Vilket sparkonto är bäst just nu?

Vill du ha utbetalt månadsvis eller årsvis?

1 gillning

Helst månadsvis

Men räntan sänks den 22a nov?

Då föreslår jag Multitude bank 3,90% ränta, Lea bank 3,60 ränta.

Inte koll på datum för deras nästa säkning men alla räntor ju är på väg ner.

Ja precis, därför jag vill binda mina sparpengar innan de hinner sänka

1 gillning

Oseriösa aktörer får inte insättningsgaranti eftersom de måste ha tillstånd från Finansinspektionen. Att inte välja banken med högst ränta som har insättningsgaranti är att ge bort avkastning.

De enda jag sållar bort är konton med insättningsgaranti i andra länder, typ Malta eller Litauen. Man vet ju inte vad som händer där borta liksom.

Här har du alla räntor:

2 gillningar

Håller nog inte riktigt med helt där. Just nu har t.ex Resurs bank 3.85% men det finns en massa klausuler hos dem. Tex är det väldigt struligt att få ut sina pengar från dem och man kan inte ta ut mer än 150 000 kr dagligen. Vill man få ut sin miljon tar det minst en vecka etc. Efter att ha kikat runt verkar Collector och Carnegie ha schysstare villkor och hyffsat hög ränta ändå (kring 3,40%)

Pra spar rörligt 4,10% betalar ut årsvis där kan du ta ut allt på en gång.

Du kan få 4.1% utan några klausuler men vill du skänka bort 0.7% ränta är det ju upp till dig. Räntorna lär ju sjunka iofs, men det gäller alla bankkonton.

2 gillningar

Morrow bank 4% effektiv ränta, 3,9285% nominell ränta.
Betalar ut månadsvis. Har haft dem länge. Hette tidigare Komplett bank.
Du kan ta ut alla pengarna på en gång.
Jag har Nordea som huvudbank och jag får ut pengarna på samma dag.

4 gillningar

Har också morrowbank men kom på att nu när Sverige sänkt räntan har vi lägre ränta än Norge som morrowbank kommer från. Hur är det egentligen med att öppna ett norskt sparkonto och få 5% istället? Måste man vara norsk medborgare för att öppna ett konto eller finns det en väg om man tex sommarjobbar där?

Annars kanske norska räntefonder är ett alternativ?

Hej igen! Kan jag lita på dem och öppna ett sparkonto hos PRA
. PRA Spar Sparkonto och sparränta. Jämför bästa ränta

Ja jag har haft PRA spar länge utan något problem. De har insättningsgaranti så det är lugnt.

1 gillning

Kan du fortfarande rekommendera Borgo? Öppna konto hos dom direkt eller via Lysa?

Hej!

Borgo har sänkt sin ränta tyvärr. Morrow bank har 4% nu. Den har jag valt.

1 gillning

Morrow lyder under norska statens insättningsgaranti. Påverkar det garantin på något sätt om man är svensk medborgare?

Nej insättningsgaranti i Norge är samma sak som i Sverige.

Morrow Bank omfattas av den norska Bankenes sikringsfond (Bankgarantifonden). Det innebär att insättningar upp till motsvarande 100 000 EUR täcks av insättningsgarantin om pengarna mot förmodan skulle bli otillgängliga för dig.

2 gillningar

Tack för info. Har det någonsin hänt att en nischbank/institut gått i konkurs eller liknande så insättningsgarantin trätt i kraft?

Ja jag har varit med om det en gång på över 20 år och då fick jag vänta ca 7 arbetsdagar innan jag fick pengarna på min ordinarie bank.
Ja så insättningsgarantin fungerar och är trygg.

4 gillningar