När jag är ute och springer vill jag inte ha med mig mobilen, jag vill ha så lite saker med mig som möjligt. Men skulle jag t.ex. bli skadad på en långtur skulle jag ju kunna ta bussen hem och betala med klockan, utan att ens vara uppkopplad till internet. En del köper något att äta eller dricka på långturer. Eller om jag springer hem från jobbet, jag kan ju stanna vid Ica och köpa något jag behöver lite snabbt och betala för och sen springa hem sista biten.
Har man sin Garminklocka på sig i vardagen kan man ju betala med den precis som man kan med Apple Watch. Skillnaden är att man inte behöver vara uppkopplad till internet när man betalar, det måste man med Apple Watch, antingen via sin mobil eller via Apple Watch om man har en med eSIM.
Det är ingen viktig funktion för mig då jag normalt betalar med mobilen eller Apple Watch men det är ju ändå ett plus att kunna betala även de gånger jag bara har Garmin-klockan med mig. För de som inte har någon annan smartklocka som Apple Watch är det förstås ett plus att kunna använda sin Garmin för att betala med.
Har börjat få in löpningen i min vardagsrutin och funderar lite på en klocka. Står mellan 944 & Fenix 7 eller kanske 6 pro. Funktion som värdesätts är musik otg utan mobil, pulsmätning mm
Kan inte se att det är allt för stora skillnader mellan dem.
Tänker att jag ska ha den även till vardags, på kontoret (ganska avslappnad arbetsplats). Är Fenix en stiligare modell? Tänker att den har metall boett. Har inte sett någon av dem irl.
Håller med här, det är en schysst funktion. Har faktiskt haft nytta av den ett par gånger även om det inte är ett måste.
Senast idag efter en cykeltävling och min telefon låg i en kompis bil en bit bort och jag var väldigt sugen på en cola.
Också på sjukhus har jag använt den ett antal gånger när jag glömt att ta telefonen till fikarummet där kaffeautomaten tar kort.
Min uppfattning är att den huvudsakliga skillnaden mellan Fenix 7 och Forerunner 955 är just att Fenix 7 är “stiligare”, och därmed även tyngre. I övrigt har de mer eller mindre exakt samma funktionalitet.
Du behöver inte vara uppkopplad för att betala med Apple Watch. Funkar som vanligt blipp-kort även på modellen utan egen uppkoppling. Ditt bankkort är ju inte uppkopplat online med e-sim.
OT: jag använder forumet bara på telefonen. Skulle säga att jag är en teknikvän, men tycker citera-funktionen vid svar är rätt oberäknelig och inte särskilt intuitiv.
Den verkar riktigt bra. Batteritiderna de skriver ut brukar jag dubbla. Kan gå 2 dagar utan att ladda ur min klocka, fast det står 18h batteritid på deras hemsida.
Jo den verkar bra men väldigt dyr. Apple Watch Series 8 är också bra. Jag har en äldre Apple Watch som jag funderar på att uppgradera. Jag har bl.a. inte “always on”, vilket är rätt irriterande.
Synd att den är stor som en snusdosa och kostar som en begagnad Fiat bara.
Jag har hittills vägrat Apple Watch pga den undermåliga batteritiden. Vill ogärna behöva ladda dagligen. Men du menar alltså att du får ut längre batteritid än spec?
Jag snusar inte men tänker att en snusdosa är betydligt större.
Boettens storlek:
Apple Watch Series 8: 45 eller 41 mm
Apple Watch SE: 44 eller 40 mm
Apple Watch Ultra: 49 mm
Så himla mycket större är den inte.
En fördel med Ultra är att den har en extra “action”-knapp. Detta är väldigt bra för just sporter som löpning, för start/stopp, mellantid etc. Jag har provat att använda min gamla Apple Watch för löpning men snabbt lagt ner det för det krånglade för mycket just med start/stopp, touchskärmen som inte fungerar när det regnar, snöar, torra fingrar, vantar etc. Fysiska knappar är jätteviktigt.
Jag kör med Garmin Fenix idag vid löpning, den större varianten. Den är stor, 51 mm, dvs ungefär som Apple Watch Ultra. Jag har aldrig upplevt Garmin Fenix som för stor och jag har ganska smala handleder. Och den klarar sig lätt ett par veckor mellan laddningarna trots att jag använder den under mitt löppass varje dag. Så om det gäller just löpning så skulle jag rekommendera Garmin Fenix. Den är gjord just för löpning. En smartklocka som Apple Watch blir alltid en kompromiss.
Ja. Minst det dubbla. Sedan tar det väldigt kort tid att ladda den, framförallt om man behöver lite kraft för några få timmar. Då har jag ändå bakgrundsuppdatering igång och använder dess olika funktioner ofta.
Min tjej har en AW8 och det laddas ständigt. Och om man ska använda den när man tränar då drar den ännu mer kräm. Bra klocka men batteritiden är en dealbreaker för mig.
Har själv en Garmin FR945 och den funkar lysande. Även ett pulsband till när jag tränar (Garmin HRM-Pro), får sjukt mycket stats om man gillar sånt. Sedan att man nästan aldrig behöver ladda trots att jag tränar mycket är väldigt skönt
Men vilken träningsklocka man än köper så är det i min mening den bästa investeringen man kan göra i sig själv!
Jag kan uppdatera i tråden. Har tidigare använt både Garmin Instinct 2 och Apple Watch Series 4 Cellular. Använde Garmin i drygt ett års tid, men att ha den 24/7 upplevde jag som negativt för min hälsa. Det fanns för mycket stats som jag kände att jag inte kunde påverka, stress, extremt detaljerad sömnanalys.
Kör numera endast AW som är lite lagom. Min är ju ganska gammal nu och jag har 4G aktiverat, så jag behöver ladda den ofta men som det nämns ovan så laddar den väldigt snabbt.
Kommer ju från en period med sjukdom och skador och det påverkar så klart.
Basis Peak är fortfarande den träningsklocka som har varit den bästa för mig (tills de återkallades), för den beräknade aktiv förbränning och basförbränning väldigt bra.
Ska man köpa en klocka att endast ha vid träning så rekommenderar jag Garmin. Att bära den till vardags så rekommenderar jag AW.