Vilket sparkonto är bäst just nu?

Moank har en av de högsta rörlig på 4,30%. Det tar dock upp till 3 arbetsdagar innan du får pengarna på ditt konto. Så väljer du att ta ut pengarna en måndag kommer de på en onsdag.

Behöver du pengarna samma dag skulle jag välja Resurs som har rörlig på 4,00%.

2 gillningar

Lea Bank ger 4,20% på rörligt. Funkar bra för mig

2 gillningar

Märkligt, transaktion som transaktion, borde ordnas på samma tid. Man skulle ju kunna fråga vilken anledningen är till de olika transaktionstiderna? Jag har självt konto hos dem så jag skriver en fråga till deras kundtjänst.

Jag kollade omdömen på Trustpilot gällande Lea bank och där var det en kund som sa att det gick bra att sätta in pengar från Swedbank men när man ska ta ut pengar så funkar det inte om man ska föra över till Swedbank igen, måste tydligen ha konto på en annan bank då.

Låter konstigt men nån som vet om det stämmer?

1 gillning

Kontrollerande myndighets flathet skulle jag säga (vet inte ifall det är finansinspektionen eller någon annan).

Jag har faktiskt valt att dumpa dessa online sparkonton med högre rörlig ränta än storbankerna.

Jag har tänkt såhär. Min buffert vill jag ha på en trygg plats, som är lättillgänglig. De mindre online bankerna ger en bättre ränta. Men i det stora hela är det små pengar, i alla fall för min del. Det är inte värt det helt enkelt.

Online bankerna har en högre risk i fråga om tillgänglighet. Får de IT strul, så kommer jag inte åt pengarna likt en storkbank som har kort kopplat till banken och fysiska kontor. Dessutom är risken för konkurs betydligt större på en online bank som endast försörjer sig på krediter och blanco lån. Konkurs är inget problem i fråga om att få pengarna, men pengar är inte tillgängliga förrän insättningsgarantin betalas ut.

Säg att man har 100 tkr. Storbank har 2% ränta och online bank 3,75%. Så skiljer det 1225 kr i ränta per år efter skatt. En hundring per månad.

Dessa pengar gör absolut ingen skillnad i mitt liv och jag kan spara mer pengar på att skippa den sista shotten en utekväll 03 på natten :stuck_out_tongue:

Bara en tanke, nu när vi ändå diskuterar var man hittar bäst ränta.

6 gillningar

På samma sätt bjuder min nischbank mig på en extra shott kl. 03. Tack, Landshypotek, för att du bidrar till mitt förfall.

9 gillningar

Orginalfrågan var vilket sparkonto som är bäst, inte vilket konto som har högst ränta.

Om jag kan få knappt 4% på Handelsbanken och drygt 4% på en “nischbank” som jag aldrig har hört talas om så blir valet enkelt.

Knappt 4% är tillräckligt bra för mig, de extra kronor jag kan få någon annanstans är inte värt det för mig.

3 gillningar

Jag skippar också småbanker, tråden i fråga är ju “Vilket sparkonto är bäst just nu”.

Räntan är väl den största delen, men lite annat kanske man också vill väga in.
Själv kör jag SBAB för sparkonto (3,5% just nu om man ej binder).

Överföringar samma dag åt båda håll om man gör överföringen på morgonen.

1 gillning

Just de senaste två nämnda “småbankerna” är snabba om man är ute i tid. När vi öppnade konto hos Lhyp och SBAB testade jag en överföring både fram och tillbaka (från/till LF Bank) innan kl 13 och då hade jag pengarna på mottagarkontot redan vid kl 15.

Sen har ju rutinerna för transaktioner >50K skärpts (hos LF iaf) och sist jag överförde högre än detta belopp var jag tvungen att göra det via deras manuella telefonbank. Gick fort och smidigt (förutom väntetiden i telefonkö…) och jag vet inte hur det funkar från Lhyp, SBAB eller hos någon annan bank. Kanske också intressant för tråden och vilka beloppsgränser som isf gäller?

LF har en gräns på 50 k per transaktion. Men du kan göra det hur många gånger du vill :+1: Om det är mellan dina egna konton på banken.

Jag föredrar fortsatt Resurs. De sänkte just löpande räntan från 4,1% till 4%, men appen är smidig och pengarna kommer senast NBD när man gör uttag. Hade önskat att man kunde döpa sina konton för att lättare se skillnad på vilket man tittar på i översikten. Men annars helnöjd.

Nej, du kan föra över mer till extern bank manuellt via telefonbanken och identifierad via BankID. Men internt mellan egna konton är det ingen begränsning.

En del menar att man bör ha pengarna på små banker för om någon av dessa går i konkurs så räcker pengarna i insättningsgarantin till för att kompensera dess kunder.
Går en storbank omkull, räcker inte pengarna i insättningsgarantin till för att täcka alla dess kunder.
Insättningsgarantin är ett smart sätt för bankerna att se till att dina och mina pengar finns hos dem och inte i madrassen hemma. Bankerna kan ju sedan med hjälp av våra pengar hos dem skapa nya pengar via utlåning (fractional reserv banking).

3 gillningar

Får du 4% i rörlig ränta på HB?
Inte möjligt för mig i alla fall

Jag skrev knappt 4% och rörlig, nej.

Är det rörlig ränta du är intresserad av eller menar du egentligen fria uttag?

Just nu tycker jag att rörlig ränta är klart sämre än fast ränta. Fast ränta på pengar man binder under en längre tid tycker jag är bra då jag misstänker att den rörliga räntan kommer att sjunka.

Att binda pengarna behöver inte heller vara ett problem då det är sparkonto frågan gäller. Om jag sparar till något om ett år kan pengarna gärna få vara bundna i ett år.

1 gillning

Landshypotek Bank meddelade idag på morgonen att man sänker den rörliga räntan med 0,05% till 3,50%.

Mitt ena fasteräntekonto hos SBAB går ut nu. Dock har de dålig ränta om man jämför med Moank, som någon nämnde tidigare. På Konsumenternas såg jag att Serafim Finans erbjuder 4,42 på tre månader. Moank erbjuder 4,41, men 4,42 på sex månader. Serafim erbjuder bara 4,20 på sex månader. Med tanke på att riksbanken antagligen sänker räntan tänker jag att det ändå kan vara lika bra att binda på sex månader.

Vilka erfarenheter har ni av Moank och Serafim, vilken upplever ni som mest pålitlig och bra att ha att göra med. Gillar dessutom när banker betalar ut räntan månadsvis, men vet inte hur det är med dessa.

Har kört Sevenday bank många år. De har alltid varit bra och legat bland de högsta sparräntorna och jag har varit nöjd. Tänkte försöka sikta lite högre nu. Samtidigt har jag testat att hoppa på när någon bank lockat med hög sparränta, men sedan sänkt.

Ser nu att Qred erbjuder hela 4,30 på ett år. Likadant med Saldo bank, 4,3 på ett år. Någon som känner till dem?

Jag har haft Moank ett tag nu. Hög ränta och inga problem än så länge.

Väldigt basic hemsida samt att det tar några dagar att sätta in och ta ut pengar är väl det enda negativa jag sett hittills.

Det spelar kanske inte så stor roll med några tiondels procent hit och dit men ska man ändå ha en nischbank för bättre ränta så varför inte ta den som ligger bäst till just nu.

Okej, tack för info. Jag tänker att det är ett race nedåt nu, så jag vill binda på längre tid med så bra ränta som möjligt. Så sex månader till 4,42 låter bra tror jag. Att binda på ett år till 4,30 tror ja också är bra, då Riksbanken antagligen sänker under detta och nästa år, men då är det Qred bank, som jag inte heller känner till. Moank har ju några nämnt här i forumet i alla fall. Några dagar för att ta ut spelar mindre roll.