Alla har inte livsenergi kvar vid 50. Jag kan prata av egen erfarenhet.
Må så vara. Men den lilla energi som finns kanske man hellre lägger på sig själv?
Jag är inte 50 än men jäklar vad mycket mer karriärdriv jag hade för femton år sen. Ung och naiv.
Idag lägger jag hellre mer tid på träning och hälsa, matlagning, barnen, musik och mängder av annat som går att ösa in tid i.
Du har läst lite fel. Ditt kokainanvändande så avstår jag från att kommentera *puss *. Har tyvärr ingen lön på 134k/månad. Har “pengar på konto” som just nu investeras med 100k/månad. Gällande mitt intellekt så kan man ibland ha tur när man tänker … och ibland lite otur.
Fått personliga uträkningar - ligger väl i linje med MinPension.
Aha, då klarnar det ju mer.
Men oavsett detta så tycker jag du verkar ha bra på fötterna för en FIRE om två år.
Spännande läge! Det jag skulle vilja få bekräftat är att du gjort simuleringen på MinPension där du alltså ställt in att du slutar jobba och då slutar tjäna in ny pension vid 50?
Vad är bostaden värd ungefär och vill du förtydliga att den inte ingår i ditt kapital?
Det positiva tycker jag är att du verkar ha ett liv som är lätt att räkna på.
Har du inga planer på att köpa fritidshus eller liknande som du behöver ta höjd för? Kanske resa mer när du slutar jobba? Du har teoretiskt marginal för något sådant men inte jättemycket.
Vet att jag kommer få lite mothugg här men om jag var i din sits så skulle jag innan du slutar jobba ta ett mindre bolån på lägenheten, exempelvis till billig ränta via Avanza Private Banking om du har eller flyttar ditt kapital och delar av din tjänstepension dit. Säg att du lånar 30% av bostadens värde så skulle jag inte ha något problem med att leva på de pengarna i X år innan du tar av kapitalet. Men jag vet, lån är en smaksak ![]()
Skatteintäkter har nog @Lasse76 betalt in tillräckligt av redan.
Min huvudpoäng är att livet behöver inkludera aktivitet och verkliga utmaningar som inte bara är rekreation. Det måste vara på allvar. Att inte anstränga sig gör att man tappar sin förmåga, på samma sätt som man tappar kondition och muskelmassa om man slutar träna.
Det kan givetvis vara något helt annat än ett arbete.
Det som inte framgår av första inlägget är vad planen eller ambitionen är. Jag fattar att beskrivningen är strikt ekonomisk men det som står där ungefär är att “leva på 34000 kr/mån tills jag dör”. Så min motfråga är egentligen “har du tänkt på vad du ska göra istället för att jobba”.
Min huvudpoäng är att livet behöver inkludera aktivitet och verkliga utmaningar som inte bara är rekreation. Det måste vara på allvar. Att inte anstränga sig gör att man tappar sin förmåga, på samma sätt som man tappar kondition och muskelmassa om man slutar träna.
Jag ser det som att min mentala kondition snarare slits genom mitt arbete. Den utmanas och stärks genom egna projekt. Och då har jag vad de flesta skulle beteckna som ett “fritt och stimulerande arbete” med ganska stor andel problemlösning och lagom utmaning.
Det kan givetvis vara något helt annat än ett arbete.
Ja precis.
Jag ser det som att min mentala kondition snarare slits genom mitt arbete. Den utmanas och stärks genom egna projekt.
Samma här. Min blir strömlinjeformad av arbetet, bra på en viss typ av problemlösning. I egna projekt kan vad som helst hända.
Med de förutsättningarna du har. Och inga barn eller något annat att förhålla sig till så undrar jag varför du ska vänta i två år? Varför inte gå redan nu? Lycka till oavsätt.
Hej alla,
Tackar för den tid ni har lagt på att ge feedback och ställt frågor.
Tips jag specifikt tar med mig:
- Vänta med att ta ut pensionen tills den täcker ”det dagliga behovet”
- Ta lån på 50% av lägenheten (fast ränta som är avdragsgill) och placera i indexfond.
De 34.000kr/månad jag tänkt leva på inkluderar 3 månaders resa/år (jag har idag totalt utgifter på ~20.000kr/månad). Jag har redan ett betalt litet fritidshus i Sverige där jag tänkte spendera somrarna.
Frågan ”har du tänkt på vad du ska göra istället för att jobba” är högst relevant. Har under de senaste åren försökt lista och lista ut ”meningen med livet” – det är inte helt enkelt när man varit djupt engagerad i arbetslivet i 20-25 år och (tyvärr?) definierat sig som en del av sin yrkesroll.
Ser ingen som direkt avrått från en FIRE om 2 år, vilket låter betryggande. Kommer troligen att jobba 20% vid sidan av för att få in lite pengar och känna mig mindre ekonomiskt stressad, men också för att inte bara gå och slappa.
Förvånad att ingen rådde mig att snabbinvestera (i fonder) de 60% ”kontanter” jag har liggande.
Kommentarer på något av ovanstående ? ![]()
Ha ett underbart liv
/ ”Lasse76”
Frågan ”har du tänkt på vad du ska göra istället för att jobba” är högst relevant. Har under de senaste åren försökt lista och lista ut ”meningen med livet” – det är inte helt enkelt när man varit djupt engagerad i arbetslivet i 20-25 år och (tyvärr?) definierat sig som en del av sin yrkesroll.
Det är mycket bra att fundera på det några gånger extra. Jag känner folk som hoppat av och inte alls gillat det nya livet. Andra, inklusive mig själv, tycker att det är härligt och har väldigt få nedsidor. Fundera, fundera, fundera. Hoppa sen om du kommer fram till det och utvärdera med jämna mellanrum om det blev som du tänkte dig.
Det går tyvärr inte att ställa in simulatorn på minpension på att sluta jobba innan 55. Jag har lämnat feedback och efterfrågat det, toppen om fler gör samma.
Så man får passa sig lite, för den kommer att överskatta pensionen om man ställer in 55 som sluta jobba men egentligen tänker sig att sluta tidigare.
Tjänstepension (åtminstone fondplacerad) kan man ju räkna på ungefär som ISK, minus skatten vid uttag.
Allmäna pensionen kan man uppskatta genom att räkna ut de årliga avsättningarna på 16% (plus 2.5% PPM) av lön upp till gränsen runt 50k/mån. Så får man ta intjänat belopp och plussa på det man kommer att tjäna in de år man har kvar samt sedan labba med delningstal och grejer för att få fram allmän pension (finns trådar).
Minpension nuvärdesjusterar i princip för inflation plus köpkraftsjustering på runt 1.6% (om jag minns rätt procentsats) och vad jag har sett så matchar det precis simulerad värdeutveckling. Så det blir exakt samma månadsbelopp (brutto) som om du var vid riktålder idag och började ta ut. Räknar du istället med bara inflationsjustering kan du alltså plussa på 1.6% årlig utveckling (är nog fortfarande ganska konservativt).
Edit: Räkneexempel här Gör din egen FIRE/pensions-simulering! En förifylld MonteCarlo-simulering för svenska förhållanden som du kan köra själv och ändra i - Nr 121 av CarlJohan
Edit 2: Köpkraftsjustering (vilket väl är ner eller mindre samma sim justering för inflation) skulle ha varit “justering för reallöneutveckling”. Inlägg som berör detta: Vilken är den maximala allmänna pensionen man kan få ut? - Nr 55 av CarlJohan
Man kan dock ställa in sin lön och till och med nolla den (typ skriva 1 kr per månad i lön) för att veta vad som skulle hänt om jag slutar jobba idag
Ja så kan man uppskatta ett golv. Men det kan bli konstlat låga belopp om man har ett antal år kvar till tänkt FIRE.
Eventuellt en liten varning där också när det kommer till tjänstepension. Kollektivavtalad pension typ ITP verkar den göra rätt med att projicera inbetalningar från framtida lönen. Men från privat tjänstepension verkar den helt enkelt ta den senaste månadsinbetalningen och extrapolera in i framtiden. Frågan är om den nollar den om man nollar inkomsten.
Man kan dock ställa in sin lön och till och med nolla den (typ skriva 1 kr per månad i lön) för att veta vad som skulle hänt om jag slutar jobba idag
Man kan även välja alternativet att man saknar inkomst.
Det går tyvärr inte att ställa in simulatorn på minpension på att sluta jobba innan 55. Jag har lämnat feedback och efterfrågat det, toppen om fler gör samma.
Man kan ju ställa in att man redan slutat/är arbetslös. Men du menade kanske funktionen att sluta X antal år in i framtiden? Den saknade jag tidigare också ja. ![]()
Precis. Nu kan och bör man ju räkna själv, men det hade varit fint att kunna använda simulatorn som en ytterligare kontroll/kontrast.
Om du vill simulera din plan:
4%-regeln är en rätt bra tumregel för att räkna på ens ekonomiska oberoende, men för att få lite mer trygghet om man kommer klara sig behöver man göra lite mer jobb. En populär metod i pensionsrådgivningsbranchen är MonteCarlo-simuleringar där man kan få en uppskattning över om pengarna kommer räcka fram till och genom hela pensionen. Det kan vara lite meckigt att förstå hur man kan göra detta själv, dock, så jag har satt upp en exempel-simulering för er som vill prova. Sidan jag länkar till ko…