Vilket sparkonto är bäst just nu?

Jo om man har lunar :sweat_smile:

1 gillning

Hann med att byta till 6 mån hos SBAB (4,25%) innan sänkningen så nu kan man koppla av ett halvår… :slight_smile:

2 gillningar

Jag har en slant bunden på två månader till 4,25 också men det mesta där vill jag ha obundet om jag behöver använda pengarna.

Tycker detta är en relevant poäng och särskilt när räntan rör sig upp eller ner kraftigt på kort tid.

Under räntehöjningarna som var 2022-2023 gjorde jag ett försök att i uppgången byta till den som var bäst men det skiftade hela tiden, sedan lade jag ner det försöket och avvaktade att det blev mer stabil nivå på reporäntan.

Dessutom var vissa aktörer snabba och höjde i princip samma dag eller t.o.m. innan Riksbankens besked om höjning men det varierade vilka det var från gång till gång.

Det blir nog lätt att jämföra äpplen och päron om man inte tar hänsyn till ovan och jag kommer inte att jaga den aktör som ligger kvar någon dag/vecka extra med högre ränta.

Det rör sig om för lite tid, för mycket jobb och i mitt fall försvårar det både överskådlighet och praktiskt om man ska byta till en i övrigt funktions-fattig bank. Det kan ge något högre ränta som kanske ändå bara visar sig vara temporärt hög.

1 gillning

Det finns dock nischbanker som alltid har högre ränta än tex SBAB. Så även om alla sänker så går det att få bättre ränta.

1 gillning

Klarar någon av dem av allt (eller mycket) nedan?
SBAB har alla nedan funktioner.

• Öppna konton själv.

• Öppna delade konton själva (om det ens finns delade konton).

• Stående överföringar. Jag använder det tillsammans med schemalagda fondköp på Avanza så att månadssparandet kan gå från sparkonto istället för lönekonto med autogiro där man typ får 0 ränta.
    Även för automatisk påfyllning av olika mål/konsumtionssparanden månadsvis.

• Överföringar vart som helst och inte bara till ett fördefinierat mottagarkonto där uttag kan ta flera dagar.

• Fasträntekonton på olika löptider.

Jag pratar enbart om räntekonto som är högre. Jag har en storbank till annat.

Hur länge tror du Moank ligger kvar på 4,3? Funderar på att byta över en större slant från just SBAB.

Moank har haft 4,15% sen 15 november 2023. 3 maj 2024 höjde de till 4,20%. 8 maj 2024 höjde de till 4,30%. I och med att de höjde två gånger nu i maj så tror jag att det kan dröja länge innan de går under 4%.

1 gillning

Stort tack!

Du säljer ju inte direkt in Sevenday :smiley: :rofl: :joy:

Får nan fråga hur lång tid der brukar ta att förs över pengar från ett Moank-konto? De banker jag har överfört från till Moank har ju dröjt rätt länge på att bli av med mina pengar…jobbar Moank på samma långsamma sätt?

3 arbetsdagar har det tagit för mig när jag tar ut från Moank. När jag sätter in på Moank har det varit samma dag.

1 gillning

Ok, toppen, tack för info :smiley:

Ja tänk om vi ändå hade lite mer “kommunism”. Finns ingen anledning att staten ska tillåta vissa som fått banktillstånd att hålla på pengarna i flera dagar när det bevisligen går för andra banker att överföra samma dag. Slappa myndigheter är ett gissel.

2 gillningar

Ang sparkonto på Moank;

Någon som vet skillnaden mellan Sparkonto flex och Sparkonto flex plus?

Båda har samma ränta, 4,30%, och båda har fria uttag. Flex plus är minsta insättning 10000 kr, men utöver det?

Hittar ingen info på deras hemsida.

Det slumpar sig så att de har samma ränta 4,30%. Det är ingen skillnad mer än att den som heter plus får du inte ha mindre än 10000 kr i. Normalt sätt så ska plus ha högre ränta men just nu har den inte det.

Jag frågade dem just om det.
Borde ju vara högre ränta på kontot med ett minibelopp.
Jag fick ingen bra förklaring men hon som svarade förstod att det är lite märkligt att det inte är någon skillnad.

Vilken bank har bäst sparkonto för en buffert i dagsläget när man tar hänsyn till kapitalisering?

Givet att det är en buffert behöver jag en rörlig ränta så vet att jag inte kan maxa ut men vill ändå få ut så mycket som möjligt för pengarna men helst inte behöva hoppa runt mellan bankerna var och varannan månad.

Antingen läser du tråden eller så kollar du här, Jämför sparkonton & sparräntor - Bästa sparräntan | Compricer