Själv har jag bara ett lönekonto hos SEB och använder banken för betalningar. 50:- i månadavgift för det, känns mycket.
Hur länge gäller din deal med SEB? Har du även bolån och spar på banken?
Det känns som att jag är en för liten kund för att kunna få till någon deal…
Oops, såg att jag redan hade svarat här en gång i tiden.
Jag har lönekonto och en mindre del av mitt sparande i fonder i banken.
Man bjuder på avgiften för Enkla vardagen, 35kr/månad (kommande 50kr) i ett år.
Efter det tar jag åter beslutet om SEB är banken för mig är banken.
//TT
Mycket nöjd med Länsförsäkringar Bank. Inga skandaler som Swedbank eller en dryg chef à la Björns Wahlroos.
Personlig bankkvinna som känner till vår familj. Kreditkort till mig, betalkort till barnen. Bra pris på husförsäkring och efter lite förhandling bra ränta på huslån. Inga problem när vi velat utöka lån för ombyggnation. Funktionell app för bank- och försäkringstjänster. Enkelt att gå in på bankkontoret om man behöver träffa någon öga mot öga, tex när barnen behövde Bank-ID. Haft LF sedan 2004 i tre olika län.
Inga problem med att göra större överföringar till och från utlandet när vi bodde på en annan kontinent en period.
Betalar rimliga 195:- per år. Det dubbla om man räknar in avgiften för min bättre hälft.
Nordea höjde priset för sitt “vardagspaket” redan förra året. Jag hade fortfarande ett personkonto där av sentimentala skäl
, men när de höjde prislappen blev det lätt att avsluta det. Tidigare kostade vardagspaketet 12 kr/månad om man inte var förmånskund, nu är det 39 kr. En ökning med över 300 procent…
De flesta banker höjer priset mycket med ett intervall på ganska många år. Så vill man slippa bli arg på sin bank kan man byta till en som nyligen höjt…
För man sparar inte mycket på att byta bank ofta. Det är bättre att välja en vars funktioner man gillar.
Kostnaden för ett bankpaket är ungefär en dricka på ett café i månaden…
Det finns alltså lättare sätt att spara pengar ![]()
Det är en principsak! Lägger mycket tid varje år på att komma undan. Mycket låg intjäning per arbetad timme. Hög nöjdhetsfaktor!
Ja det är ju det. Jag lägger väldigt många timmar om året på det också. Att förhandla om boräntan ger mycket bättre timlön ![]()
Jag tänkte väl också att denna tråden handlar om bästa banken, inte den billigaste, även om det till viss del hänger ihop…
Är lite förvånad över denna hets med att hitta billigaste konto, kort etc.
Man vill ha gratis konto, gratis betalservice, gratis kort, gratis Swish, gratis Bank-ID etc.
Vet att gratis är gott, men någon ska betala allt detta på något sätt.
Det är inte värt att lägga den tid vissa verkar göra för att flytta runt mellan banker och institut. Allt för att spara några tior i månaden.
Sedan årsskiftet har börsernas nedgång kanske sänkt mina innehav med över 300k (inkl. pensioner). Vad spelar det för roll om jag betalar 50kr för banktjänster???
Edit: om man vill byta för att få en bättre tjänst (enklare, mindre strul etc.) så är det en helt annan sak.
Jag har genom div. genomlysningar av min ekonomi fått upp sparkvoten med ca 30%. En stor del av detta har varit att avlägsna avgifter och kostnader jag inte uppenbart får något för, i det stora som i det lilla. Nu är jag inte rabiat i tänket men det har varit ganska mycket jag betalat årligen i små avgifter och produkter jag inte haft någon nytta av. De avsevärt större pengarna jag kan investera per år nu kommer i framtiden ge en möjlighet till avkastning som inte funnits annars. Så, jag håller inte med dig där
- det kan göra en stor skillnad i ett större perspektiv. Sedan finns det helt klart en gräns för när det blir destruktivt.
Vi betalar ändå genom Statens ränteavdrag.
Trixet att visa hur mycket man har genom att skriva hur mycket man har förlorat ![]()
Bli inte arg på mig ![]()
Det var någon tidigare som slog ett slag för ICA-banken, och skulle nog kunna rekommendera det till de som bara vill ha en bank (förutom Avanza/Nordnet). Det är inte jättebilligt, det finns en månadsavgift, men om man handlar mycket på ICA så får man igen det och lite till i och med att bonusen fördubblas. Sammantaget går jag plus ca 20 kr i månaden, om man räknar den dubbla bonusen och drar av avgiften.
Jag slår ett slag för Handelsbanken som har bra service, förvånansvärt bra digitala verktyg och ett OK pris. Kombinerar man det med ett kreditkort hos dem som man betalar alla inköp med, så får man tillbaka mer än vad man betalar för allt över ett års tid. ![]()
Kan bara hålla med. Skulle vilja ha betalt varje år för att byta huvudbank (även om jag inte använder Allkortet så mycket just nu).
Vadå hets… Jag har haft allt det där utom kortet gratis genom Skandiabanken sen -99 ungefär, vad ni andra får ut av att betala för samma tjänster har jag lika svårt att förstå då som nu, men eran bankmanfondsäljare kanske är så trevlig att det är värt pengarna.
SVEA verkar ha komplett internetbank numera, bortsett från bankID.
Avgiftsfritt inkl kontantkort utan årsavgift.
Nån som provat?
Jag tänkte prova och ansökt. Väntar nu på att min inlogg ska börja funka.
BankID tänkte jag plocka hos avgiftsfria Skandiabanken, så kan jag avsluta mitt engagemang hos avgiftshungriga SEB.
Edit 1: Nu är min inlogg klar och mitt betalkort är på väg. Och Sveas internetbank verkar föredömligt enkel och lättnavigerad!
Edit 2: Har nyss bytt ut mitt bankID från SEB mot dito från Skandiabanken. Gick snabbt och smidigt, och inga konstigheter trots att jag har noll engagemang i Skandiabanken, vare sig konton eller kort. Kanske ska vara snäll och köpa några fondandelar där, som tack för bankID:et 
Edit 3: Kom på att barnen också har konto, swish o kort på SEB. Men Skandiabanken erbjuder motsvarande service, så nu är blanketter för det på väg till min brevlåda. Och då kommer barnen ju att ha en liten slant där, vilket får vara nog med tack för mitt bankID.
Länsförsäkringar.
Har man dessutom försäkringar hos dem och månadssparande, så blir man guldkund. Då blir alla bank tjänster gratis och du får 25% rabatt på alla dina försäkringar.
Jag hade också Swedbank förr, sämst service och de tog betalt för allt. Byt bank direkt!
Det gäller inte för alla kontor/avdelningar hos länsförsäkringar.
Jag tänkte bli guldkund där men de skulle ha 300 för bank-id och övriga tjänster.
Jag tycker det är dåligt när jag har hus, bil, olycksfall, släp och djurförsäkring där.
Låter märkligt. Avgift för bank id? Vilket kontor kan detta va?
Det är inte en avgift för bank-id utan för ett grundpaket med lönekonto, kort, swish, bank-id mm.
Lokalkontoren verkar bestämma själva om guldkunder ska få det gratis.
Jag betalar 300 för mitt kort hos shb men om jag inte vill ha kvar kortet får jag ändå betala för ett liknande grundpaket.