Alla tjänar inte 45 000kr i månaden…

Ja jag kan ju bara se till mig själv och min sambo. Jag har 50k i månaden och sparar 20k. Min sambo har 22k och sparar 3k.

Inte så svårt att se vilket som går fortast.

Men tillbaka till ämnet. Klart att är en utmaning att veta på vilken nivå man ska lägga podden. Men samtidigt så hänvisar ju Jan till avsnitt 99 i princip varannat avsnitt om man är ny. Och jag skulle vilja påstå att om man är nybörjare och bara vill veta vad man skall göra och inte bryr sig, lyssna på 99 och följ inte podden. Kanske titta in någon gång i halvåret och se om det finns något intressant ämne, el t ex som var förra veckan påverkar ju alla. Man måste inte lyssna på allt. (sorry Jan :stuck_out_tongue:)

1 gillning

Här får vi väl vara ense om att vara oense. :slightly_smiling_face:

Bara som ett tankeexperiment, om någon gav dig 1 miljon om du lyckades höja lönen. Skulle det vara görbart då? Inkluderar byta arbetsuppgifter, tjänst eller arbetsgivare.

2 gillningar

Matematiskt absolut. I verkligheten; inte riktigt. Det är en enormt mycket svårare beteende förändring att ge upp något man haft än att fortfarande inte ha något man inte haft.

Ungefär lika vanligt som folk som cashar hem på en bostadskarriär. Väldigt få som säljer och flyttar till mindre (undantaget skifte i livet som skilsmässa, utflugna barn eller liknande).

1 gillning

Man ska inte heller glömma att man kanske trivs väldigt bra på sin arbetsplats och inte vill jobba själv. Min far har varit egenföretagare i 25 år. Han tjänar helt okej, antagligen mer än om han varit anställd, men han tycker det är tråkigt och ensamt.

För många är ens arbetskamrater ens liv och kanske enda sociala umgänge.

3 gillningar

många låginkomsttagare har egentligen bara alternativ att byta från ett lågavlönat jobb till ett annat. Inom den typen av yrken väger arbetstider, anställningtrygghet, kollegor, geografi och annat mycket tyngre än lönen.

Det är viktigt på samhällsnivå att löner hålls nere för den stora massan. Att jag tycker att det är vidrigt förändrar inte saken.

Angående verklighetsfrånvänd. Tycker det låter lite värre än nödvändigt, klart dom är lite i sin bubbla men vem är inte det? Tycker det är en del av underhållningen. Och om man lyssnar på flera avsnitt så får man ju lite perspektiv på varifrån dom kommer. Tycker även att Jan försvarar sig bra i tråden, respekt.

@janbolmeson, kul att se att du kommer ut som contrarian till slut :joy:.

Tycker @janbolmeson tidigare tråd passar bra som motpol till detta ämne.

1 gillning

Jag vet inte, de som satsar på FIRE och är höginkomsttagare har inte sällan tröttnat på det materiella och ser andra värden, dvs det är lätt att sälja av prylar, minska bostaden etc, och kunna nå väldigt snabba resultat. Tror trenden går i den riktningen, sporrat av klimatångest etc, snarare än att det är lyxlirare som vill sluta arbeta och fortsätta att vara lyxlirare.

Sen tror jag, för att generalisera lite, att de med högre utbildning och högre lön har lättare rent generellt att söka sig till nya jobb för att få upp sin redan höga lön ännu mer. Man har gott självförtroende, man sporras av en anställningsintervju, man är anställningsbar på många snarlika jobb även om utbildning och erfarenhet kan variera.

Den som jobbar i industrin kan ha svårt med självförtroendet, tro att man inte duger till något annat och är rädd för att försöka och misslyckas, räds att skriva en ansökan eller gå på en intervju, har snävare erfarenheter och färre typer av anställningar att söka.

OBS att jag generaliserar grovt här, det finns förstås många i resp. läger som avviker på många olika sätt från detta.

8 gillningar

Det är standard inom avtal med individuell lönesättning inklusive tjänstemannayrken. Inom sådana avtal förhandlar man vanligtvis helt om vilken lön för att ta jobbet. Då kan man helt enkelt byta jobb och öka lönen inom sådana avtal.

Jag vet inte, jag ser inte det.

Jo men det handlar om kaffepengar, även för en låginkomsttagare. Ska man gör det lilla extra för att få 300 kr ett år i stället för 250 kr? Och sliter du baken av dig så får du ändå bara 250-300kr.

1 gillning

Så är det även inom akademiska yrken. Officiellt har man individuell lön men vid lönesättning tittar man på hur man ligger till mot statistken för födelesår och anställningsår. Visst går det att få upp lönen men nästa gång kommer det att heta “du fick mycket sist”, i år satsar vi på grupp “XXX” och vi har bara si och så totalt att fördela etc.

Det är mycket mindre lönespridning än vad det borde vara om man skulle bedöma olika personer objektivt i förhållande till vad de presterar. Vi har haft folk som presterar LÄTT en faktor 10 ggr bättre än vissa andra på företaget och inte får de betalt för den skillnaden. Så det är mer en slags “rättvis” mindre symbolisk spridning än en spridning som motsvarar vad folk kan eller presterar. Och det är ännu mindre möjligheter till lönespridning i industrin.

5 gillningar

På mitt jobb ligger lönerna mellan 33500 till max 42000 på handläggarna, och då har de jobbat länge och är otroligt kompetenta. De hade lätt kunnat byta jobb till ett konsultbolag och få mer än 15000 mer i månaden men hade då förlorat de förutsättningar de har hos oss; lång semester, en riktigt bra chef och bra gemenskap. Det är mervärdet jag kan sälja in när jag anställer, för lönen går inte att göra underverk med, om du har en fast anställning. Det är ca 2-2,4% om året.

2 gillningar

Verkligen inte kaffepengar på sikt… vilket är en del av problemet att man inte ser det som något med ränta på ränta växer över tid.

Sen innebär ju just detta att byta jobb inom samma yrke/bransch och kollektivavtal kan ge högre lön.

Alla har väl alltid olika förutsättningar. Vet inte om det går att köra någon analys på inläggen i forumet men om jag läser tråden om hur mycket olika personer i forumet tjänar så upplever jag att snittet där är under de 45k du nämner.

Men åter till att alla har olika förutsättningar. En familj kanske har 2 löner på 35k,dvs 70k och fördel skattemässigt, vs en familj med en på 60k och en på 10k. Några kanske tjänar 30k men gjort bostadskarriär. Några har levt efter RT religionen i 10 år, tjänar 35k men har iaf miljoner på börsen.

Är inte hela poängen att optimera utifrån ens egna förutsättningar och mål?

6 gillningar

Spar på krokodiltårarna!

Den som tjänar 45k/månad har legat 5 år kortare i bostadsmarknaden och har 200k studielån.

Är ingen självklarhet att utbildning lönar sig ekonomiskt.

6 gillningar

Men du kan fortfarande påverka inkomsten. Speciellt genom byte av arbetsgivare (och därmed till stor del arbetslag).

Det är ju det som är min poäng. Vill man så går det att påverka. Det är inte lätt, det är kanske inte kul. Men visst f*n går det…

Så fort man tar det perspektivet att det går att förändra så blir man friare ekonomiskt. Man kanske inte vill, men det blir plötsligt ett val.

Tar man ut fulltid under 5 år studier med dagens studielån har man studieskulder på över 380k när man pluggat klart.

Man ligger alltså typ en insats back redan från början.

1 gillning

Det är rätt bra lön sett till medianlön i Sverige.

1 gillning

Och medans den som idag tjänar 50.000 studerade och efter 5 hade studieskulder på 300.000 :- kunde den som idag får ut 20.000 spara 10.000 tusen i månaden och efter samma period ligga +700.000 :-, vilket är en skillnad på 1 miljon!

En låginkomsttagare som kan förvalta sina pengar kommer slå höginkomsttagaren som är finansiellt outbildad.

5 gillningar

Wow denna tråd expanderade snabbt ur verklighetsfrånvänd. Vill bara flika in ett tack till Jan och Caroline för den kunskap de sprider. Ni har hjälp min ekonomi tillsammans med Avanza podden otroligt mycket och från att ha varit helt oerfaren kring sparande till att känna mig trygg över framtiden.

3 gillningar

Där tycker jag du fångat kärnan i vad frihet är. Den måste inte vara beroende av stora kapital. Det är något man bygger inom sig; ett sätt att förhålla sig till omvärlden i det att man gör medvetna val.

Sen är det klart att höga inkomster gör att alternativen är fler.

Alla eftersträvar inte att maximera sin inkomst. Det har ett pris som iaf jag inte är beredd att betala. Och det är ett medvetet val.

Sen är inställningen ”alla har samma förutsättningar” helt orimlig för mig att förstå. DET är världsfrånvänt om något. (Men det är en mycket längre diskussion…)

2 gillningar