Jag tror detta kan hjälpa dig en del:
Förstå att människor är sociala flockdjur och ständigt söker survival/replication som prioritet 1 (dvs. vår reptilhjärna är alltid på jakt efter trygghet/hot, mat/föda, ev. partner för förökning etc.). Vi är trots allt 97% chimpanser i vårt DNA. Fortfarande relativt lika våra förfäder på savannen. “Dvs. sociala överlevnadsdjur.”
Ju mer socialt kompetent/intelligent du är på arbetet desto bättre kommer din karriär gå. Dvs. öva upp dina sociala skills framför resten.
Det är bra att vara duktig, ha hög kompetens och så vidare. Det är otroligt bra att kunna leverera som du skriver (dina uppmärksammade resultat mm). Men det som kommer vara “the kicker” för dig (typ ditt aha-moment) är när du inser att arbetslivet är, ca:
70% social kompetens/intelligens
30% yrkeskompetens, betyg/omdömen, leveranskvalitet, etc.
Detta fungerar oerhört bra i praktiken.
Vill du bli mer framgångsrik i arbetslivet så skulle jag således investera mer i sociala färdigheter, öva på att prata med folk, öva på kommunikation, öva på att lyssna, öva på att hålla presentationer inför grupp etc. Småprata lite med folk (om du orkar sånt) vid kaffemaskinen. Allt som gör dig till en socialt intelligent varelse.
Du kan t.ex. sätta upp mål och testa dig fram.
Ett första mål kan vara att prata med 2-3 främmande personer varje dag. Öva på att initiera konversationer och göra dem intressanta. I början kan du t.ex. bara fråga om klockan eller vägen till x/y/z och så börjar du enkelt.
Ju bättre social intelligens du har i arbetslivet desto mer kommer folk att tycka om dig, stötta dig och inkludera dig i gruppen.
Jag har Aspergers syndom och svårt att relatera till människor i allmänhet. Genom ovanstående exempel har det fungerat bättre för mig i arbetslivet. Lära mig prata med folk. Lyssna. Bygga vänskap/relationer. Sociala skills helt enkelt.
Detta är även en direkt väg till att bli befordrad, få högre lön och ja, få intressanta erbjudanden om uppdrag och projekt. Ju mer folk “tycker om dig” desto mer framgångsrik kommer du bli. Försök därmed släppa alla förväntningar på att arbetslivet ska vara “si eller så” (det kommer alltid göra dig besviken i så fall). Försök istället acceptera verkligheten som den är och well…
Bli en bra kollega.
70% om inte mer är enbart social kompetens/intelligens.
Det uppnår man genom att öva… öva… öva. Sätt upp enkla mål vid behov = och förbättra dessa skills. Det kommer ha otrolig effekt i din karriär, tro mig.
Tumregel:
Ju mer folk gillar dig och litar på dig = desto bättre ditt yrkesliv. Och din lön för den delen.
Hoppas detta kan hjälpa dig.
Olof