Vilket sparkonto är bäst just nu?

Precis. Rocker har sänkt räntan kraftigt under april och maj utan motsvarande externa förändringar. Lär nog avsluta mitt konto efter de 6 månaderna. Fortfarande har de en bra obunden ränta om man har Premium, men det är inte alls lika bra som tidigare när jag band upp mig på sex månader. Dock, så hade de sex månaderna betalat sig redan första månaden.
För sänkningar se bilden

1 gillning

Någon som använder Bank norwegians sparkonto plus? 2,85% rörligt men kruxet är max 6 uttag per kalenderår. Tänkte kanske flytta min buffert dit

Nej men funderar på det

Jag har det kontot. Inga problem hittills.

1 gillning

Jag har också Norwegian Sparkonto Plus. Mycket nöjd, snabba uttag. Skulle jag behöva göra sex uttag per år så tar jag ut allt som är kvar på kontot på det sjätte uttaget.

2 gillningar

Kan du binda pengarna 3 eller 6 månader går även längre tid så kan du få 3.05% hos Hoistspar.

2 gillningar

Moank meddelar: Från och med den 2025-05-26 höjer vi räntan på vårt sparkonto Moank Flex Plus med 0,1 procentenheter.

Den nya räntan är 2,85 procent.

3 gillningar

Hoist höjer räntan idag på bundna sparkonton.
3 månader höjs till 3,05%
6 månader höjs till 3,10%
12 månader höjs till 3,05%

2 gillningar

Enligt Finansvalp är det Hoist och Multitude som är bäst just nu. Compricer brukar vara bra på att uppdatera också.

1 gillning

“Obegränsat antal insättningar är tillåtet under 14 dagar från det att den första insättningen syns på kontot. Räntan på kontot fastställs när den första insättningen är kontot tillhanda” (Frågor och svar - hoistspar.se).

Lite ovanlig lösning för insättning till fast sparkonto hos Hoistspar, men i mina ögon en av de bättre. Speciellt i nedåtgående ränteperioder är det positivt att kunna “låsa in” en specifik räntesats som man sedan kan använda 2 veckor framåt.

Däremot tycker jag Hoistspar är lite otydliga på eventuellt minimibelopp. Där har mig veterligen Multitude (insättningsgaranti från Malta) den mest flexibla lösningen med 1 kr som minsta insättning till fast sparkonto.

2 gillningar

Jag skulle tro att det är 1 kr på Hoist också. Jag har haft 1,31 kr ett år på Hoist tidigare och kontot var aktivt och det avslutades inte.

1 gillning

Följande sparränta justeras fr.o.m 3 juni 2025: Sparkonto Fast 3 månader 3,11% (+0,06% från 3,05%)

Hoistspar är på hugget!

Här kommer ny ränteöversikt efter att juni månads inflationsförväntningar av penningmarknadens aktörer publicerats (Riksbanken - Origo Group). Sedan förra månaden har flera inflationsförväntningar och låneräntor gått ned samtidigt som flera sparräntor gått upp.

Resultatet är att det nu finns flera utmärkta sparräntor att välja mellan när det gäller löptider mellan 0,5-3 år. Tillsammans med de sparräntor som är OK betyder det att just nu är tumregeln för dåliga sparräntor ovanligt enkel: undvik alla alternativ som ger under 2,9%, oavsett löptid :slight_smile:

Förklarande detaljer finns i samband med tidigare översikt (Den höga inflationen, inflationstrycket och riksbankens/Feds agerande - Nr 5190 av Kanske).

1 gillning

Snyggt.
Men var hittar du dessa konton, med insättningsgaranti? Jag har Moank och Morrow. De ger 2,75 resp. 2,6 %. Och då brukar de ändå generellt ligga bland de bättre.

Finns en handfull banker just nu som ger tre procent ifall du låser på fasträntekonto i tre månader. När det gäller sex månader och ett år…inte lika många :blush:. Kika in på Jämför sparkonton & sparräntor - Bästa sparräntan | Compricer. Alla konton (banker) som finns med på sidan uppges omfattas av insättningsgarantin.

1 gillning

Jag brukar utgå från Compricer men eftersom de ibland inte varit kompletta/uppdaterade så använder jag även Jämför sparkonton och ränta | Konsumenternas och/eller kollar direkt med aktörer som brukar ha attraktiva räntor.

Just när det gäller rörliga sparkonton är det extra tydligt att siffrorna snabbt kan ändra sig. Fokuserar man på rörliga konton utan speciella begränsningar så verkar man idag max kunna få 2,8% (Multitude, med insättningsgaranti från Malta), dvs fortfarande en “dålig” sparränta utifrån de kriterier jag använder i översikten.

Själv väljer jag därför för närvarande att prioritera fasträntekonton på 6 eller 12 månader med “utmärkt” sparränta på 3,1%/6 mån (Hoist och Aros) resp 3,05%/12 mån (Hoist).

2 gillningar

Ja, det kanske är fasträntekonton som gäller då.

Jag ogillar att flytta runt pengar hela tiden för någon enstaka bättre procentandel, då man även missar ränta de dagar man flyttar och tar energi.

Undrar om någon räknat på hur många andelar bättre man behöver för att kompensera för flyttdagarna.

Är i stay rich (lite knaprande uttag ibland) och har en hel del på konto, sedan resterande 65 % i indexfonder.

1 gillning

För kännedom så har Aros mailat om kommande räntesänkning. Nu på tisdag 24/6 är sista dagen att öppna 6 månaders fasträntekonto hos dem för att få 3,1%.

Aha. Brukar de alltid ligga högst? Så att man kan binda rullande. Vill gärna försöka vara kvar i en och samma bank.

Tyvärr hinner jag inte flytta pengar först till min vanliga bank för att sedan flytta till Hoist, tills på tisdag. Ska kolla på Hoist

Ditt önskemål är inte ovanligt. Men jag skulle säga att valet att vara kvar hos samma aktör över tiden alltid kommer att innebära lägre avkastning än att välja det bästa alternativet vid varje enskilt tillfälle.

Hur bra nivåer en viss aktör haft historiskt är ingen garanti för hur de agerar framöver. Med det sagt tycker jag både Aros och Hoist hört till de mer attraktiva fastränteaktörerna (tillsammans med andra) det senaste året. Men det har gått i perioder.

Det kan vara en annan sak för rörliga sparkonton, men för fasträntekonton har jag personligen valt att prioritera räntenivån vid “ombindning” av kapital, även om det innebär flytt till annan aktör.

EDIT: Kan lägga till att jag själv använder multipla fasträntekonton delvis överlappande i tid, vilket grovt betyder att 1/12 av det totala fasträntekapitalet förfaller per månad. Det blir därmed lite av en rutin att bestämma om jag vill öka eller minska beloppet inför ombindningen. Och sedan binda hos den aktör som för tillfället har det mest attraktiva erbjudandet.

1 gillning