Vilken är den maximala allmänna pensionen man kan få ut?

Du måste ha gjort en brutalt optimistisk beräkning för att få ett nuvarande innehav på 500000 att leda till 20000 i månaden om ca 25 år. Lite servettkalkyl så räknar man inom pensionssystemet på en realavkastning (över reallöneutveckling) på 1.9%, och delningstalet som används för att beräkna hur stor andel av kapitalet som betalas ut är för en 67-åring omkring 18, dvs förväntad första utbetalning bör hamna omkring 500000(1+0.019)^{25} /18 vilket är 4447 kronor. Skulle man bara göra en inflationsjustering skulle motsvarande beräkning i standardprognosen vara 500000(1+0.035)^{25} /18 vilket är 6567 kronor.

Prognosen som görs ska alltså först vara inflationsjusterad, men sedan gör pensionssystemet en reallöneutvecklingsjustering. Jag citerar mig själv från ett tidigare inlägg

Det man vill åstadkomma och illustrera med kapitalutvecklingen och prognosen är inte en bild av hur mycket pengar du har, inflationsjusterat, vid pension, utan hur mycket pengar du har relativt de lönearbetande vid pension, uttryckt i dagens penningvärde (dvs om din pensionsprognos idag visar en pension motsvarande medianlön, så är tanken att prognosen säger att du vid pension har motsvarande en medianlön). Att jämföra detta med en siffra som inte ens är inflationsjusterad blir extremt vanskligt.

Som ett konkret exempel använder jag SCB tidsserie på medellöner (jag hittar ingen serie på medianlöner, men kommunanställda (34800) ligger idag ungefär på medianlönen i Sverige så jag använder därför den som proxy)

Om någon satt 1983 och gjorde en pensionskalkyl som kom fram till att pensionen skulle bli 34800 i 2023 års penningvärde, skulle det bakräknat (om inflationsantaganden 1983 magiskt hade varit korrekta) sagt att pensionsprognosen i 1983 års siffror var 11428 kronor. Detta var extremt bra siffror 1983 eftersom motsvarande medianlön då låg på 7494kr. Med andra ord, pensionsprognosen skulle indikerat att pensionen blir 50% över medianlön! Problemet är att när pensionären väl kom till 2023 och prognosen slog in perfekt, så vart man trots allt inte så överlycklig för prognosen sa ju att man skulle ha 50% mer än en medianlön men man fick bara motsvarande en medianlön.

1 gillning