Vilken lågprisprodukt upplever du lika bra eller överlägsen andra?

Jag håller inte med alls men det beror förstås på vilka produkter man pratar om. Jag ska också erkänna att jag relativt sällan jämfört samma produkt från olika kedjor. Ofta har jag vant mig vid att köpa en viss produkt i kedjan X. Det beror ofta på att den haft bra pris och regelbundet dyker upp på kampanjer.

Lidl egna varor håller ojämn kvalitet men den bättre andelen är vettig. De har också en rörigare bild med en massa olika egna märken. Allt är ”Lidls egna” men heter olika saker. Vissa av de egna märkena motsvarar Eldorado och andra motsvarar Garant. I vissa segment finns flera alternativ och i andra bara ett. Man kan lista ut vad som är vad men för en nybörjare är det inte direkt uppenbart.

Frågan handlar här om väggfärg och grundfärg. Mig veterligen är det vad Rusta säljer. Utomhusfärger är en svårare kategori och där är lågprisfärg inte bra. Samma sak gäller för golvfärger som jag har provat. Biltemas variant kan inte jämföras med Beckers.

Agree to disagree! Det du skriver om Lidl håller jag med om dock och det krävs lite erfarenhet för att orientera sig där.

Vad det gäller Willys/Hemköp så har de Garant, vilket jag också tycker brukar vara bättre än ICA Basic. Men det är bara för de få produkter jag provat, så jag har inte gjort något komplett utvärdering. :slight_smile:

Övriga i listan har jag inte så mycket erfarenhet av. Sen har ju ICA dessutom flera nivåer/kategorier för sina egna varumärken numera. Det finns även ICA Selection, ICA Gott Liv, osv.

Större bredare rör med mer genomtänkt galler i botten är en klar fördel för jämn tändning av kol.
De dyra weberrören är bättre än billiga rent objektivt men de små rosthinkarna kan passa dina preferenser bättre.

Kanske var otydlig nu men i rangordningen syftade jag på deras egna “lagom” märken såsom garant och ICAs egna som du nämner.

Känns oschysst att jämföra Ica basic o garant. Blir nog mer rättvist att jämföra det med Eldorado och Coops (tidigare kallat Euroshopper, men heter väl något annat nu).

Men vi släpper den diskussionen och i stället ger konkreta tips med märke X och tillhörande produkt

Hmm… klurigt. Prismässigt ligger väl Garant och Ica Basic i ungefär samma nivå? Eller är Ica Basic något billigare? Eldorado ligger väl under båda de två i pris i alla fall?

Sen tycker jag oavsett vilket att man sällan blir besviken på Garant. Lite mindre lotteri än många andra lågpris/egna-varumärken.

1 gillning

Ica Basic, Eldrorado och Coop Xtra är lågprismärken. De kan jämföras med varandra. Coop, Ica och Garant är varumärken på normalnivå. För ICA finns flera olika märken på normalnivån.

När jag läser på om märkena verkar det som att både ICA och COOP har premiumvarumärken i form av ICA Selection och Änglamark. Dessa är alltså av lyxigare sort och bättre än mainstream-varumärkena i respektive nisch. Hos Axfood verkar Garant täcka in även det här segmentet. Det skulle i så fall kunna förklara varför @Davand uppfattar Garant som bättre. I slutänden handlar det förstås om vilka produkter man själv köper.

1 gillning

Räknas änglamark som Coops premium? Trodde det också var “normalnivå”. Står fast vid att coop är sämst även om de har steppat någorlunda upp på senaste år

1 gillning

Änglamark är ett premiummärke. Den informationen kommer från en förstahandskälla.

Spar tvättmedel. Fick tag i 10 kg för 98 spänn.

Beckers var ju iaf tidigare en billig(are) variant medan Alcro var det finare segmentet från Alcro-Beckers. Så ska man jämföra kvalitet är det bättre att jämföra med Alcro.

Tycker att kvalitetsskillnaden märks mest på snickerifärg, väggfärg är ofta inte så utsatt och har inte samma behov av att ha en skyddande yta. Men även väggfärger har en viss kvalitetsskillnad i kulördjup mm vilket beror på mängden och kvaliteten på pigmenten.

Det finns helt säkert kvalitetsskillnad. Poängen är att Rustas färg är ovanligt bra för att vara en lågprisflyg. Jag har även målat med färg från ÖoB, Jula och Biltema och i det sällskapet skiljer Rusta ut sig.

Att jämföra med ”den dyraste färgen” ser jag som en konstig idé. Den kommer nästan garanterat att vara ”bäst men i de flesta fall inte prisvärd”. Om nu Beckers är ”billigare dyrfärg” så är den väl det mest rimliga alternativet att jämföra med.

Jag har själv oftast köpt Beckers ”dyrfärg”. Det har helt enkelt varit det märke som det lokala byggvaruhuset salufört. Den har man kunnat köpa till kampanjpris. Att välja någon annan variant av färg hade förutsatt att jag skulle besöka en färghandel och betala mycket mer utan att riktigt förstå vad det skulle ge i reellt mervärde.

Själva poängen med tråden är ju att se vilka lågprisprodukter som slår kvalitetsprodukterna. Visst kan det vara av intresse att (påhittat) HMs kostymer är bättre än Dressmans eller att Ikeas handdukar är bättre än Hemtex men det säger fortfarande inte så mycket på en objektiv skala om kvalitet.

För att kunna bedöma om något är good enough tänker jag att man behöver en referens som är av god kvalitet, inte nödvändigtvis lyx men av erkänt god kvalitet.

3 gillningar

Jag uppfattar situationen att en lågprisprodukt skulle överklassa de dyraste premium-märkena som osannolik. Visst kan det hända men det är väldigt udda. Att de däremot är lika bra som märken av normal kvalitet och pris förekommer oftare.

1 gillning

Jag har försökt, men billig majs smakar ju trä och innehåller 10% dåliga majskorn.

Green giants majs smakar gudomligt och det är max typ 1 dåligt majskorn per burk.

3 gillningar

Med fryst majs slipper man ju burksmaken. Jag bruakr köpa ica eco men det är nog ingen större skillnad mellan märken.

Råd o rön testade nyligen krossade tomater och då var garant etta och ica tvåa.

Haha, ja det kan jag bekräfta med en helt neutral undersökning med 100% “objektiva deltagare”. Vi gjorde en test härom året när vi metade mört till kräftfisket med majskorn som bete. Och utan tvekan gav Green Giant betydligt fler napp än Eldorado och ICA’s lågprisdito!

Ibland får jag uppfatningen att vi människor är ganska långt ifrån helt objektiva när det gäller pris vs kvalitet/prestanda på det vi köper. Och jag tror inte mörtarna utanför bryggan här hemma har den “belastningen”… :joy:

bild

5 gillningar

Jag märker stor skillnad på tomatpure och krossade tomater. Mutti är helt klart en vinnare.

3 gillningar