Man får 1-2% lägre ränta om man går via avanza. De nischbanker med högst ränta erbjuder nästan dubbelt så hög ränta och har insättningsgaranti
Är det någon här som har uppåt 1 mille hos en enstaka nischbank eller delar ni upp det på mindre belopp hos flera olika aktörer? Blir väl bökigt ha en massa olika banker och hålla på föra över pengar och registrera konton överallt? Sqmt sämre översikt över sitt kapital
Insättningsgarantin gäller upp till 1 050 000kr per institut så om du inte har väldigt mycket pengar på sparkonto behöver du inte flera banker.
Notera att du måste kolla att kontot du startar faktiskt har insättningsgaranti då alla inte har det.
Att ha större belopp än 1 050 000kr per institut är dumt för om de går i konkurs ryker dina pengar över det beloppet, i så fall bör det delas upp.
Personligen skulle jag bara ta någon av de som oftast har bland de högsta räntorna (typ Moank) och sedan bara acceptera att de inte alltid har absolut högst ränta.
Du kan binda upp det på 3mån för att få lite mer om du inte behöver pengarna på ett tag.
Håller med.
För långtidsbuffer så kan man ju dela upp kapitalet till två banker med hälften var. Orkar man kan man flytta det med lägst ränta om man hitta något som har högre. Sällan att båda nischbankerna ger sämre ränta samtidigt än andra aktörer.
Jag har runt en mille (högst 1,05 inkl. upplupen ränta för att täckas av insättningsgarantin) på ett antal nischbanker och har bytt till annan ifall de sänkt sin ränta märkbart.
Att byta tar dock några dagar eftersom man måste mellanlagra på ett transaktionskonto och vissa av dem håller på pengarna några dagar efter man registrerat uttag.
Ja jag vill undvika de banker som håller pengarna i 3-4 dagar vid insättning och uttag. Mkt ränta som går förlorad där i onödan
Varför finns det en gräns på 1 050 000 kr per institut? Är det för att staten vill sprida risken?
Sätter man in ett mille hos någon mindre aktör så motsvarar det alltså 10% av deras totala tillgångar?
Jag har alla mina kontanter på Northmill sedan många år och en vanlig överföring tar ca 4 timmar om man inte använder Swish då är det direkt ![]()
Tack, ska ge dem en chans. Betydligt högre ränta än avanza
Northmill har okej ränta och de har även ett väldigt bra debet kort som är perfekt att använda utomlands då de inte tar några extra avgifter att betala med kort. Den enda avgift som tas är från Visa och den kommer man aldrig bort från vilken än bank man har.
Ja ge Northmill en chans.
Vi använde Northmill tidigare här hemma. Man kan få ett extra debetkort utan kostnad ifall man är två i hushållet. Testade aldrig sparkonto men hade inga problem med “debetkort-konto”.
Tack för tipsen - har precis öppnat ett sparkonto på Northmill o för över från resurs-kontot jag har på Avanza, för ja, ett hopp från 2,3% till 1% kändes ganska rejält. ![]()
Jag har “beställt” Northmill kort men jag har varken fått ett svar eller mejl och jag har testat flera gånger, tror de vill inte ha mig som kund haha wtf
Jag har rätt svårt att se hur det skulle minska statens risk.
Om det skulle vara motivet borde gränsen sättas för respektive bank och inte vara kopplat till kund. T.ex. att Northmill får en statlig bankgaranti upp till X miljarder. Statens risk handlar trots allt om hur mycket pengar de riskerar om en banken konkar.
Någon som har erfarenhet av Morrow Bank? Jag provar den just nu. Sparräntan är 3.75 och överföringen gjordes bara några timmar efter beställningen las. ![]()
Har haft dom i lite drygt 2 år och aldrig haft nå problem
Ja Morrow Bank hette in Komplett Bank så jag har haft dem länge. Ja de sänkte nyligen räntan från 4,00 till 3,75%. Räntan betalas ut månadsvis.
Varför finns gränsen isåfall? Blir bara bökigt öppna flera olika konton