Men nu måste jag ändå fråga, trygg plats? Alla banker har ju garanti upp till ca 1 miljon. Inget kan hända dig även om de konkar. Teknikstrul, ja men då fungerar ju inte bankomater etc heller. Sen får du naturligtvis avgöra själv om du vill ha 1225 kr eller inte. Men det blir ju faktiskt 12.250 kr på en miljon ;-).
Någon använder Penser bank? Bundet 6 mån/4,40 % med insättningsgaranti.
EDIT: dåliga recensioner på Trustpilot. Verkar ta sju dagar för insättning och uttag också.
Det står mellan att vara kvar på SBAB som har 4,05/6 mån, SevenDay där jag redan har lite pengar, men till samma som SBAB och MOANK som erbjuder 4,30/6 mån. Såg Penser nu, men trodde inte de hade insättningsgaranti, men tydligen har de det.
Det är ju läge att binda på högsta möjliga när räntan tickar nedåt. Behöver inte pengarna på ett tag, då jag har rörlig buffert också.
Jag kör SBAB bundet, stabilt och tryggt. Har testat en del andra men det har inte varit värt det extra krånglet för nån promille extra ränta.
Kört med nordiska flera år.
Just nu 90 dagar med 4,40%
Risken för konkurs är ju inte avgörande i mitt beslut. Jag talar mer om tillgängligheten. En storbank har bankkort kopplade till kontona samt kontor där du kan hämta ut pengar. Denna tillgänglighet tycker jag är värd den missade räntan från nischbanker.
Det är alltså inte risken för konkurs jag talar om. I fråga om konkurs så har storbankerna betydligt större kapital, så risken att hamna i konkurs är väldigt liten. En nischbank har inte alls den marginalen. Vid en konkurs så täcks konton av insättningsgarantin i både stor och nischbank, men än en gång tillgängligheten är större i en storbank.
Som sagt, jag skippar istället sista shoten kl 03 ![]()
Jag väljer också hellre en storbank med lite mindre ränta men just möjligheten att kunna hämta ut pengar på ett kontor känns ganska liten.
Inga problem med Penser. Fungerar bra, nån dag eller två för insättning/uttag.
Moank har sänkt till 4,2%
Har någon kollat på Coeli? Räntorna är ju jättebra samt att de har bra ränta för löptider till 12 månader?
Inte ännu men tack för tipset.
Får kolla och testa.
Konto skapat och pengar överförda. Helt OK hemsida. Återkommer med mer erfarenheter längre fram.
SBAB är statligt så den är lika stor och viktigt som en storbank. Går SBAB konkurs så går alla andra storbanken med. Därför litar jag endast på SBAB och valfri annan storbank, inga andra små nischbanker.
Bara det finns bankgaranti så är jag nöjd.
Moank sänker idag till 3,75%
Hej, vilket sparkonto med ränta är säkrast ha sina pengar på. Har mitt kapital hos avanza men då de sänkt räntan till 2.25% så känner jag det är alldeles för dåligt. Vill undvika osäkra nischbanker som Hoist, Froda osv. Vad finns det för säkra och trygga aktörer? Är det säkrare ha sparpengarna hos t.ex Collector eller Resurs Bank via Avanza jämfört med att placera pengarna direkt hos dessa dessa aktörer?
Tips mottages tacksamt. Vet att nischbanker har högre räntor och insättningsgaranti men litar inte på dem. Framförallt inte efter att ha lyssnat på avsnittet i Rika Tillsammans podden om bästa sparkonton och sparräntor 2018.
Vart har ni era sparpengar? Resurs bank, Marginalen, Santander, Collector, Carnegie?
Kommentar från moderator: Inlägget flyttat från en annan tråd.
Varför litar du inte på nischbanker med insättningsgaranti? Det är ju staten som garanterar den, inte banken. Det är ju inte så att Swedbanks insättningsgaranti skulle vara säkrare än någon mindre nischbanks insättningsgaranti.
Jag har alla nischbanker med hög ränta och insättningsgaranti.
Har haft nischbanker i många år och har inte haft några problem.
Är nog snarare att risken att behöva använda sig av insättningsgarantin ökar hos en oseriös aktör.
Vilka kan du rekommendera?
Jag rekommenderar Borgo. En av fördelarna är att de kapitaliserar räntan månadsvis och inte årsvis. Just nu 3,4% på rörligt.