Tack, bra poĂ€ng om spreaden! Det har alltid verkar som överkurs för mig, men nu gör jag ett försök att rĂ€kna pĂ„ den ocksĂ„. Den ser ut att vara 0,06% för VWCE och 0,24% för WEBN om man hĂ„ller sig under âŹ100k Ă„t gĂ„ngen. Det rĂ€knar jag som 0,24% extra (köp nu + framtida sĂ€lj), sĂ„ det Ă€r helt klart nĂ„got man inte bör ignorera. DĂ„ Ă€r vi uppe i att det krĂ€vs en sparhorisont pĂ„ drygt tvĂ„ Ă„r innan pillandet blir lönsamt.
Jag anvÀnder IBKR med EUR som basvaluta, sÄ det blir ingen vÀxlingsavgift.
Ja den kan ju variera en hel del men oftast under 0,1% pÄ ETFer med hög omsÀttning.
Utan valutavÀxling sÄ blir det vÀldigt billigt i alla fall ![]()
Det Àr faktiskt jag
Puttar bara in (och fattar inte alls grejen med att Ă€ndra/byta/pilla/Ă„ngra sig sĂ„ dĂ„ har jag det enkelt tĂ€nker jag.) Vinner man âbaraâ Ă€ra och berömmelse eller blir det av Melwa hemgjord choklad och champagne frĂ„n Bolmessons samling kanske? ![]()
SÄdÀr, mÄnaden Àr fÀrdig och det Àr dags för pillredogörelse. HÀnderna pÄ tÀcket hela mÄnaden? Icke! Nu blev det ju olycklig Musk/Trump seger, men inget ont som inte för med sig nÄgot gott.
-
Jag hoppades ju pÄ ett Tesla rally och lyckades nu göra mig av med 25 % av kvarvarande innehav pÄ snittkursen 314 USD. Jag misstÀnker dock att jag kommer fortsÀtta trejda i Tesla sÄ lÀnge jag har en ide om vad bolaget skulle kunna vara vÀrt.
-
15 av novembers handelsdagar innehöll minst en transaktion, beror frÀmst pÄ skyfflande av medel in i rÀnte- och allvÀdersportföljerna. Ombalanseringen till 80/10/10 (aktieportfölj/allvÀdersportfölj/rÀnteportfölj) Àr nu genomförd, vilket kÀnns kul. Aktieportföljen behöver fÄ sÀnkt risk, men jag har svÄrt att gÄ ur viss stora innehav.
(inlÀgg raderat av författaren)
Fel trÄd? LÀgg in den i trÄden nedan!
Eeeh nej ? Pillare kan bikta sig hÀr sen.
![]()
Gör du samma pÄ AA möten? Springer in och tipsar om AW pÄ baren intill.
Nej men tack för tipset ![]()
![]()
Gjorde ett litet pillande idag:
Tycker knappt att det rÀknas. ![]()
Tips: fumlade bort mitt bank-ID nÀr jag skulle uppdatera telefonen.
Garanterat pillfritt ett tag.
Och pÄ oriktigt?
Var svar pÄ inlÀggen precis ovan i trÄden. ![]()
MÄnga som pillar, men sjÀlva inte rÀknar det som pill. ![]()
Inget pill alls hÀr i Nov.
Har sjÀlv inte pillat nÄgot alls i november. Jag kÀnner mig dock sugen att byta lÀnsförsÀkringar global index mot VGVF som nÄgot slags anti-pill ÄtgÀrd mot LFs indexbyte. Ger detta bonuspoÀng vid Ärets slut, @Melwa ?
![]()
Pillar du, sÄ Àr det pill. Att fonder görs om sker rÀtt ofta har vi mÀrkt.
Mitt pillande Àr precis lika obefintligt som tidigare, 100% LF Global Index för hela slanten.
Inget pill i november. Utökat lite i lekhinken men ser till att inte komma över 10% lekhink.
fortfarande inte pillat alls i Är och bara tvÄ veckor kvar ![]()
(har ett innehav - LF global index)
Jag trillade dit och flyttade en del frÄn LF Global till en ETF nÀr det var gratis.
TvÄ pill i Är. ![]()