225. När livsgnistan släcks av att bli dollar-miljonär!? | Intervju Elisabeth Svensson

Min högst personliga åsikt är att avsnittet sätter fingret med vad jag tycker är problemet om man lever för snålt, det är att man inte lever.

Få personer är skapta för att bara vara helt ensamma och gå runt hemma och påta i jorden.
Pandemin har visat att även de mest introvärta personerna måste ha kontakt med andra för att må bra.
I min mening gäller detta även folk som kör FIRE (eller liknande), lever för snålt och därför lever ett fattigt liv.

Oavsett om man tycker att livet går ut på att hänga på Ibiza eller vandra i svenska fjällen, så kostar det pengar och jag tycker inte man uppnått ekonomisk frihet innan man till och med kan skruva upp tempot på de saker man gillar att göra. T.ex. jag gillar att åka skidor. Idag får jag 1v per år vettig skidåkning. Jag vill ha 2 månader, med 3-4 olika par skidor, jag vill åka i Japan, USA, Alperna osv. För att kunna göra det måste jag sluta jobba, men för att göra det måste jag ha en ansenlig summa att röra mig med.
Det är 100 procent för mig själv, det är vad jag gillar att göra.

Tror att om man gillar flugfiske vill man egentligen åka till Kanada och flugfiska osv osv.
Fantasin sätter gränserna, OCH ekonomin.

Leva rikt, inte överleva.

3 gillningar

Folk gillar att göra olika saker…

2 gillningar

Så är det ju. Men en del av oss har fritidssysselsättningar som haft engångskostnader och därmed är billiga i drift eller faktiskt gillar saker som redan från start mest kostar tid.

Jag pysslar med musik. Jag har plöjt ner löjliga mängder på instrument etc. Men att använda dessa kostar bara el (och en reservdel då och då). Det är visserligen en “materialsport”, precis som skidåkning, men man har s a s både liftkort och backe hemma. Därför skiljer sig matematiken och att påstå att man inte kan leva fullt ut för att man inte susar ner för en röd pist i alperna tycker jag känns lite smalt tankemässigt.

Jag åker gärna skidor i Riksgränsen i maj också, men sist jag kollade är det inte heller gratis.
Tror alla förstår min poäng.
Du skriver själv att du plöjt ner löjliga pengar på instrument, och om ekonomin tillåtit kanske du hade önskat dig olika typer av uppgraderingar osv?

Nej. Jag kan göra detta också. Men jag pysslar med vintagegrejer så just uppgraderingar går bort. Isf “nedgraderingar”. :wink: Sedan får jag knappast plats till mer.

Min poäng är inte detta. Min poäng är att om man älskar scrapbooking, pussel, onlinespel, teckning etc så är kostnaderna inte nödvändigtvis så enorma som resande och utövandekostnader kring t ex segling, motorsport, bergsklättring, matresor, vinprovning el dyl. (enbart exempel, det finns säkert ännu bättre sådana.)

Man kan också sammanfatta det så här:

Du får gärna gärna utveckla. Jag upplever ju inte att leva snålt var poängen i avsnittet, snarare tvärtom. Varken jag eller Elisabeth är några snålbloggare, tvärtom brukar jag tjata om att hellre höja inkomsterna än sänka utgifterna. Det ger mer alternativ.

Se tråden:

Det intressanta är att det verkar provocera lite oberoende vad man gör, är med medveten och har låga utgifter så är det provocerande, har man höga utgifter och höga inkomster så provocerar det någon annan. Tricket blir ju till slut att hitta vad som är viktigt för en själv och gå på det.

8 gillningar

Yes, håller med om det. Inget är så lönsamt i Sverige som att ha ett företag, givet att man är beredd att göra jobbet - som mest handlar om att mentalt växa in det. Mer personlig utveckling och mjuka värden än det är skill.

Ja, så gör många. Men om jag tar mig själv som exempel:

• Vi bor i ett hus som vi köpte för 8 Mkr för 5 år sedan i centrala Malmö. Med Malmö-priser mått mätt, dyrt.

• Vi har en Tesla Model Y. Inte direkt den billigaste bilen man kan ha.

• Vi har två barn 3 och 10 år gamla.

• Vi har en månadsbudget (exkl. sparande och amorteringar) på drygt 40 000 SEK.

Så jag skulle inte säga att det är en naturlag. Men jag tror att vi skiljer oss nog från mängden.

Både ja och nej. Jag brukar säga - spara så mycket som du behöver för att nå ditt mål inom den tid som du önskar. Lägger man på att tjäna extra-inkomster så går det fortfare man än tror.

2 gillningar

Om jag får kasta ljus på något med ovan. Inte specifikt riktat mot dig @Ballongpinne utan en reflektion.

Notera gärna hur snabbt som vi människor default:ar till att hitta anledningar till att det inte går, att det inte är möjligt, att det är svårt för oss, lätt för någon annan. EXAKT samma kommentarer fick jag nämligen kring avsnittet med @Monica häromveckan, samma sak med Jimmy-avsnitten för något år sedan (här och här).

Det är KLART att man alltid kommer att kunna hitta på ursäkter:

• @RikaKvinnor och Björn är “Dinkies” (Double Income No Kids), har höga löner, inga barn. Det är klart att det är lätt för dem. Det är ju bara kolla kommentarerna ovan kring alla invändningar, allt från att Elisabeth inte är dollarmiljonär själv etc.

• Det är klart att det är lätt för @Monica, hon är ju välbetald projektledare inom IT, där är det lätt att konsulta.

• Det är lätt för Jimmy för han är ung, singel och har inga åtaganden och han jobbar inom bygg.

• Det är lätt för @janbolmeson och @carolinebolmeson för de har hög utbildning och företagsnerven.

• etc.

Ja, ALLA har något unikt och det går inte kopiera rakt av. Det som går att kopiera rakt av är typ: “Spara på LYSA”. Det kan alla göra och därav mitt tjat. Men att göra en accelererad resa mot FIRE kräver något annat. Det går inte att göra samma sak som alla andra och förvänta sig ett annat resultat. Min upplevelse är att tricket är att:

1. Identifiera vilken hand med spelkort som man har fått (vad man tycker är kul, vad man är bra på, vad andra tycker man är bra på etc).

2. Spela den handen på bästa möjliga sätt (genom att våga växa som människa).

Något som t.ex. är ett genomgående tema för mig, @Monica, @RikaKvinnor och många som har lyckats med en FIRE-resa är att vi har lagt extremt mycket tid och pengar på utbildningar, coacher, terapeuter för att få koll på oss själva. Att ta oss genom rädslor, att se vilka kort vi har fått och ta hjälp med hur man spelar de korten på bästa sätt. Det är inget som i alla fall jag föddes med.

Men, som en kompis sa till mig vid ett tillfälle när jag beklagade mig.

Men det är lugnt Jan, du behöver inte gå utanför din komfortzon och ta ansvar för allt som händer och inte händer i ditt liv. Det är inte alla som vill leva ett fantastiskt liv i ekonomisk frihet. :rofl:

23 gillningar

Bara vissa dagar?
Det är nog delvis en skillnad i syn på FIRE beroende på ålder.
När man har jobbat heltid i 35 år och barnen är utflugna känns inte arbetet i sig så viktigt längre.

Frågan man bör ställa sig själv är:

Lever jag för att arbeta, eller arbetar jag för att leva?

3 gillningar

Jag försökte att inte framstå som så kategorisk. :wink:

Men mer allvarligt: Jag gillar mitt jobb nästan varje dag. Däremot finns det så mycket annat jag vill hinna som arbetet konkurrerar ut.

2 gillningar

Absolut, men då förstår jag inte syftet med skrivningarna i artikeln i Aftonbladet. Men med de uppgifter du lämnar här så ligger du nära dollarmiljonär själv, beroende på dollarkursen…

Jag ligger inte sömnlös men ville ändå förstå hur detta hängde ihop.

En följdfråga dock, när du räknar ditt totala kapital, tar du då med pensionskapital? Jag är “dollarmiljonär” på pensionskapitalet isolerat, utan hänsyn till privat kapital men här kan man ju tänka på olika sätt.

Spännande diskussioner. Nu har jag fått äran att träffa Elisabeth vid ett par tillfällen och hon har fått äran att hyra vår förra bil - därför var det ju ännu roligare för mig att lyssna på detta avsnitt.

FIRE är ett laddat begrepp så jag har börjat svänga mig med FI istället. Det rymmer mer flexibilitet på något sätt. Ett oberoende som ökar den individuella valmöjligheten till insert whatever.

Vi har gått denna väg och är 3,5 år in på vår resa. Livet är mycket bättre nu jmf förr då så mycket tid och pengar gick åt till konsumtion. Inte bara har vi sparat pengar utan vi har lärt oss så mycket. Jag har renoverat vår tvättstuga inkl. VVS själv, alla ekonomihacks, blogg + SEO, snickeri mm. Vi har mer tid för familj, vänner och intressen nu trots att vi lever för halva pengen.

Sedan tycker jag detta avsnitt också belyser det jag tycker är den stora utmaningen med FI, FIRE - dvs det mjuka. Jag har haft det ganska skralt med pengar i mitt liv och när man då väl sparar ihop sin första miljon kan det bli lite tomt. Man börjar ställa sig frågor om framtid, “sitt varför”, vad man ska göra med sin framtida frihet, hur man bäst adderar värde till omgivningen och sig själv etc etc. Där är min stora utmaning. Oavsett är det nyttiga tankar och de behöver få göra lite ont, skava så att man kommer vidare.

Sedan kan man ju också diskutera sparkvoter etc. En hög sparkvot gör mer nytta tidigt i sparandet då de pengarna har längre tid på sig att jobba. Vi har lättat lite på gasen och det mår vi bra av även om vi fortfarande har 50%+ sparkvot.

4 gillningar

Just ja - det undrade jag också över. @RikaKvinnor - du nämnde att du ville “låna mer”. Till investeringar?

1 gillning

Syftet (för min del, jag kan inte svara för Aftonbladet :slight_smile: är att inlägget inte handlar om summan i sig, utan om tomrummet som kom efter att ha nått ett (för mig) väldigt stort mål. Jag kunder döpt inlägget till £-miljonär men det ligger heller inte lika bra i munnen. Rubriker är till för att skapa intresse inte för att berätta hela sanningen. Har vi inte lärt oss det 2021? :smiley:

Min fördelning i detta exempel är 75% eget kapital och 25% pensionskapital.

2 gillningar

Hej Christian,
Tack för din fina feedback! Och japp idag är jag på en betydligt bättre plats än jag var på i somras :slight_smile: Livet känns numera meningsfullt och spännande igen! Så viktigt!

Ang frågan kring huset så i exemplet jag berättar om i podden med fastigheten i Falsterbo så behövde vi det. Detta var 2016 och då fick vi inte låna så mycket.
Dock har våra ekonomier förbättrats något så 2019 när vi ansökte om lånelöfte till det hus vi idag bor i så behövde vi med andra ord ingen 25-sidig excelfil till banken :wink:

Men det kan vara en idé att göra en om ni som vi 2016 inte fick lånelöfte pga 4,5 regeln.

2 gillningar

Förstår öht inte varför detta skulle gälla kvinnor mer än män???

Jag är mycket nöjd och lättad över att jag för några år sedan inte vek mig för den sociala pressen att skaffa barn. Det är betydligt fler som tar sig friheten att förklara för en hur mycket man kommer att ångra sig och hur olycklig man kan tänkas bli om man låter bli än tvärtom.

6 gillningar

Håller helt med. :+1:

Jag har en kompis som också valt att inte ha barn och gör saker som många andra bara kan drömma om. Men återigen så blir det väldigt provocerande då det avviker från normen. Jag landar alltid till slut att tricket är att följa sin egen övertygelse och verkligen - trots det är svårt ibland - totalt skita i vad andra tycker. Som tur är upplever jag att det blir lättare med åldern. :slightly_smiling_face:

7 gillningar

Först och främst, tack för dina fina ord och även reflektioner som du delar <3
Det är så roligt att följa din och din familjs resa!!! Och som du säger, det behöver skava lite för att man ska komma vidare :wink:

Ang lånet så kommer det gå till finansiering av solceller på taket (investering) och troligtvis lite andra finansiella investeringar samt att jag ska vara tjänstledig i ca 8 mån från jullovet till efter sommarlovet 2022 och eventuellt behöver vi lite extra likvida medel som täcker upp då en stor del av våra investeringar är i lock-up tom april 2022 :). Dessutom är det lättare att få ett lån när man inte behöver det än när man väl behöver det :wink:

Man gör som man vill, med barn och annat, tänker jag. Jag har aldrig haft en barnönskan men nu blev det så att vi skaffade barn ändå. Jag ångrar det inte men det har varit tuffa, snoriga och sömnlösa år. Vi kommer dock stanna vid ett barn och även det verkar vara normbrytande…

5 gillningar

Klokt! Har också sneglat på solceller, speciellt med elpriset nu. Vi måste byta papptaket snart så tänker två flugor i en smäll. Har ni papp eller pannor?

2 gillningar