Vilken är den maximala allmänna pensionen man kan få ut?

Premiepensionen är förvaltad även om den är ganska ny så blir pensionen mot inbetald premie större och så småningom kan den bli en bra pension.
Inkomstpensionen är en betalning av de arbetande till pensionärerna och där sker ingen förvaltning. Däremot följer pensionen med löneutvecklingen och den är normalt inte så stor.
Den borde fasas ut och ersättas med premiepension men med en förvaltning som gäller för hela kollektivet så att inte den individuella pensionerna skiljer sig åt för mycket. Kan tänka mig att en halvering av avgifterna med höjd pension skulle bli resultatet om hela statliga pensionen förvaltas.

Min privata pension ä ca 3 gånger högre än inkomstpensionen sett till inbetald premie. Är beroende av att den förvaltas. Nu finns det många olika förvaltningar och alla går inte lika bra.

För att göra den typen av förändring så behöver man antingen höja arbetsgivaravgiften eller sänka pensionen för dagens pensionärer.

Om det blir en halvering på sikt så skulle man kunna införa den där “förvaltade” varianten genom att höja pensionsavsättningarna nu och sänka dem senare när man börjar fasa ut den gamla inkomstpensionen. Då skulle en generation få betala för en inkomstpension som de inte får ta del av, men eftersom de på totalen fick lägre kostnad mot slutet av arbetslivet så kanske det var värt det?

1.3mil Inkomstpension ej med premie
Började jobba efter gymnasietiden
Är 38år

Jag tog ut hela efter 5 år (vid 70). Den som tjänade på det är pensionsmyndigheten.

Om jag vetat hur det är så skulle jag spara premiepensionen och ta ut hela inkomstpensionen vid riktåldern.
Man kan spara privat och tjänstepension, det ger mer då de förvaltas.

1 gillning

Såhär ser det ut för mig, tror det är bra?

2 gillningar

Ja, det ligger ju nära de 20.000 som jag brukar säga är ganska nära max-beloppet (sedan finns det så klart undantag).

Vill man jämföra sig på absoluta tal så finns premie- och inkomstpensionssiffror nedan:

2 gillningar

Hahaha! Vi fattade traditionen med dopet då man kan få flera namn. Anledningen till att det inte blev något dop var något helt annat: vi var inte speciellt troende och allt som sker i kyrkan var för oss förknippat just med tro. Men fyra år senare när din lillebror föddes ” upptäckte” vi att det fanns ett annat sätt / väg att få flera namn. Då gick det som det gick : Thomas föddes på natten och fick i ca 12 timmar heta Filip. Du kom för att hälsa på, gick raka vägen till honom med hälsningen: Hej,Thomas. Vägrade kalla honom för Filip. Och då blev det Thomas Filip!

9 gillningar

Underbart! :rofl::+1:

@janbolmeson - Jag tycker du ska ringa skatteverket och lägga till några fler, gärna idoler och såna som är on-topic:

Jan Alan Ramit Eugene Robert George etc.

3 gillningar

Exakt vad är detta bedrägeri? Vad är det du skulle ha fått och vad fick du istället?

Det är lite intressant ändå. Är 45 nu.
Jag har tjänat bra först de sista 10 åren, och var väldigt lågbetald de första 10, men allmänna ser bra ut i prognosen, än så länge :slight_smile:

1 gillning

Tack för dessa bilder Jan.
Såg att statistiken visar att det är från 2022.
Finns det någon nyare statistik från 2023 att tillgå?

Jag tror att PPM-delen kan få väldigt stor betydelse framöver.
Tittar vi på de som nu går i pension så har de inte haft PPM i hela sitt arbetsliv till skillnad från de som går i pension om 20-30 år framåt.
Vi har haft väldigt många fina börsår bakom oss och vad som händer framåt är alltid svårt att sia om, men de som haft ppm i hela arbetslivet och lyckas få en bra avkastning bör kunna få ihop många miljoner i enbart PPM. Jag är 43 år och har redan nu passerat 500 000kr i PPM och då har jag inte haft hög lön eller någon extrem utveckling i ppm (ligger på 9,8% i snitt)

Vet inte om jag missuppfattat beräkningen av utbetalning av ppm, men när jag nu gjort egna beräkningar så är det inte omöjligt att få en utbetalning från enbart ppm på över 20 000kr / månad. Men om jag gör beräkningen via minpension.se så hamnar ppm-utbetalningen på ca 4500kr/månad vilket är en väsentlig stor skillnad.

Jag antar att beräkningen på minpension.se baserar sig på motsvarande pengars värde i dag, medans min andra beräkning enbart görs med x-antal kronor.

Har ni något att tillägga eller komplettera med?

Du måste ha gjort en brutalt optimistisk beräkning för att få ett nuvarande innehav på 500000 att leda till 20000 i månaden om ca 25 år. Lite servettkalkyl så räknar man inom pensionssystemet på en realavkastning (över reallöneutveckling) på 1.9%, och delningstalet som används för att beräkna hur stor andel av kapitalet som betalas ut är för en 67-åring omkring 18, dvs förväntad första utbetalning bör hamna omkring 500000(1+0.019)^{25} /18 vilket är 4447 kronor. Skulle man bara göra en inflationsjustering skulle motsvarande beräkning i standardprognosen vara 500000(1+0.035)^{25} /18 vilket är 6567 kronor.

Prognosen som görs ska alltså först vara inflationsjusterad, men sedan gör pensionssystemet en reallöneutvecklingsjustering. Jag citerar mig själv från ett tidigare inlägg

Det man vill åstadkomma och illustrera med kapitalutvecklingen och prognosen är inte en bild av hur mycket pengar du har, inflationsjusterat, vid pension, utan hur mycket pengar du har relativt de lönearbetande vid pension, uttryckt i dagens penningvärde (dvs om din pensionsprognos idag visar en pension motsvarande medianlön, så är tanken att prognosen säger att du vid pension har motsvarande en medianlön). Att jämföra detta med en siffra som inte ens är inflationsjusterad blir extremt vanskligt.

Som ett konkret exempel använder jag SCB tidsserie på medellöner (jag hittar ingen serie på medianlöner, men kommunanställda (34800) ligger idag ungefär på medianlönen i Sverige så jag använder därför den som proxy)

Om någon satt 1983 och gjorde en pensionskalkyl som kom fram till att pensionen skulle bli 34800 i 2023 års penningvärde, skulle det bakräknat (om inflationsantaganden 1983 magiskt hade varit korrekta) sagt att pensionsprognosen i 1983 års siffror var 11428 kronor. Detta var extremt bra siffror 1983 eftersom motsvarande medianlön då låg på 7494kr. Med andra ord, pensionsprognosen skulle indikerat att pensionen blir 50% över medianlön! Problemet är att när pensionären väl kom till 2023 och prognosen slog in perfekt, så vart man trots allt inte så överlycklig för prognosen sa ju att man skulle ha 50% mer än en medianlön men man fick bara motsvarande en medianlön.

1 gillning

Som jag skrev i mitt inlägg så var det inte omräknat till dagens penningvärde utan jag hade enbart gjort beräkningen med att jag om 25 år har X-kronor totalt i PPM och hur det då skulle kunna se ut vid uttag.

Det låter ju således väldigt bra om man bara tittar på kronor och inte vad man faktiskt får för pengarna om 25 år. Månadsavgiften på en bostad, köpa mat i affären, resor och allt annat kommer givetvis kosta mer i framtiden mot vad det gör nu.

Vet inte heller om jag förstått det helt rätt hur summan för utbetalningen beräknas, jag har skickat frågan till Pensionsmyndigheten men inte fått svar än.

Det aktuella delningstalet för 68-åringar är 16,69.
Jag gjorde då en uträkning på 4 250 000kr/16,69 vilket då visar 254 000kr vilket delat på 12 ger 21 000kr

Antar att en mer rimlig beräkning skulle behöva göras där man tar hänsyn till inflation och löneökningar.

Ja, har du inte gjort en inflationsjustering så säger inte siffrorna någonting då man har svårt att ankra en sådan siffra, men en sådan korrigering är ju trivial att göra i din analys. Din beräkning av månadsutbetalning ser helt korrekt ut, den är bara totalt kapital / delningstal vid given ålder (och detta delningstal ökar framåt i tiden då vi förväntas bli äldre, så om delningstalet för 68-åringar idag är 16.69 så prognosticeras den att vara typ 17 om 25 år)

Jätte intressant tråd!

Jag har en fråga som jag funderat på länge, men den kanske bara är en tankevurpa eller jag som har övertänkt allting.

Flikar även in detta är mitt först inlägg någonsin då jag mest bara läser och tar in allt bra som florerar här på forumet och i avsnitten.

Jag är 41år och har senaste åren börjat fundera på just pension, hur, vad och när ska man gör allting. Många frågor och många svar.

Första tanken har alltid varit att sluta jobba tidigare 55-60år ca.
Men, då avbryts ju alla inbetalningar från lönen till pensionen. Så jag har läst och provat olika scenarion på minpension.se osv.

Men jag saknar en funktion, att se vad som skulle hända om jag gick ner 50% eller 75% i tid från 55år fram till 69år, som är min riktålder. Vad händer då? Hur kommer pensionen se ut? Hur mycket ökar pensionen om lägre arbetad tid i månaden? Den minskningen blir väl inte 50% rakt av eller tänker jag fel där.

Målet är också att inte ta ut någon pension före 69år.
Utan att leva på 50% av lön samt eget sparande from till 69års ålder.

Förstår det är sjukt långt fram i tiden, jag är 41år nu, saknar bollplank hemma och bland vänner. Min fru tycker jag är sjukt tråkig när jag ligger och kollar på poddar om pension på helgerna :rofl:

Gjorde någon form av uträkning där halvtid from 55år och vilket lönetapp det motsvarade/slog mot dagens lön och lade in det som månadslön from nu på minpension.se

Eller finns det ett enklare sätt att räkna här som jag har noll koll om?
Är inte analytiker till yrket utan skjuter mest från höften på mina siffror är jag är rädd :innocent:

hoppas på någon input eller om det bara var rörigt :rofl:

2 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Man får “lura” räknaren lite och laborera med heltid i fem år istället för halvtid i 10 och liknande lösningar. Det blir inte exakt, men det ger en bild. Jag var där och rotade ganska mycket för några år sedan och kom fram till att har man jobbat hyfsat många år så är det mer när man börjar ta ut som spelar in och inte så mycket hur mycket mer man skjuter till.

Nej, för farbror Staten vill att vi jobbar mer och inte mindre. :joy: Fortsätt skjuta från höften och testa dig fram med räknare och experiment. Jag tror att den egentliga uttagsplaneraren för uttag öppnas vid 55 om jag minns rätt så den kan man bara drömma om.

Been there - done that, så nej, jag förstår din förvirring. :smiley: :+1:

Jag valde att sluta och tänka att jag börjar ta ut runt 70 så numera räknar jag med noll i fortsatt inkomst och uttag om 20 år och är nöjd med de siffrorna jag ser.

1 gillning

Simulatorn på minPension funkar i stort sett lika bra som uttagsplaneraren (som man får tillgång till när man fyller 54). Det uttagsplanereran tillför är att kunna se pensionen efter skatt, och att man kan spara olika uttagsplaner och jämföra dem med varandra.

1 gillning

Tack, och såklart det är 54… :see_no_evil: ett år innan vissa kan börja plocka av tjänstepensionspengarna. :+1:

tack för svar och input!

Svaret blir alltså att ska man göra/tänka som jag lade upp med halvtid etc så får man gissa sig fram lite ungefär med andra ord. I de verktyg som just idag finns.

ännu ett exempel, jag har 14år kvar till 55. och drömmen är jobba halvtid 55 till 69 dvs 14år.

tänker jag fel eller bli det någon skillnad om man jobbar 75% i 28år istället för 50% 14år?

går jag ned i tid så långt innan riktåldern så blir pensionen självklart mycket lägre. men tillräcklig för att jag ska hamna på en, vad jag tror, normal pension.

jobbar jag fram till 69år så säger totala pensionen just nu 33.900 brutto.
(jag var tidig ut i arbetslivet direkt efter gymnasiet om det är det som gör att det ser relativt bra ut mot min årgång)
enda avsteget jag kan se själv är att jag hade tur ett år på premiepension och spiltan gjorde 50% upp åt mig.

så den här jobba deltid tanken har slagit mig, på bekostnad av att pensionen sjunker.

I teorin bör 100+50/2 bli mer än 75 pga ränta på ränta, men jag tycker gott du kan räkna så för att få fram nåt att ta ställning kring. Det är s a s tillräckligt rätt. :+1:

1 gillning