Vem är Robin Wikström?

Hej

Jag undrar bara vem är Robin Wikström? Är du anställd här av Jan att svara här på bloggen? Då du tänker exakt lika som Jan. Då Jan har fullt upp med annat och är aldrig här på blogen,svarar knappt på sidan där han lägger sponsrade vecko inlägg. Duktig kille är Robin,men lite nyfiken hur han har hamnat här? Ha det så bra Robin. Hoppas du svarar lite här på mina frågor.

Mvh.jack

1 gillning

Jag tycker han är skitbra! Han och Nestor har de mest läsvärda inläggen,

Jag skulle vilja utvidga frågan. Det är väl på sin plats att vi läsare får veta vilka signaturer som är betalda för att medverka i svarandet på frågor.

Lista gärna upp dem!

Robin finns på facebook. Regionchef på Unga Aktiesparare.

tidigare har Elin Agorelius svarat här på forumet (Tidigare Verksamhetschef vid Ung Privatekonomi)

Jag tycker dem båda är duktiga, vet ej om Robin är anställd av Jan. Kan inte minnas att Robin har sagt något som är felaktigt.

Elin slutade svara när hon bytte jobb för nått år sen eller nått i den stilen och ersattes då av Robin. Rätta mig om jag har fel.

Jag tycker vi pratar alldeles för lite om MS INVF Global Opportunity A!

Eftersom mitt namn nämns i tråden, vill jag tala om att jag inte erhåller någon ersättning för mina inlägg. Jag gör dessa enbart för mitt höga nöjes skull.

2 gillningar

Spännande verklighetsuppfattning. Extrapolerar man lite blir det ännu mer spännande.

Om Person A håller med och/eller tycker likadant som Person B, så måste Person A vara anställd av Person B! Men Person B tycker ju likadant som Person A! Så Person B måste vara anställd av Person A!

Om tre personer håller med varandra och således måste vara anställda av varande, då blir det ännu mer spännande. Kombinatorisk explosion nästa!

Med det sagt tycker jag samma sak borde gälla som för reklam på diverse bloggar. Det ska tydligt framgå huruvida inlägget / artikeln / posten är författarens egna åsikt, eller inlägget / artikeln / posten gjorts mot en ersättning.

På alla bloggar och forum skulle alla användare behöva ha en “Anställd”-badge, så att alla förstår att kommentatorns agenda är satt av någon annan utifall det nu förhåller sig så. Precis på samma sätt borde alla troll ha en “Troll”-badge. Och alla skulle behöva logga in med bankid och skriva i verkligt namn.

1 gillning

Du gör livet väl komplicerat för dig Hemliz eller är det Hemlig du heter (stavfel?).

Om man har ersättning från bloggägaren för att svara på frågor ska man självklart redovisa det. Annars är man ju ett troll eller hur?

Finns väll ingen populär blogg som inte är sponsrad eller gör smygreklam nu för tiden. Säger inte att en blogg är dålig bara för att den är sponsrad. Har själv dubblat min insättning under Corona men med hjälp utav att ta tips från diverse bloggar och enbart med hjälp utav aktiemarknaden och att använda mitt huvud.

Saken är den att man får fördelar eller pengar för att göra smygreklam i sina inlägg. Detta gäller i alla sociala medier så det borde inte vara överraskande på något sätt att det händer i en av de mest populära bloggarna om ekonomi. De som startade bloggen vill tjäna pengar på det så som vi småsparare vill tjäna pengar på våra investeringar trots att någon annan har rott den stora maskinen med allt det innebär. Vi tjänar pengar på andra personers arbete.

Populära bloggare och influencers tjänar pengar för att göra smygreklam. Hur eller hur så är ett klassiskt knep att få några till synes auktoriteter (folk som verkar veta mer än en själv) att säga sitt till ens fördel. Som sagt bara för att marknadsföring pågår så behöver man inte svälja allt med hull och hår. Eller så kan man göra det och på sikt få en tillfredsställande avkastning så som utlovat. Hur eller hur om man tänker lite själv och läser på en del så inser man att alla ekonomi loggar har rätt sponsrade eller ej men de har inte rätt i alla avseenden.

Vi behöver använda hjärnan och arbeta lite för att förstå ändå. Det är psykologi det är taktik det är människor inblandade. Vissa är förutsägbara men vissa är det inte för de flesta. Vi är flockdjur och längtar efter någon som kan förklara för oss hur vi ska göra. Att följa flocken lönar sig faktiskt oftast

Hej Jack,

Kul att jag fick mitt namn nämnt i frågeforumet!

Som någon redan har nämnt här så är jag regionchef för Unga Aktiesparare men även utbildare inom aktier och sparande för just Unga Aktiesparare där jag håller i en utbildning som heter UA-Akademin.

Som även har nämnts här så är det ingen hemlighet på något sätt att jag hjälper Jan här på bloggen som assistent och håller koll på forumet så att kommentarer godkänns och att inget olämpligt kommer ut. Samt att självklart besvara frågor så att alla ska få ett relevant svar på sina frågor.

Åsikterna är däremot mina egna men har, som ni har märkt, en ganska liknande syn på mycket som Jan.
Däremot så skiljer våra åsikter inom många delar ganska mycket.

Så kort och gott:
Ja, jag får ersättning för det jag gör på bloggen.
Det är mina egna åsikter som jag framför.

Allt gott!

Du får gärna fråga mer saker om det är något mer du vill ha svar på!

2 gillningar

Tackar då mycket för svaret Robin.

Gillar dina svar och allt du skriver. Ville bara vara säker på det du svarade till mig. Inte så viktigt ändå men vill veta lite att någon tar hand om bloggen då Jan gör inte det själv. Ha det så bra. Lycka till.

Mvh.jakov

Det mesta är ju redan sagt i tråden, men försöker alltid göra saker lite bättre. En sådan sak är att just visa tydligare vem som svarat eller är moderator. I det här fallet har @Robin hjälpt mig att framförallt godkänna frågor och kommentarer samt göra lite vaktmästerijobb. Min förhoppning är att vi ska kunna ta det till nästa nivå med hjälp av det nya forumet.

Även på bloggen syns det nu tydligt vem som är moderator, gäst eller verifierad person. Jag upptäckte nämligen att i det gamla forumet så utgav sig vissa för att vara någon annan då användarnamnet inte var unikt.

Den andre som också städar i forumet och gör lite vaktmästerijobb just nu är min kollega @Caspian. Det är för övrigt även @Caspian som hjälper till med klippning, transkribering och mycket annat.

Slutligen, om man klickar på ”Om” i menyn så kan man se alla som har speciella roller. Där kommer det från tid till annan även dyka upp indiska namn och då är det ofta någon i mitt utvecklingsteam som gör underhåll. Mycket jobb, om än fantastiskt roligt, med en blogg. :slight_smile:

1 gillning

Sjukt bra förslag. Jag har gjort en sådan badge nu. :+1:

Ja, jag stör mig på det också enormt mycket. Därför hoppas jag att det är supertydligt i alla fall på RikaTillsammans. Bland annat gör vi följande:

• Alla sponsrade länkar är uppmärkta med “(annonslänk)”
  • Alla avsnitt som är samarbeten har i översikterna en annan färg
  • Vi säger det inom den första minuten i poddavsnitten eller på Youtube
  • Vi markerar det med en banner på artikelsidan under videon och innan ingressen
  • Vi har en tydlig samarbetspolicy
  • Vår kommande kom-igång guide har inte en enda annonslänk.

Dessutom har jag nu bestämt mig för att sluta med banners och reklam och bara fokusera på ett fåtal riktigt bra samarbeten och våra plustjänster.

Ni får gärna komma med mer feedback på hur vi kan göra det ännu bättre.