Vem pillar minst med sitt investerade kapital under 2024? 💾

Tack, bra poĂ€ng om spreaden! Det har alltid verkar som överkurs för mig, men nu gör jag ett försök att rĂ€kna pĂ„ den ocksĂ„. Den ser ut att vara 0,06% för VWCE och 0,24% för WEBN om man hĂ„ller sig under €100k Ă„t gĂ„ngen. Det rĂ€knar jag som 0,24% extra (köp nu + framtida sĂ€lj), sĂ„ det Ă€r helt klart nĂ„got man inte bör ignorera. DĂ„ Ă€r vi uppe i att det krĂ€vs en sparhorisont pĂ„ drygt tvĂ„ Ă„r innan pillandet blir lönsamt.
Jag anvÀnder IBKR med EUR som basvaluta, sÄ det blir ingen vÀxlingsavgift.

1 gillning

Ja den kan ju variera en hel del men oftast under 0,1% pÄ ETFer med hög omsÀttning.

Utan valutavÀxling sÄ blir det vÀldigt billigt i alla fall :+1:

Det Ă€r faktiskt jag :slight_smile: Puttar bara in (och fattar inte alls grejen med att Ă€ndra/byta/pilla/Ă„ngra sig sĂ„ dĂ„ har jag det enkelt tĂ€nker jag.) Vinner man “bara” Ă€ra och berömmelse eller blir det av Melwa hemgjord choklad och champagne frĂ„n Bolmessons samling kanske? :slight_smile:

1 gillning

SÄdÀr, mÄnaden Àr fÀrdig och det Àr dags för pillredogörelse. HÀnderna pÄ tÀcket hela mÄnaden? Icke! Nu blev det ju olycklig Musk/Trump seger, men inget ont som inte för med sig nÄgot gott.

• Jag hoppades ju pĂ„ ett Tesla rally och lyckades nu göra mig av med 25 % av kvarvarande innehav pĂ„ snittkursen 314 USD. Jag misstĂ€nker dock att jag kommer fortsĂ€tta trejda i Tesla sĂ„ lĂ€nge jag har en ide om vad bolaget skulle kunna vara vĂ€rt.

• 15 av novembers handelsdagar innehöll minst en transaktion, beror frĂ€mst pĂ„ skyfflande av medel in i rĂ€nte- och allvĂ€dersportföljerna. Ombalanseringen till 80/10/10 (aktieportfölj/allvĂ€dersportfölj/rĂ€nteportfölj) Ă€r nu genomförd, vilket kĂ€nns kul. Aktieportföljen behöver fĂ„ sĂ€nkt risk, men jag har svĂ„rt att gĂ„ ur viss stora innehav.

2 gillningar

(inlÀgg raderat av författaren)

Fel trÄd? LÀgg in den i trÄden nedan!

Eeeh nej ? Pillare kan bikta sig hÀr sen.

2 gillningar

:pensive:

Gör du samma pÄ AA möten? Springer in och tipsar om AW pÄ baren intill.

4 gillningar

Nej men tack för tipset :clinking_glasses::beers:

Gjorde ett litet pillande idag:

Före Efter
100% Lysa Bred 90% Lysa Bred
Sparkonto (buffert) 10% Lysa HÄllbar
Sparkonto (buffert)

Tycker knappt att det rÀknas. :pray:

2 gillningar

Tips: fumlade bort mitt bank-ID nÀr jag skulle uppdatera telefonen.

Garanterat pillfritt ett tag.

5 gillningar

Och pÄ oriktigt?

Var svar pÄ inlÀggen precis ovan i trÄden. :blush:

MÄnga som pillar, men sjÀlva inte rÀknar det som pill. :see_no_evil:

1 gillning

Inget pill alls hÀr i Nov.

2 gillningar

Har sjÀlv inte pillat nÄgot alls i november. Jag kÀnner mig dock sugen att byta lÀnsförsÀkringar global index mot VGVF som nÄgot slags anti-pill ÄtgÀrd mot LFs indexbyte. Ger detta bonuspoÀng vid Ärets slut, @Melwa ? :face_with_hand_over_mouth: :face_with_peeking_eye:

Pillar du, sÄ Àr det pill. Att fonder görs om sker rÀtt ofta har vi mÀrkt.

1 gillning

Mitt pillande Àr precis lika obefintligt som tidigare, 100% LF Global Index för hela slanten.

2 gillningar

Inget pill i november. Utökat lite i lekhinken men ser till att inte komma över 10% lekhink.

2 gillningar

fortfarande inte pillat alls i Är och bara tvÄ veckor kvar :crossed_fingers:

(har ett innehav - LF global index)

5 gillningar

Jag trillade dit och flyttade en del frÄn LF Global till en ETF nÀr det var gratis.

TvÄ pill i Är. :disappointed:

2 gillningar