Ăntligen dags för pillbikt igen. Jag har varit duktig.
SÄlde 10-20 % av respektive innehav i Investor, Lundbergs och Latour. För pengarna köpte jag Avanza emerging markets, HB smÄbolag global, rörligt rÀntekonto samt en cykel i midrangeklassen. Den senares vÀrde bokförs inte utan skrivs av direkt.
Jag anser att jag minskar min risk ytterligare Àven denna mÄnad.
Blev det pillfritt i oktober, nej inte helt, men jag gör vissa framsteg. HÀr kommer oktobers rysliga pillredovisning trots att börsen inte ens stÀngt Àn!
Ett fastrÀntedegkonto löpte ut sÄ jag fördelade ut degen pÄ:
Ny rÀnteportfölj med korta rÀntor och globala företagsobligationer med mellanlöptid, tÀnker att det kan vara bÀttre Àn fastrÀntekonto med horisonten 2-5 Är.
En testallvÀdersportfölj (Zinos enkla portfölj) - gillar att ha lite skin in the game sÄ att sÀga. Jag Àr mest nyfiken pÄ att se hur bra den kommer bevara vÀrdet vid en ev börskrasch.
Avanza Global, Avanza EM och HB smÄbolag sÄ att jag nÄr vikterna 85/10/5.
Hoppas nu pÄ fett Tesla-julrally sÄ mina sÀljtriggers pÄ 1/3 av skiten löser ut.
StÀllde om Avanza Zero, 4k till Avanza Global. MÄste leva som jag lÀr, men annars Àr det köp pÄ Fondo, Levler. Anses extra köp som pill? DÄ jag har en förutbestÀmd summa som jag investerar och sen om det blir nÄgot över efter mÄnadsavrÀkningen med frugan sÄ sÀtter jag in mer.
Det finns en trĂ„d om fonden. Kort: Den har hĂ€vstĂ„ng likn AP7 SĂ„fa och Nordnet 125. ĂnsĂ„lĂ€nge har den inte imponerat men pĂ„ lĂ€ngre sikt borde den gĂ„ bra.
Jag biktar mig i förvÀg inför mitt planerade pillande. Just nu har jag ungefÀr halva mitt kapital i VWCE och halva i WEBN. Jag tÀnker att jag ska flytta över VWCE-halvan till WEBN. För detta kommer jag betala courtage pÄ ungefÀr 0,1%. à rsavgiften pÄ WEBN Àr dock 0,15% lÀgre (0,07% vs 0,22%), sÄ efter Ätta mÄnader kommer jag ha sparat in courtaget.