Viss andel depå istället för ISK för lägre Sequence of Return Risk?

Bara en liten kvällsfundering… För mig med beskattade pengar i bolag och en del upparbetade förlustavdrag har jag nyligen lärt mig att det på många sätt är betydligt förmånligare med investeringarna på en vanlig depå än på en KF.

Det fick mig att fundera. Man säger allmänt att depå är neutralt eller skattemässigt gynnat mot ISK på riktigt lång sikt. För den som planerar för FIRE, borde därmed inte de första besparingarna gå in på en vanlig depå istället för ISK? Avsaknaden av skatt innan man tar från just denna del av portföljen borde minska Sequence of Return Risk (och ökar ränta-på-ränta under sparfasen), allt annat lika, eftersom den delen då inte skattas ca 1% årligen, något som trycker ned portföljen ytterligare vid stora och långa nedgångar.

Och skulle portföljen dessutom gå riktigt dåligt några år finns det möjlighet till uttag ur portföljen med avdragsrätt, vilket ytterligare förbättrar oddsen att överleva SoRR.

Vad är det jag missar eller borde kanske en viss andel depåkonto vara en del i en uttagsstrategi för FIRE?

2 gillningar

Tycker jag låter rimligt…
Sen gäller ju benhård disciplin och en gnutta tur att fonderna man investerat i inte läggs ner.

1 gillning

Ja, det går definitivt att argumentera för i vissa situationer. Gjorde lite beräkningar här för ett tag sedan FIRE-uppräkning tillsammans - Uppdatering 3 - Nr 33 av CarlJohan

2 gillningar

Väldigt intressant, hade missat den posten. Tack! :sparkles: