Jag länkar till denna då jag har redan skrivit vilka nischbanker som jag har och använder mig av.
I princip alla med insättningsgaranti.
Du kan lätt följa bästa sparkontot på compricer för olika bindningstid och uttalsregler
Jag gillar morrowbank för de har månadsränta och de ändrar inte räntan en-två gånger i veckan som vissa andra nischbanker jag testat
Ja sant, men vissa har insättningsgaranti i Norge eller Malta vilket inte känns lika tryggt. Det skiljer även i hur lång tid överföringar tar och vissa debiterar ifall man tar ut pengarna i förtid ifall man binder upp sig. Eftersom de rekommenderade i ett rika tillsammans avsnitt att undvika jaga högsta räntan och istället hålla sig till mer kända aktörer som Collector så är kag extra försiktig av mig.
Ja sådana detaljer får man ju såklart titta på före man väljer bank. Själv håller jag mig till svensk insättningsgaranti och kända aktörer.
Orkar inte jaga tiondelar med att flytta mellan olika banker, för det är ofta bara temporära fördelar när en viss bank vill locka till sig cash för de har utlåningsbehov.
Tycker Avanza sparkonto+ är smidigt där man kan lätt flytta pengarna mellan olika aktörer beroende på ränteläget. Men de verkar också följa John där.
Hoppas du hittar något som passar dig ![]()
Hur är Froda sparkonto då? Dom har 3.8% rörligt. Någon som har erfarenhet av dom?
Det är onekligen en smidig lösning men jag tycker att räntan är lite väl snål där jämfört med räntan man får hos de olika aktörerna direkt. Jag har tidigare använt sparkonton på Avanza men under2024 har jag flyttat pengarna därifrån.
Jag har inget att klaga på Froda. Jag har många nischbanker.
Har du flera msek du inte vill ha på börsen eller finns det någon anledning att du har flera olika aktörer? Är det inte enklare att ha bara 1-2st? Vilken är din favorit om du bara fick välja en?
Jag vill ha dem aktiva så jag har kvar ca 200 kr på alla. Sen så byter jag runt den rörliga delen efter de som har högre ränta. De bundna de behöver jag vänta på tills bindningstiden tagit slut.
Har Froda oxå 3-4 dagars transaktionstid? Jag vill helst inte binda mina pengar. Om jag binder 3 mån vill jag kunna ta ut pengarna utan att behöva betala en avgift (ok att gå miste om den intjänade räntan). Vissa verkar ta 2% av kapitalet eller helt neka uttag i förtid. Såg att Collector erbjuder 3,30% för 3 mån bundet där man kan få ut sitt insatta belopp gratis om något skulle hända och man behöver pengarna akut. Annars har Northmill 3,25%, Resurs 3,6%, Avida 3,75% Froda 3,8% obundet.
Vill man binda sig 3 mån erbjuder Nordiska 3,9%.
Helst vill jag ha två trygga banker att lägga in ca 500k vardera hos till hög ränta. Avanza har bara 2,25% och enda anledningen jag har pengarna där är för det är smidigt att överföra till/från swedbank via Trustly och att överföringar sker inom 1-2 bankdagar.
Hur går det att “skyffla” runt större belopp via din vanliga bank? Vill minnas att vår bank Länsförsäkringar Älvsborg har beloppsbegränsningar på 50 tkr per transaktion och 100 tkr/dag när man ska överföra till annan bank. Har du löst det på något annat sätt? Eller du kanske har en"bättre" bank helt enkelt? ![]()
Jag har Nordea och de har ingen gräns.
Nordiska tar det för det mesta 1 dag. Kan hända att det varit 2 dagar något gång. Om du inte vill binda dig utan du vill ha rörligt och 1 dag hade jag valt Resurs bank. Pra spar tar 2 dagar och de sänker räntan från 3,9% till 3,7% den 23 december.
Moank höjde räntan till 3,95% på det rörliga. Det tar ca 3 dagar att få ut pengarna. Jag tycker Moank är bra.
Kollar du upp bankernas nyckeltal såsom kassalikviditet, vinstmarginal och soliditet? Går att se på t.ex allabolag.se. Froda och Avida har rätt dåliga siffror medan Collector, Northmill är mer stabila och har hög likviditet. Vad jag förstått höjer ofta banker 3 mån räntan om de har ont om likvida medel och behöver få in pengar för att betala tillbaka till andra kunder?
Det finns redan en stor tråd med över 400 inlägg och ett antal mindre trådar som berör exakta samma ämne som denna tråd.
Frågorna skulle med fördel kunna ställas där istället.
Edit: tråd flyttad, skrev inlägget innan.
Nej jag är inte intresserad av hur det går för dem. I och med att insättningsgarantin finns så känner jag ingen oro. En gång tidigare har insättningsgarantin kickat igång och jag fick vänta 7 arbetsdagar innan jag fick pengarna på mitt förvalda konto.
Så se bara till att inte ha mera pengar än vad insättningsgarantin täcker så kan du välja vem du vill av dem.
Varför skulle det vara osäkert med norsk insättningsgaranti?