Det är inte så bra?
Vad menar du? Kan ju vara det bästa som hänt för vissa.
Ur ett strikt pensionsspar kanske inte men partnern kan ju kompensera alt så är det sjukt värt att inte bara vara en grå arbetare/konsument hela livet utan att man faktiskt fokuserar på det som antagligen är det viktigaste i livet…
Det är inte bra för inbetalningen till pensionssystemet. Då får personen lägre pensionsrätter och lägre inbetalning till tjänstepension. I regel är det kvinnan som går ner i tid och dessutom kanske har en lägre lön. Om hon sedan skiljer sig eller mannen dör så kan det bli en pissdålig situation för henne vid pensionering.
Sedan går det att lösa detta på flera sätt, vilket det finns trådar om här i forumet.
Ps. Jag håller med i sak dock, det är värt att gå ner i tid under småbarnsåren. Men låt båda parter i förhållandet göra det. Ds.
Barnen är väl viktigast i livet för båda föräldrarna så dela lika på förädraledigheten borde vara självklart!
-
Hitta något som hen vill jobba med.
-
Se till att arbeta på en arbetsplats som har tjänstepension och kollektivavtal.
-
Privat sparande till pension privat tvistar de lärde. Jag tror @janbolmeson säger att man inte behöver spara till pension för att det svenska systemet säkerställer att det kommer gå bra för folk som gjort 1 och 2. Jag är inte lärd men jag sparar privat till pensionen för att jag inte litar på att skatterna av personerna i framtiden kommer att betalas in i det omfång som de behövs. Speciellt inte med dagens sjunkande födelsetal.
Rätta mig gärna om jag har fel!
Arbeta på företag med kollektivavtal så att du får en tjänstepension automatiskt. Annars säkertställ i ditt anställningsavtal att du får tjänstepension. När väl den rullar så låter du den vara orörd eller så lägger du placeringen på billiga breda indexfonder.
Men viktigast: Säkerställ att du får en pension över huvud taget.
Spara själv och oroa dig inte så mycket över den statliga pensionen. Typ alla får typ samma oavsett hur mycket/lite de jobbar. Vill du ha mer så sparar du själv.
Visst det stämmer generellt.
OM man har sån sits att man får ett jobb med hög lön blir marginalerna större. Ex ingenjör/mjukvara på försäkringsbolag eller bank , Ekonom , och placerar enlig råden.
Då HAR man typiskt råd med både några år hemma och deltid 80% i säg 10 år om man vill. Med >55.000 I lön för dessa grupper exempelvis blir pensionen oftast bra ändå. BRA att hålla koll på minpension.se löpande.
Om det ser ut att bli lite lågt eller man vill gå ett par år i förväg. Löneväxla när barnen flyttat om man tjänar bra nog när barnen flyttat.
OM man hamnar i yrke med 40.000 eller lägre som medellivslön .
Som det ser ut just nu är reglerna drakoniska . Finns knappt något vettigt annat att göra för majoriteten än att manövrera till bra läge för att få de statliga tilläggen som ålderspensionär och skaffa sig låga vardagsutgifter. Bara bostadsbidraget kan bli >1MSek skattefritt över tid.
Vad gäller då… Lämpligen kör på alla punkterna!
- EN lagom dyr billig i drift bostad för bra bostadsbidrag. (ingen ägd sommarstuga etc.)
- Små vardagskostnader. Att livet funkar utan en massa bilåka etc.
- Inga sparpengar över 100.000 . ( sänker bidrag)
- Ingen privat sparad pension (sänker bidrag)
- Flytta inte utomlands.
- Gift dig inte på äldre dar. ( tilläggen minskar)
OCH tyvärr gäller
- Normal tjänstepension mindre viktigt…

- Jobbonär på deltid några år ger mindre positiv effekt ( lägre bidrag )

Man kan hoppas att regler mm ändras men det är inte billigt och kanske aldrig sker. skulle rimligen betyda att man ökar pensionen för dom som anstränger sig och jobbar flitigt. låter det orättvist ?
Och förstås om det faller sig så… Gift dig gärna med en bra man som tjänar riktigt bra och ändå har tid med dig och som du trivs med “for ever” och som dessutom delar allt med dig utan tjafs.
Flera har redan nämnt jobb, hög lön, tjänstepension etc. så jag skriver om annat.
Få denne att förstå ränta-på-ränta och sedan göra vad den vill med informationen.
Förstår man det redan vid 21 har man en enorm fördel eftersom man får betydligt mer tid på sig och ränta-på-ränta gynnas framförallt av lång tid.
Faktiskt var det vid just 21 som jag själv började förstå men jag pluggade då och hade inga pengar att spara (eller göra fel med!).
När jag väl började jobba visste jag vad jag ville åstadkomma med sparandet och hur det skulle gå till då jag hade hunnit läsa på.
Om 100kr sparas i aktieindexfonder vid 21 och vi för räkneexemplet antar att avkastningen är 7% ger det 1963kr vid 65 eller 2753kr vid 70.
100 x (1+0,07) ^(65-21) = 1963
100 x (1+0,07) ^(70-21) = 2753
En minnesregel är att vid 7% avkastning får man en knapp fördubbling av pengarna vart tionde år. Avkastningen kan i praktiken bli högre eller lägre.
Kan man då spara säg 100 000kr så tidigt har man alltså sannolikt några miljoner vid pension.
Det är ganska många ungdomar som bor hemma ett tag, jobbar och betalar inte mycket till hushållet så helt omöjligt är det inte att stoppa undan pengar tidigt för en del.
Börjar man jobba och spara vid 30 är inte det heller fel.
Skulle jag rent hypotetiskt få barn skulle jag sätta av 100 000kr vid födseln till barnets pension och då skulle barnet inte behöva spara en krona till pension själv för att pengarna har 65-70 år på sig att växa och blir potentiellt närmare 10 miljoner kr.
Hej! Yes det har vi gått igenom. Även många av döttrarnas kompisar har fått en genomgång och hjälp att starta upp ett spsrande.
Förstår hur du menar men skrivningen skaver lite. Skulle istället uttrycka det som:
-fundera på dina prioriteringar kring familj & arbetsliv & ekonomi & tid under hela livet! Gör AKTIVA val vad du vill prioriter OCH se till att även ekonomin blir rättvist på alla plan mellan föräldrarna OM ni får barn.
En del schabblar bort pensionspengar/liv pga dålig planering med tanke på pengar. En del schabblar bort relationen med barnen i jakten på karriär och ensidigt fokus på arbetslivet och pengar.
Att satsa TID på sina barn är nog bland den mest värdefulla livsinvestering man kan göra.
BALANS och MEDVETNA val är nog nyckelordet inom allt.
Angående sparande och pension eller snarare INTE angående sparande SPECIFIKT till pension.
Dvs böja spara lite av lönen tidigt i livet och håll i kostnaderna rent allmänt. (Dvs inget specifikt fokus på just pension)
Sen har TS redan fått många bra råd som jag håller med om. ![]()
Amen, jag hade hoppats att någon klok person vid 21års åldern hade vissat mig vägen att gå ifrån Trad till fonder där det var möjligt. Traden generellt har haft en bra utveckling men inte alls i närheten av vad Fonder har presterat senaste 20 åren.
Jag lyckades flytta 50% av tjänstepensionen från Trad i Alecta till fonder dock så gjorde jag det i 39års åldern. Tänk vilken skillnad det hade gjort om jag hade gjort det valet vid 21års åldern…