Jag har börjat investera under 2020 och följde dÄ nÄgra rÄd jag har hört i en annan podcast med nÄgra aktier dom har delvis gÄtt otroligt bra typ 100% pÄ ett Är och nÄgon som gÄtt med förlust. Höll pÄ dÀr ett tag tills jag började inse 2022 att jag klara mig bÀttre med fonder. Sedan det har jag endast sÄlt dom fÄ aktier som Àr kvar dÄ och dÄ, men aldrig köpt nÄgra nya.
SÄ sedan 2022 sÄ har jag endast ett mÄnadssparande pÄ 2000kr för pensionen och 2500 i allmÀnt sparande pÄ fonder som fördelas mellan 3 st indexfonder. SÄ inget större pill sedan 2022 för min. Enda jag har rört sedan dess Àr att jag har börjat spara med hjÀlp av en hÀvstÄng hos Avanza för min pension. SÄ nu investeras 10% av det insatta kapital dessutom med hjÀlp av ett lÄn varje mÄnad. Det Àr nÄgot jag har börjat med för ca en mÄnad sedan.
OcksĂ„ kvar men den hĂ€r nya portföljrekommendationen alltsĂ„âŠfick ventilera lite terapi-prat i chatten igĂ„r. Dr. @AC72 och Dr. @Jakke övertygade patienten att inte byta inslagen bana.
Ăn sĂ„ lĂ€nge enbart ombalanseringar enligt plan runt Ă„rsskiftet.
Jag planerade sedan i höstas att ta med en MSCI EM ex China ETF i högriskportföljen och alltsÄ lÀgga mig pÄ nivÄ NORMAL i utmaningen. Men nu har regeringen sagt att det Àr HARDCORE som ska gÀlla
Jag förlorade i slutet av förra Äret sÄ drog jag ner min EM del till 5% och Àven min globala smÄbolag till 5% bytet gick igenom i början av Äret, nu ska jag börja Äret med att börja spara i DNB global istÀllet för avanza global sÄ inget ska sÀljas, men jag ska Àndra mina nya insÀttningar till DNB istÀllet @Jakke be happy.
Hej jag heter Mathias och idag pillade jag pÄ min Lysa (I kör: Hej Mathias).
Ăndrade fördelningen pĂ„ Lysa frĂ„n en 90/10 portfölj till en 100/0 portfölj dĂ„ jag kör rĂ€ntorna pĂ„ annat sparkonto istĂ€llet för i Lysa. Det Ă€r samma fördelning som sist för helheten, men ett pill Ă€r ett pillâŠ