100% aktier | RikaTillsammans modellportfölj 2025 för aktieindexfonder

Hej,
jag tycker inte vi ska överdriva riskerna med att stå utanför marknaden ifall det är något som verkligen skaver i portföljen.
Jag googlar kvickt och enligt första träffen går börsen upp 132,5 dagar av totala 250,9 dagar. Det innebär att den står still eller går ner de andra dagarna.

Mvh Kroken

Blir det inte samma effekt på Lysa när de ombalanserar eller byter fonder (eller byter fond till nåt du inte vill ha)?

Hur går ombalanseringen på Lysa eller Avanza Auto till är man i marknaden hela tiden?

1 gillning

Fin tråd. Tack för alla inlägg från er kunniga människor.

Jag är en nybörjare (började förra året) och då var LF Global Index som rekommenderades. Men ju mer man läser i tråden så verkar det som Storebrand Global All Countries eller Avanza Global är att föredra numera? Jag förstår såklart att alla har olika åsikter, men det är också alla dessa åsikter och föredragna val som gör det så snårigt och svårt för en nybörjare att veta vem/vad man ska lyssna på.

Vad händer nästa år om Storebrand inte rekommenderas längre, ska man hålla på att byta mot det som är hypat då?

Pga av dessa grejerna så funderar jag på om det enklaste för min egen del är köra 100% aktier på Lysa? Är 43 år så 25 år kvar till pension.

Just nu är min fördelning:
70% LF Global
10% Handelsbanken GI Småbolag Ind Cri A1 SEK
10% PLUS Allabolag Sverige Index
10% Avanza Emerging Markets

Fråga
Hade ni rekommenderat mig att gå all in på Lysa? Jag slipper gärna ombalansering osv. Lyssnade på avsnittet med Lysa i går och fick ett bra intryck sen att @janbolmeson gillar dem mycket spelar väl in att man blivit influerad också, men för mig är det enkelheten och inte behöva byta fram och tillbaka och ha det som ett månadssparande.

Dock, jag vill inte ha någon extra home bias, jag vill hellre ha mer viktat mot USA. Är Lysa inte att föredra då om man inte vill ha home bias mot Sverige?

Din portfölj är good enough du har en bred portfölj så don’t worry about it. Kolla portföljen igen om 10 år :slight_smile:

5 gillningar

Lysa är bra om du vill slippa tänka på fondval och ombalansering.

Däremot så är din nuvarande portfölj superbra och det finns inget behov att byta ut något i den. Det duger absolut som den är! Den är billig och bred, precis som det ska vara :slight_smile:

De rekommenderade/bästa fonderna är bara förslag eller en vägledning. Det viktigaste är att man väljer fonder som är breda och billiga. Sen exakt vilken fond det blir är inte lika noga.

4 gillningar

Om jag minns rätt var fördelningen 2023:
70% globalfond
10% tillväxtmarknad
10% småbolag
10% Sverige

Vad var logiken med att öka på Sverige och “plocka bort” tillväxt eller småbolag?

Svaret finns i inlägg 1:

som hänvisar till inlägg 100:

2 gillningar

Grymt. Tack!

Går det att göra ett fondbyte på Avanza för att enkelt byta eller behöver man manuellt sälja och sedan köpa?

1 gillning

Du kan byta direkt på Avanza. De har en smidig funktion som gör att du inte behöver köpa och sälja. De sköter jobbet.

1 gillning

Tack för svar.
Så du hade inte bytt ut LF nu mot Storebrand, då LF blivit smalare?

Hur ofta rekommenderar du att man ombalanserar?
Just var LF Global 74% och de andra lite under 10%. Finns det något enkelt sätt att göra det på eller är det bara att sälja av från den som ligger högre och köpa mer i de mindre?

Den frågan är mer om du vill ha tillväxtmarknader eller inte. LF och typ alla andra globalfonder exkluderar tillväxtmarknader, medans Storebrand har runt 10-12% tillväxtmarknader i fonden.

Så vill du ha tillväxtmarknader utan att lägga till en separat fond för detta så är Storebrand lämplig.

Annars kan du ju ha LF global och lägga till en separat tillväxtmarknadsfond. Detta alternativet är ofta billigare än Storebrandfonden.

Och vill du inte ha tillväxtmarknader så kan du gott ligga kvar i LF global.

1 gång per år eller vartannat år ungefär. Någonstans i det spannet.

Excell eller miniräknare. Sälj i de fonder som utgör en större andel än vad målfördelningen är och köp i de fonder som har lägre andel än målfördelningen.

T.ex har du 10000kr och målfördelningen är 7000kr (70%) i LF global och 3000kr (30%) i en svensk indexfond.

Efter 1 år så har börsen gått uppåt och du har nu 11000kr fördelat på 7300kr (66%) i globalfonden och 3700kr (34%) i sverigefonden. Eftersom målfördelningen är 70/30 (7700kr/3300kr) så får du sälja 400kr i Sverigefonden och köpa för dessa i globalfonden istället.

1 gillning

Detta var helt nytt för mig. Inte alls tänkt på det. Så ser det ut för min del när det egentligen ska vara 70/10/10/10. Eftersom det ser ut som det gör enligt nedan så misstänker jag att det påverkar avgifterna efter fördelning. Är det lönt att lägga energi på detta?

Nu har du ju haft väldigt små rörelser hittils. Alla fonder ligger i princip inom 1% ifrån sin målfördelning. Jag hade nog inte agerat på det. Månadssparar man dessutom enligt målfördelningen så bromsar man dessutom in driftningarna. Om t.ex en dyrare fond börjar ta mer plats i portföljen så kommer det göra att totalavgiften för portföljen blir högre. Men det är oftast väldigt marginellt eftersom du fortfarande har den största delen i en billig global indexfond.

Det känns ganska orimligt att t.ex den dyrare småbolagsfonden plötsligt skulle börja utgöra t.ex 40-50% av portföljen (vilket skulle göra portföljen dyrare) när den nu ligger på 10%.

Vore jag du så skulle jag nog låta denna portfölj löpa vidare nåt år till innan ombalansering :slight_smile:

Förutom ett tidsintervall (t.ex 1-2 år mellan varje ombalansering) så kan man ju sätta andra regler som ska trigga ombalansering.

T.ex att varje fond får röra sig från sin målfördelning med ±20%.
Så en fond som har målfördelningen 10% får röra sig mellan 8 och 12%.
En fond med 70% i målfördelning får röra sig mellan 56% och 84%.
När en fond har rört sig utanför sitt tillåtna område så ombalanserar man hela portföljen.
Kan ta flera år innan man behöver ombalansera då, alternativt också väldigt kort tid om t.ex tillväxtmarknader plötsligt skulle gå superdåligt och rasa jättemycket på kort tid.

Med den metoden så låter man “vinnarna” löpa vidare lite mer.

Så det finns lite olika strategier.

3 gillningar

Tack för att du förtydligar detta med ombalansering. Har det läst det ordet i många olika trådar men aldrig reflekterat på innebörden. Kul att känna till funktionen och jag kommer nog hålla mig till ditt exempel. ± 20% låter vettigt. Får även läsa på lite.

Känns som att ju mer man läser på och har ett intresse ju högre löper risken för pillandet. :wink:

Så är det absolut och det kan jag själv skriva upp på! :joy:

Med mitt upplägg så har jag ju 10% i Avanza Emerging Markets, så då är det helt okej att LF Global inte har det tänker jag.

Mina fonder ser exakt ut som Tankaren01 här ovan, det har vi tagit härifrån forumet och jag gillar ditt förslag på inte ombalansera förrens något har gått ±20%. Tror jag ska ha det som riktlinje för ombalanseringen och låta vinnarna löpa som du säger.

2 gillningar

Det är ju dessutom en 100% aktieportfölj. I min mening är det inte liiika viktigt att ombalansera, som det är att ombalansera mellan aktier och räntor (eftersom det påverkar den totala risken i portföljen mer).

Det är helt naturligt att fördelningen varierar lite över tiden och om det går några år mellan ombalanseringarna är det ingen större katastrof :slight_smile:

2 gillningar

Ett par uppföljarfrågor
Jag har några investmentbolag så det känns som Sverige är täckt mer än nog på det sättet. Men istället för äga Investor, Latour, Lundbergs, Spiltan Aktiefond Investmentbolag så kanske någon menar det är bättre att äga just PLUS Allabolag? som jag funderar på att byta ut mot en amerikansk tech fond.

Just nu har cirka 75% i indexfonderna och 25% i investmentbolag.

Fråga: Skulle jag kunna byta 10% PLUS Allabolag Sverige mot t.ex Disruptive Innovation by ARK Invest om jag gillar USA och Tech?
Avgiften är på 0,94% men den står för enbart 10% av portföljen.
(Hur räknar man ut den totala avgiften då när man har 4 olika fonder?)

Ja det kan du. Det är inget fel med att ta några procent (max 10-20%) av sitt kapital och leka lite med eller spekulera.

Däremot kan man med fördel tycker jag placera detta i en egen portfölj på eget konto. Då blir det lättare att skilja åt de olika pengarna, de som jobbar enligt forskningen i billiga och breda fonder, och de pengar som man spekulerar med i olika nischer, branscher, regioner eller vad det nu kan vara…

På forumet kallas detta för “lekhinken”. Där kan man leka loss och pilla och ändra hur mycket man vill för att få utlopp för FOMO (fear of missing out), medans majoriteten av ens pengar jobbar vidare mer enligt vad forskningen säger är bäst långsiktigt.

För att räkna ut portföljens totala avgift så får man räkna på viktad avgift per fond.
Ponera att du har en portfölj som ser ut såhär:

• 60% globalfond - 0,22% i avgift
  • 20% svensk indexfond - 0,20% i avgift
  • 10% tillväxtmarknadsfond - 0,5% i avgift
  • 10% i teknikfond - 0,94% i avgift

Då får du räkna såhär

• 0,6x0,22 = 0,132%
  • 0,2x0,20 = 0,04%
  • 0,1x0,5 = 0,05%
  • 0,1x0394 = 0,094%

Summa total avgift för portföljen = 0,132+0,04+0,05+0,094 = 0,316%

3 gillningar

Tack Mattias. Du är en klippa.
Går det inte göra olika “sektioner” på Avanza, t.ex en för indexfonderna som indirekt är till min pension och inte ska röras. Sen ska jag sätta in en slant via en KF från mitt AB som ska till Bitcoin långsiktigt. Jag är helt på din linje med en lekhink för stilla det behovet och låta indexfonderna vara i fred. Det du skriver, måste man skapa flera konton på Avanza för det? Jag gillar den uppdelningen och skulle gärna ha olika sektioner/hinkar för olika typer av investeringar.

1 gillning