FIRE - 2nd opinion önskas

Det går tyvärr inte att ställa in simulatorn på minpension på att sluta jobba innan 55. Jag har lämnat feedback och efterfrågat det, toppen om fler gör samma.

Så man får passa sig lite, för den kommer att överskatta pensionen om man ställer in 55 som sluta jobba men egentligen tänker sig att sluta tidigare.

Tjänstepension (åtminstone fondplacerad) kan man ju räkna på ungefär som ISK, minus skatten vid uttag.

Allmäna pensionen kan man uppskatta genom att räkna ut de årliga avsättningarna på 16% (plus 2.5% PPM) av lön upp till gränsen runt 50k/mån. Så får man ta intjänat belopp och plussa på det man kommer att tjäna in de år man har kvar samt sedan labba med delningstal och grejer för att få fram allmän pension (finns trådar).

Minpension nuvärdesjusterar i princip för inflation plus köpkraftsjustering på runt 1.6% (om jag minns rätt procentsats) och vad jag har sett så matchar det precis simulerad värdeutveckling. Så det blir exakt samma månadsbelopp (brutto) som om du var vid riktålder idag och började ta ut. Räknar du istället med bara inflationsjustering kan du alltså plussa på 1.6% årlig utveckling (är nog fortfarande ganska konservativt).

Edit: Räkneexempel här Gör din egen FIRE/pensions-simulering! En förifylld MonteCarlo-simulering för svenska förhållanden som du kan köra själv och ändra i - Nr 121 av CarlJohan

Edit 2: Köpkraftsjustering (vilket väl är ner eller mindre samma sim justering för inflation) skulle ha varit “justering för reallöneutveckling”. Inlägg som berör detta: Vilken är den maximala allmänna pensionen man kan få ut? - Nr 55 av CarlJohan

1 gillning