363. Bli rikare snabbare genom hävstång och dessa tankespjärn | Om Naval Ravikants Almanack

Nätverkseffekter börjar jag tänka på.

Sedan handlar det väl om att man kan åstadkomma mer i en ren och ordnad tillvaro med god hälsa.

I sin kontext blev det mer begripligt @Caspian . Jag håller med, raka rör i alla relationer är guld värt.

Perfekt flumavsnitt att ta @carolinebolmeson s sida i också. Arbetsnarkomanerna får köra sitt optimeringsspel själva. :rofl::+1:

6 gillningar

På förekommen fundering:
Almanac/Almanack är det som vi på svenska kallar för Praktika.
Som Bondepraktikan. Den heter The Farmers Almanack på engelska.

Så jag antar att Almanac/ck nu blivit ett begrepp för den här typen av ‘så här gör jag’-böcker, som ett sätt att lyfta fram Navals praktik, helt enkelt.

11 gillningar

Jättetrevligt avsnitt, nu lär jag hamna på flashback som en RT sympatisör <3

P:S ska försöka läsa igenom boken idag. Eller inte, såg att det var 242 sidor :smiley:

3 gillningar

Ljudbok finnes… på bl a DuTub.

(Fem timmar @AnthonB )

5 gillningar

Det lär ta ännu längre tid, lär vara minst 8h, tar mig ca 5h att läsa igenom boken give or take.

4:53 på Book beat. :blush:

Melwa sluta komma in och stoppa mitt groove :frowning:

7 gillningar

Jag började lyssna på den men tröttnade. Tycker RT-asvnittet räcker mer än väl.

3 gillningar

… det har alltså ganska lite med en “kalender” att göra? :slight_smile:

4 gillningar

Jag har inte lyssnat och misstänker väl också att du nog har gjort rätt analys.

Ja, fast bondepraktikan är ju samtidigt också årsbaserad, så jag kan gissa att det finns viss överlappning i äldre versioner av “almanacks”.

2 gillningar

Jag tackar ödmjukast @carolinebolmeson @janbolmeson @Oliver.Allemog och @caspian för att ha sparat mig besväret att lyssna/läsa boken på egen hand :slight_smile:

14 gillningar

Jätteviktig poäng som vi mycket möjligt missade i avsnittet!

Tänker också (och min begränsade upplevelse har varit) att det ofta inte ges utrymme att göra de mindre testerna för att se om idén faktiskt håller, eller om den får oanade konsekvenser. Som sagt finns det nog en del nyans att tillföra till avsnittet, men min erfarenhet finns fortfarande där.

4 gillningar

Vilket härligt samtal med det här gänget. Jag anar en ny vinnande formel… :sunglasses:

Om du kommer aldrig blir rik för att du är smart tycker jag inte är så provocerande. Däremot att man kommer acceptera något som är precis tillräckligt. :bomb:

Jag skulle vilja hävda att människor väger sitt värde i relation till sin exponering och uppfattade möjligheter. Lite i relation till citatet whether you think you can or think you can’t, you’re right, så om man tvivlar på sitt eget värde och på allvar tror att det är omöjligt att få xx kronor för yy förklaringar så stympar man sina egna möjligheter. Men många gånger skulle jag säga att det beror på att man inte sett någon göra det man själv vill åstadkomma. Tror detta är grunden till varför jag älskar risktagande så mycket. Det är ett sätt att komma ikapp även om man saknar exponering. Men det kräver också att man släpper sargen och vågar säga nej till tryggheten.

Hejdå till Just Enough och välkommen Never Enough. :rocket:

6 gillningar

Nu när du poängtera det så håller jag med att jämförelsen haltar. Jag tycker dock att den till stor del fungerar som en proxy i livet.

För hälsa ser jag det som att ett bra val varje dag på sikt leder till fina resultat. Jag tänker att det leder till en utveckling som är aggresivare än linjärutveckling.

Din kommentar fick mig att tänka på en artikel av Nick Maggiulli: How to Get More Time

Där en av hans poänger är att träning kan ha en enormt positiv effekt:

In other words, every hour you spend exercising is likely to give you six to eight hours of additional healthy life.

Det är kanske inte exponentiell utveckling men i mina ögon är det små val som över tid ger en fin avkastning :slight_smile:

Jag gillar James Clear visualisering av det:

4 gillningar

Ja precis. Om vi istället kallar det positiv spiral där olika handlingar bygger vidare på varandra så tycker jag det stämmer. Men skillnaden är att effekten inte växer exponentiellt utan kanske till och med avtar när man kommit en bit.

6 gillningar

Det är ju en fin visualisering men det finns fysiska barriärer som inte går att tänka bort.

Men på samma sätt som vi är disciplinerade med investeringar kommer vi naturligtvis nå långt om vi tillämpar samma långsiktiga tankesätt när det gäller träning eller i jobbet. Problemet för mig är att jag är lat och oengagerad, det har passat bra i min investeringsresa och gjort mig förmögen. Det passar dock mindre bra att vara lättjefylld när man skall göra sin träning och den inte är nybörjarlätt längre.

4 gillningar

La mig efter middagen på altansoffan och lyssnade. Det började intressant med diskussioner kring olika citat. Sen vaknade jag när Jan sa ”nu rundar vi av.

Tror jag ändå blivit bättre på skånska av det hela.

17 gillningar

Gott att få höra @Oliver.Allemog ! Har saknat Allemog Show!
Mer Oliver till folket!

4 gillningar

Jag förstår dig :slight_smile: Jag tänker (provprat) att ett av dina kort i kortleken är att “lat och oengagerad” som gynnar dig inom investeringar.

För träning behöver du dock öva på spela kortet “engagerad och disciplinerad” (lätt överdrivet).

Lite som Jan skrev här om att vi har olika spelkort vi kan laborera mellan och alla har sina för- och nackdelar:

3 gillningar