Vem pillar minst med sitt investerade kapital under 2024? 💾

Äntligen dags för pillbikt igen. Jag har varit duktig.

SÄlde 10-20 % av respektive innehav i Investor, Lundbergs och Latour. För pengarna köpte jag Avanza emerging markets, HB smÄbolag global, rörligt rÀntekonto samt en cykel i midrangeklassen. Den senares vÀrde bokförs inte utan skrivs av direkt.

Jag anser att jag minskar min risk ytterligare Àven denna mÄnad. :fist:

4 gillningar

Köpte du Ă€ven en hjĂ€lm? Annars höjde du personliga risken 

Hehe, snabbare cykel, högre risk.

2 gillningar

En snabb cykel ska aldrig vĂ€rderas mot pengar. Det Ă€r som medicin för sjĂ€len! Borde finnas högkostnadsskydd för cyklar
 :face_with_monocle:

3 gillningar

Cyklar Àr kul, men rejÀlt OT. Kanske starta en trÄd om cyklar? :blush:

2 gillningar

Blev det pillfritt i oktober, nej inte helt, men jag gör vissa framsteg. HÀr kommer oktobers rysliga pillredovisning trots att börsen inte ens stÀngt Àn! :ghost:

Ett fastrÀntedegkonto löpte ut sÄ jag fördelade ut degen pÄ:

• Ny rĂ€nteportfölj med korta rĂ€ntor och globala företagsobligationer med mellanlöptid, tĂ€nker att det kan vara bĂ€ttre Ă€n fastrĂ€ntekonto med horisonten 2-5 Ă„r.
  • En testallvĂ€dersportfölj (Zinos enkla portfölj) - gillar att ha lite skin in the game sĂ„ att sĂ€ga. Jag Ă€r mest nyfiken pĂ„ att se hur bra den kommer bevara vĂ€rdet vid en ev börskrasch.
  • Avanza Global, Avanza EM och HB smĂ„bolag sĂ„ att jag nĂ„r vikterna 85/10/5.

Hoppas nu pÄ fett Tesla-julrally sÄ mina sÀljtriggers pÄ 1/3 av skiten löser ut.

2 gillningar

Jag flyttade lite pensionspengar till Carnegie Global Plus annars inget pill!

4 gillningar

StÀllde om Avanza Zero, 4k till Avanza Global. MÄste leva som jag lÀr, men annars Àr det köp pÄ Fondo, Levler. Anses extra köp som pill? DÄ jag har en förutbestÀmd summa som jag investerar och sen om det blir nÄgot över efter mÄnadsavrÀkningen med frugan sÄ sÀtter jag in mer.

Bytte LF Global index till Avanza Global hela Isk kapitalet nyligen. Annars inget pill :people_hugging::joy::raising_hand_man:

8 gillningar

Det Àr ju pill om du byter.

4 gillningar

Inget pill (pÄ riktigt) hÀr heller.

:sloth::sailboat::moneybag:

4 gillningar

Har ökat mÄnadssparandet i takt med att bolÄnerÀntan gÄr ner. Men inget pill utöver det.

4 gillningar

Inget pill för min del. Har nyss skaffat Fondo för att testa och kommer att skaffa lite för lekhinken till bra rabatt.

2 gillningar

Pillfritt hÀr ocksÄ hela Äret Àn sÄlÀnge :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Kul! Motivera gÀrna!!

Det finns en trĂ„d om fonden. Kort: Den har hĂ€vstĂ„ng likn AP7 SĂ„fa och Nordnet 125. ÄnsĂ„lĂ€nge har den inte imponerat men pĂ„ lĂ€ngre sikt borde den gĂ„ bra.

2 gillningar

Jag biktar mig i förvĂ€g inför mitt planerade pillande. Just nu har jag ungefĂ€r halva mitt kapital i VWCE och halva i WEBN. Jag tĂ€nker att jag ska flytta över VWCE-halvan till WEBN. För detta kommer jag betala courtage pĂ„ ungefĂ€r 0,1%. Årsavgiften pĂ„ WEBN Ă€r dock 0,15% lĂ€gre (0,07% vs 0,22%), sĂ„ efter Ă„tta mĂ„nader kommer jag ha sparat in courtaget.

1 gillning

Är det för att den gĂ„tt sĂ€mre Ă€n LĂ€nsförsĂ€kringar global, eller beror det pĂ„ valutaeffekter? Vet inte heller nĂ„tt om det indexet.

Slipper du undan 0,25% valutavÀxling x 2 samt spread ? I sÄ fall verkar det ju verkligen billigt :+1:

1 gillning