För att nå FIRE krävs en hel del vilja och tid, så nej det kommer inte bli en vanlig företeelse lika lite som att alla kan bli fotbollsproffs trots nästan alla föds med två fungerande ben.
Håller med dig mycket här.
Alternativt hög lön och / eller låg skatt om man behöver nå det lite snabbare.
Vägen via låga kostnader känns dock mest snäv, jag tror inte det passar så många att leva med låga kostnader en längre tid.
Det som krävs för en svensk att nå FIRE är något av följande:
- En storvinst på Lotto, ett stort arv eller dylikt.
- Ett framgångsrikt eget företagande.
- En hög lön i kombination med låg skatt, vilket vi svenskar endast kan åtnjuta genom en utlandsflytt.
- En extremt hög lön, exempelvis som VD för ett av våra största företag.
Tillägg: extremt snålt leverne på gränsen till vad som är acceptabelt för gemene svensk.
Om man med FIRE menar att sluta arbeta i 40-årsåldern, så håller jag med. Men att kunna sluta några år före myndigheternas “riktålder” för pension är inte heller dumt, så lägger man ribban där blir det uppnåeligt för fler.
Bra tillägg @Andresen. Håller med. ![]()
Brukar inte tänka på det som FIRE. ![]()
Jag tänker nog att allt innan 55 är FIRE.
Vet inte om 55 och senare, men kanske ändå? Bara för att man får loss tjänstepensionen, blir det mindre FIRE då?
Helt korrekt.
Precis som forumchefen så har jag gått igenom den smärtsamma processen att uppnå FIRE och för mig försvann det extrema snåltrycket först efter att de första miljonerna rullat in och investerats men kollen på utgifter verkar bestå även om jag slutat snåla. Om jag flyger någonstans ensam så är det businessbiljett och trestjärnigt hotell som gäller men om familjen ska med så köper vi ekonomibiljetter och bor femstjärnigt.
Whaaaat?
vi siktar på 55 och blir alltså vanliga pensionärer. Det låter inte lika häftigt…
sant att tjänstepensionen gör en viss skillnad iofs.
Vanlig pensionär är i framtiden 66-70 år, så 55 är fortfarande sjukt mycket bättre än vad många kommer att kunna tänka sig. ![]()
Eller medelinkomst och spara 25-30% av inkomsten under en längre tid, vilket inte är i närheten av exremsparande. Med lite tankeverksamhet och flit kommer man enkelt till 25%
Önskar dig lycka till.
Kan du ha satt målet på 6 eller 7,4 miljoner för högt?
Om du idag har en lön på 25 000 och sparar hälften har du utgifter på 12 500, vi rundar av det till 15 000kr.
(15 000*12)/0,04 = 4 500 000kr
Om du på 5 år har samlat ihop 2 miljoner är detta helt fantastiskt, fortsätter du så här i 5 år till kommer du vara helt FI! Sedan tror jag att många väljer att ägna sig åt lite saker som man tjänar pengar på ändå i slutändan!
Försök se de härliga sakerna i livet så kommer FI snart om du fortsätter så här!
Och skulle du sen bli sjuk eller råka ut för en olycka finns det alltid någon annan som fortsätter arbeta och betalar för din vård, omsorg och ålderdom…
För min del har jag aldrig haft det som mål, det bara blev så.
Aldrig snålat överdrivet men samtidigt inte slösat massor.
Har kört samma ”lön” som jag tidigare hade netto minus sparandet.
Det har gått ett år snart och jag har kommit fram till att nästa år kan jag sänka min ”lön” åtminstone 10% utan någon försämring. 51år gift, utflugna barn, bor i villa på landsbygden
I call BS.
Om man med ”extremt snålt” menar utan en massa onödigt villhöverspenderande. Annars, se svar ovan.
- (eller 6?) Ett medvetet och genomtänkt liv där insidan räknas mer än utsidan och där både Jante och familjen Jones inte styr över den egna tillvaron.
Hur tror ni att ensamstående medelinkomsttagare överlever i vårt land? Är deras liv innehållslöst och tråkigt? Jag är ganska övertygad om att en stol i businessclass inte skulle sätta särskilt mycket guldkant på deras liv (heller). ![]()
Nu ska jag skriva något provocerande. Jag tänker att mycket handlar om att man:
-
Inte vet att det är ett alternativ
-
Om man väl bestämt sig, inte håller ut tillräckligt länge för att uppnå ränta på ränta effekten över tid.
Skulle vara väldigt intressant att se siffror på hur många som uppnår FIRE efter att de väl bestämt sig. Vill inte påstå att det alltid är möjligt för alla, under alla förhållanden. Däremot tror jag att väldigt många mer skulle klara av det än som gör det idag.
Det viktigaste är att vara nöjd med sina egna val och sin egen livssituation.
Det fanns faktisk ingen FIRE movement när jag bestämde mig för att försöka säkra min ekonomiska framtid och jag var redo att offra en stor del av både levnadsstandard och fritid i början för att åtminstone försöka komma en bit på väg. Efter några år rullade det på fint och jag hade både hunnit investera i aktiefonder och köpa en större bostad kontant. Därefter föll pusselbitarna snabbt på plats och jag funderade ibland på varför så många slösade bort sin tid på TV-tittande eller låg hemma och slölyssnade på musik istället för att ta ett extra jobb, tjäna mer pengar och samtidigt lära känna nya människor. Så småningom insåg jag att det var de som slösade bort sina liv och skulle vara skuldsatta större delen av sina liv, inte jag.