Vilken är den bästa banken för lönen? 🤔

Hade så många interna serverfel och andra problem med att öppna ett Skandia-konto som jag gav upp. Kände mig inte så tillförlitlig - först stötte jag på webbplatsproblem, sedan tog det över en vecka för dem att bearbeta mina uppgifter, och sedan när jag loggade in visade det sig att data var borta och jag var tvungen att ansöka om igen! Jag slutade och kommer att leta efter ett annat 0-kostnadsalternativ (eller hålla fast vid SEB).

En fundering som jag har efter läst denna tråd… Vad gör ni på era banker som ställer stora krav på användarvänlig, kundservice samt layout?

Jag loggar in på min internetbank kanske 1-2 gånger i månaden… Mina krav på en bank är i princip,

1. Går att se kontoöversikt.
  2. Grattis med autogiro, E-faktura, switch samt stående överföring.

Får jag detta spelar det ingen roll vilken bank som används.

Idag har jag lf för lönen då det uppfyllde mina krav samt hade högst besparing.

Vi kör LF nu, har testat både Swedbank och Handelsbanken (som vi bytte från efter otroligt dåligt och otrevligt bemötande från deras tjänstemän)

Fördelar LF:

• Guldkund, 20% rabatt på försäkringar om man har bolån där
  • 0 kr i avgifter
  • Lokalt kontor, trevligt bemötande, inget överförmynderi
  • Återbäring i princip varje år, detta året får vi tillbaka 2100 kr.
  • Kundägt
  • appen fungerar väldigt bra.

Nackdelar som jag upplevt:

• Bolåneräntorna ligger i övre snittet vi betalar 1,3% rörligt.
  • Internetbanken är en blandning av gammalt och nytt, ibland lite knepigt att hitta info, t.ex. när ränterabatten för ett lån går ut. De verkar jobba på att modernisera,
1 gillning

Jag tänkte flagga för att Nordea verkar uppdatera sitt “Vardagspaket” till 39kr/mån from 1a september.

Jag har alltid haft Nordea med lönekonto/bankid/swish men med “tillägget” att jag kontaktade dem för något år sen för att avsluta själva VISA-kortet då jag ändå använder ett kreditkort från OKQ8, och därmed komma lite billigare undan på Nordea. Det verkar dock vara slut med det från september. Ser ut som Skandiabanken är det mest lovande alternativet!

4 gillningar

Hojta gärna till om du har kontakt med Nordea för att behålla ditt nuvarande upplägg och pris. Jag har i princip samma och betalar 12kr i månaden vilket är helt okej. 39 är inte det.

2 gillningar

Kör samma upplägg här: Lönekonto och swish gratis hos Skandia samt kreditkort utan årsavgift

2 gillningar

Jag hade Handelsbanken förr och var nöjd. När de började konstra med avgifter och skit bytte jag till Länsförsäkringar och har inte ångrat detta. Nu har jag både bil och villa/hemförsäkring där, så det ger mig fördelar, men även deras nätbank är smidig och jag som gör en hel del utlandstransaktioner tycker det rullar snabbt och smidigt också. Även deras ISK funkar bra och de har många vettiga fonder med låga avgifter. Swishen strular inte heller, som den verkar göra hos Swedbank mest hela tiden.

Sist men inte minst, de är (ju) medlemsägda så ibland får man en skön kickback i form av ett gäng hundralappar man inte räknat med. :slight_smile:

3 gillningar

Samma här, guldkund alltså, och har av den anledning du nämner därför skaffat ett gratis kreditkort från annan leverantör som ett “nödkort” för de tillfällen då LF inte levererar.

Jag är i precis samma situationsom dig, Fredrik. Inget Nordea-kort har gjort Nordea-livet gratis. Tidigare hade jag SEB, vilket var bra. Det blir nog dem framöver för 120 kr/år eller gratisalternativet som du nämner - Skandiabanken. Först tänker jag sätta press på min “rådgivare” och se om man kan förhandla bort avgiften. Enligt Nordeas kundtjänst kommer jag att gå från 0 kr till 350 kr/år. Lite för saftig höjning för att man skall sitta still i båten, enligt mig.

Har också LF. Även om jag inte riktigt gillar idén så har jag alla äggen där. Bolån sedan tio år. Är kvar och band för ett tag sedan, då jag startat företag och kommer ha fortsatt låg inkomst för att jag även downshiftat. Provade med andra banker, men nobben. LF känns dock tryggt inför framtiden.

Har även bilförsäkring och hemförsäkring, då det blev billigast när jag jämförde och prutade. Upplever dem som ganska flexibla inför sådant om man tar upp det. Får därför kreditkortet utan kostnad. Känns också bra att de är medlemsägda och stora, fastän de just därför borde vara billigare tycker jag. Som Coop, fastän de är dyrast numera. Sedan har jag andra kort för utlandet, då LF kort är dyrt då.

1 gillning

Jag tycker det är trevligt med medlemsägda företag. Inga girliga aktieägare som ska ha en del av kakan :slight_smile:

Jag jobbade innan på ett större konsultbolag, och blev alltid irriterad över att bolaget prioriterade aktieägarna före oss anställda. Det slutade med massiv personalflykt bland anställda, då man hellre lät toppkonsulter sluta än att erbjuda marknadsmässiga löner. Men aktieutdelningen, den höjdes år efter år. Jag kan ju tycka att det för den typen av bolag är bättre att låta vintern gå tillbaka till de som skapar den, alternativt till att expandera sin verksamhet. Vad bolaget gjorde på börsen förstod jag inte. Man hade kapital så att det räckte och blev över, och man hade inga avsikter att vare sig expandera eller investera.

/H

2 gillningar

Mitt upplägg som jag tycker funkar bra.

Måste

1. Behöver Bank-id. Därför någon av dessa 10 banker.
    Skaffa BankID

2. internetbank För lön/pension-inkomster samt fakturabetalning

3. Swish

För detta har jag sen många år tillbaka valt Skandiabanken eftersom det inte kostar något och jag är nöjd.

Eftersom jag och min hustru har gemensam ekonomi har vi bägge Skandiabanken betalkort kopplade till lönekontot á 20kr/mån.

En bonus är att Skandiabanken nu stöder Apple Pay

Finlir

• På senare tid har jag skaffat mig ett everydaycard kreditkort, som ger bonus. Så nu är Skandiabanken kortet mest en backup. Everydaycard är gratis första året, därefter 195kr, så jag ska testa ett år och se hur det funkar och hur mycket jag tjänare på det.

• Använder Rocker för buffertsparande som ger 0,95%.

• Everydaycard har inte Apple Pay ännu så jag kör Apple Pay via Curve till det kortet.

2 gillningar

Jag reagerade också på att det är en relativt stor ökning. 325% dyrare avgift bara rakt av känns inte helt okej…

Rocker! Jag googlade en del och har funderat på att placera en del kontanter där. Har det funkat bra för dig? Ser annars väldigt lite om just Rocker

Tror nog dom är seriösa och dom har insättningsgaranti. Testade att första att sätta in någon tusenlapp via Swish och sen ta ut till Skandiabanken och det funkade utan problem. Sparkontot finns hos Erik Penser.
Tyvärr så går det bara att sätta in pengar via deras app och då via Swish och Trustly . Via Trustly är det bara 5 banker och där finns inte Skandiabanken med.
Jag har ett Swedbank-konto som jag gått via för större summa. Men en varning/spärr slog till hos Swedbank så jag har varit tvungen att kontakta Swedbank och gå igenom deras säkerhetsrutiner för att bekräfta att jag inte utsätts för ett bedrägeri/hot. Heder åt Swedbank!

Så lite klumpigt har det varit med insättning för mig. Men om man är ok med det och kanske klarar sig med swish eller inte gör insättningar så ofta funkar det. Dom är ju rätt nya och appen uppdateras varje vecka med ny funktionalitet.

1 gillning

Tack för bra upplysningar! Jag får kolla att det funkar för mig😁

1 gillning

Efter att ha pratat med personal på lokala kontoret och förklarat att 350 kr/år är för mycket när man kan få det gratis hos Skandiabanken, kompenserar Nordea mig med 350 kr. De var noga med att det är en engångsgrej och att jag inte skall räkna med samma kompensation nästa år. Så det får väl bli Nordea ett år till då…

Jahapp… var du noga med att det var en engångsgrej och att de inte ska räkna med att du är kvar om ett år? :joy:

6 gillningar

Precis så har jag haft det också @JohnDoe. Med prislistan som startar 1:a september kommer vi att få betala 350 kr/år enligt Nordea. Samma tjänst är gratis hos Skandiabanken.

Ja, men om ett år är det nya samtal, @Flismaskin.