Var mer orolig om vinst marginalen, men det är en personlig väl, jag är ganska ny i finans grejer och jag har gärna buffert med högst ränta jag kan men gärna i ett lönsamt företag där konkurs risken är låg, även om den finns insättningsgaranti.
Kassalikviditet, soliditet och Vinstmarginal är tydligen de tre viktigaste nycketalen. Går att kolla upp dessa enkelt på t.ex allabolag.se
Kan vi inte ha två trådar istället?
-
Vilket sparkonto har bästa räntan?
-
Viket sparkonto som man litar på har bästa räntan? Lr Vilka sparkonton litas det inte på?
Det känns som att denna tråden pendlar vilt mellan bra villkor och alla anledningar till varför det inte är just bra villkor…
Det är ju mer än bara räntan som är viktig vid val av sparkonto. Nån extra tiondels procent är inte värt kämpa för ifall det innebär extra strul
Vill man inte ha strul så sparar man på Avanza Sparkonto eller Sparkonto+. Månadsränta
och man kan ta ut pengarna i princip direkt.
Från deras sida:
När du gör en överföring mellan egna konton som du har hos oss, till exempel från ditt Sparkonto Avanza till ditt ISK, överförs pengarna direkt mellan 07.00 - 23.00 på vardagar och 08.00 - 23.00 på helger.
Överföring till/från Sparkonto+ görs endast på vardagar 8:30 - 17:30.
Kostar runt 0.4% på den rörliga räntan från samarbetspartnern.
Avanza har inte rix-inst, behöver du pengarna på ditt lönekonto så kommer det inte direkt.
Northmill tex har rix-inst, där händer det direkt.
Rix-inst är samma service som swish använder för att få och betala direkt.
Northmill har inte månadsränta, vilket för mig är en nackdel.
Tror det är svårt att hitta “Bästa sparkonto just nu”. Allt beror på vad man är ute efter. Därför rekommenderade jag Avanza då det blir en balans mellan att kunna komma åt pengarna hyfsat snabbt (samma dag inom Avanza) och känna sig bekväm med aktören till en hyfsad ränta som betalas ut varje månad. D.v.s man kan direkt använda det förräntade kapitalet utan att behöva vänta på årsskifte.
T.ex Leabank är ju svenskt nu. Omvandlat till ett AB och går under svenska FI samt insättningsgarantin. Borde kännas lite mer säkert för de som är rädda för att det var norskt tidigare. Dock så får man vänta någon dag(ar) innan man får ut pengar.
Jag avslutade mitt konto på Borgo och fick ut allt på samma dag så det verkar ju gå om de vill ![]()
Fick just meddelande på Avanza att min sparkonto+ ränta sänks från 2,3 till 1,0%. Det kändes som en väl saftig sänkning…
Beror nog på vilken bank man har. Jag fick pengarna på samma dag som jag begärde uttag.
Det är klart att det går, finns inget i systemet som gör att överföring från/till vissa banker ska gå långsammare än andra. De tar sig helt enkelt friheten att hålla på pengarna några dagar utan att behöva betala ränta, är möjligt p g a en tandlös FI som självklart borde ställa krav om att detta inte är tillåtet.
De vill att dina pengar skall in på ISKn och investeras så de tjänar mer pengar.
Jag har min buffert hos Nordiska.
Det tar en bankdag att få ut pengarna.
Obundna räntor just nu:
Moank 3.95%
Avida finans 3.75%
Resurs bank 3.6%
Nordiska 3.4%
Northmill 3.25%
Avanza 2.25% (sänks till 1% snart)
Jag ska flytta alla mina pengar från Avanza för stt markera mit dem. Fler borde göra det. Resurs bank kommer väl fortfarande hs hög ränta om man sparar direkt hos dem utan Avanza som mellanhand?
Ja Resurs har 3,60% och det är om man väljer deras Sparkonto max. Man får ut pengarna samma dag.
Vilket skämt qtt Avanza erbjuder 1% hos resurs bank om man sätter in pengarna via dem.
Avanza har ju inte så kass ränta i det övriga utbudet inom sparkonto+ så det känns väl mer sannolikt att det är Resurs som valt att sänka räntan så kraftigt.
Jag gissar att Avanza inte löpande bestämmer räntor för sparkonto+ överhuvudtaget utan bara skär emellan och tar ut en avgift av dem.
Dvs. det måste vara Resurs bank som tagit det beslutet.
Man har alltid fått betydligt högre ränta om man sparar direkt via nischbanken istället för att köra sparkonto+ hos Avanza.
Är det säkrare spara hos en nischbank via avanza på något sätt?
Nej, inte överhuvudtaget, givet att du öppnar sparkonto med insättningsgaranti utanför Avanza.
Dessutom är det ändå tekniskt sett hos t.ex. Resurs du har insättningsgarantin via Avanza så det är precis lika säkert eller osäkert som att ha det direkt hos Resurs, men du får sämre ränta.
Avanza erbjuder bara ett gränssnitt och inte själva sparkontot för aktörerna inom sparkonto+. De har ett eget sparkonto men det brukar inte vara någon fantastisk ränta på det heller.
Som jag ser det så finns det väl ett par fördelar:
- Man kan samla allt på ett ställe.
- Månadsränta - man kan använda pengarna direkt eller låta ligga kvar för mer ränta. Spelar ingen roll ifall nischbanken har månadsränta eller ej.
- Du kan göra överföringar direkt till andra konto inom ditt sparande på Avanza utan att behöva vänta på nischbanken. Själv använder jag det för pengar jag inte har investerat ännu men kommer göra inom kort tid.
Nackdelen är ju lite sämre ränta än om jag öppnar konto hos nischbanken.