hitta något som intresserade mig måttligt och skulle ge bra utdelning. Älskar jag att vara på jobbet? Nej. Är det tillräckligt bra för att jag ska stanna? Ja.

Jag känner själv att jag får copa en hel del genom att jag kommer hem sent om kvällarna, vissa dagar har svårt att släppa tankar som snurrar på problem som jag måste lösa på ett eller annat sätt på jobbet dagen, veckan, månaden efter. Men jag är fullt medveten om att jag valt detta själv. Kan när som helst sluta och söka mig till något helt annat. Tror dock att de flesta jobb har någon form av stress inbyggd och att det kanske är lika jobbigt fast på ett annat sätt. Lönen kan vara både högre och lägre.

Sen förstår jag att det finns vissa extremer, typ undersköterska på akuten.

Jag tycker det är sjukt att så viktiga funktioner i samhället har så dåliga villkor. Där är något så klart fel. Men som jag har läst i tråden, pengarna måste komma någonstans ifrån.

3 gillningar

Mitt mål är att vara lagompresterande eller typ most-buck-for-the-bang-presterare. Gäller inte bara arbete utan nästan allt i världen. Det är det jag läser i själva definitionen av intelligens: ”En persons förmåga att anpassa sig till omvärlden och att lära sig av erfarenheter”.

1 gillning

Jag länkade inte, jag bara sammanfattade att situationen är välkänd hos SoS. Jag sa ingenting om varför sjuktalen är som de är.

Jag dejtade en pilot ett tag som berättade att det var omöjligt att ta 1 semesterdag för tex ett bröllop, det nekades alltid. Så man sjukskrev sig istället. Gissar att de inte heller har så stora möjligheter till distansarbete. Men de får ju betalt så när de klagar är de orimliga :upside_down_face: Jag tyckte hans villkor lät fruktansvärda. Jag frågade mycket om hans jobb men jag är tydligen ett unikum.

Fun fact, mer än ett försök till rak jämförelse rimligtvis.

Det kan vara ganska svårt inom vården också att vara ledig, men kanske inte på den där nivån. Har också bekanta som är piloter och då är det inte ovanligt att man är borta från hemmet i flera dagar och sover på hotell i andra orter. Jag skulle nog krävt betydligt mer än pilotlön för sådana arbetsförhållanden, i alla fall nu när jag har familj och barn.

Det är ju bara att inse att det finns för- och nackdelar med alla yrken där lönen är en faktor av många. Jag kan ju tex vara lite avis på vårdpersonal som aldrig behöver oroa sig över att bli arbetslös och i princip bo var som helst i Sverige och ändå utan problem få jobb. Kan man bo i billig ort, ha nära till jobbet och aldrig behöva gå arbetslös så är det ju både värt något rent ekonomiskt men också för det psykiska måendet.

Jag har som du säger ingen kunskap om hur ditt liv ser ut eller har varit! Men jag har haft själv varit i den situationen att jag inte klarat av ta mig uppåt eller till en bättre plats, jag var på en plats där det inte knappt var möjligt att stanna kvar på platsen jag var!
Lösningen för mig var ett perspektivbyte, min energi kanske inte skulle läggas på att ta mig ”framåt” när jag just där och då inte hade den förmågan, min lösning var att gå ”bakåt ” till en plats där jag hade förmågan att gör något som förändrade mig och utvecklade mig! Jag offrade alltså levnadsstandard och livskvalitet i flera år för att frigöra ork, energi, tid och förmåga för att bli en person som hade möjlighet att kunna förändra mitt liv på det sättet jag vill. Att gå bakåt innebar också byta plats och ta mig till platser och omgivningar som hjälpte till med enstaka saker jag behövde när jag fortfarande inte hade möjlighet att skapa de själva!
Jag tog 5 steg bak för att nu kunnat klättra till toppen på trappan!
Jag vet hur det är att uppleva att man inget kan göra, för att ta sig direkt i riktningen du vill är det kanske också så, men jag lovar att oavsett dina förutsättningar så finns det saker du kan göra för att skapa förändring, även om du behöver skapa andra förändringar i ett första skede än de du vill, frågan är om de sakerna är något du tycker är värt den potentiella förändringen du söker?

Pratar vi arbeta hårt och definierar det som upplevd ansträngning så är jag övertygad om att de som tvingas till arbete och handling för sin överlevnad och för att ha någonstans att bo och kunna föda sig själv och sin familj arbetar hårdast! Alltså de längst ner på samhällsstegen, nästan alla är väldigt dålig på pressa sig över en viss gräns av obekvämlighet eller ens in det överhuvudtaget utan tvång och desperation, vi har bara olika gränser för vad vi naturligt klarar innan vi kommer dit. Så nej jag är inte heller av åsikten att de som inte är där de vill inte arbetar tillräckligt hårt eller lika hårt som de som ”lyckades” bättre . Ser vi till deras upplevda ansträngning tror jag det är tvärtom.

När det gäller din känsla av värde tror jag det kommer mer inifrån än utifrån! Det här är kanske något du kan/borde prata med någon om?

7 gillningar

Och du låter bara som en översittare. Kanske dags för lite mentaliseringsövningar

Nu flaggas jag säkert, men det är ju märkligt då jag bara gör samma som hen ovan.

2 gillningar

Tid är det enda vi har. Och allas tid lika mycket värd. Därför bör alla få lika mycket betalt per timme. Sedan kan folk välja om de vill arbeta mer eller mindre. Och innan någon pratar om svårare eller farligare jobb. Alla jobb kan vara farliga för såväl den mentala, fysiska och emotionella hälsan och resultera i ohälsa och förtida död. Även att sitta på kontor. Ett samspel mellan människa och miljö. Och innan någon nämner utbildningstid. Låt staten betala lön för de utbildar sig. Alla behövs och de flesta yrken behöver längre utbildning. Och kvalité kan inte alltid mätas. Och viss kvalitet syns inte förrän åratal senare. Då ingen kan se den. Annat mäts i kvantitet för enkelhetens skull, fastän det är kvalité som borde gälla.

5 gillningar

En timme utfört arbete åt någon annan har absolut inte samma ekonomiska värde oavsett vem eller vad som utförs.

Lön är en ersättning för en viss tid specifikt arbete utfört. Inte en ersättning för en timme tid.

Så nej, de har inte samma ekonomiska värde för den som betalar och lyckligtvis har vi avtalsfrihet i detta landet.

10 gillningar

Varje dag, men samtidigt så jämför jag mig dagligen med många som är mycket mer drivna och framgångsrika än mig själv.

1 gillning

Vi bör alltså betala lika mycket per timme, oavsett vad som levereras under tiden?

Vore väl smartare om de lät dig betala, vägrade utföra tjänsten och sålde samma tid till någon annan samtidigt då? Sedan behöver du utföra tjänsterna själv med egen tid. Då har du förlorat både tid och pengar. Varför vore det bra?

Nä, man måste nog villkora betalningen så man får något resultat också.

5 gillningar

Alla sådana här varianter av kommunism skulle få stora negativa konsekvenser, oavsett i vilken skala de skulle genomföras.

Karl Marx hade och har rätt i att den stora motsättningen finns mellan arbetare (arbetstagare) och kapitalister (ägare). Och ägare avser här inte någon med andelar i en indexfond. Man kan kanske argumentera att motsättningen inte gäller alla och att de med verkligt dåliga förhållanden främst bor utomlands. Det tar ändå inte bort det faktum att någon konflikt baserat på timlön inte existerar. Alla som är anställda är strukturellt på samma nivå, oavsett timlön om man nu har sådan.

1 gillning

Viktor Frankel: Allt kan tas ifrån en människa utan en sak, den sista av de mänskliga friheterna, att välja sin inställning till den givna situationen.

Det finns massa galenskap gällande vilka yrken som ger vilka löner och det finns massa trångsynta människor som ser ner på andra utifrån kön, färg, ålder eller deras yrke.

Jättetråkigt att du som TS har ett yrke som du kanske inte vill ha eller som du upplever att andra ser ner på men om du på något sätt vill må bättre i denna situation så är nog lösningen att arbeta med det inledande citatet. All lycka :heart:

3 gillningar