Att sakta ned...ger det er ett rikare liv tror ni?

Mjo, visst. Det håller jag med om. Jag är extremt lagd åt autonomi som person hela jag och alltid varit. Så jag vet mycket väl vad du menar med sirenernas sång :slight_smile:

Men jag menade autonomi som i att kunna göra sina egna val och engagera sig mer av interna viljor än externa.

Det är bara det här med inrutade arbetstimmar och ständig uppkoppling mot ens omvärld som jag tycker att de flesta gott skulle kunna radera ur sina liv om de hade råd. Så länge de ersätter det med något annat.

2 gillningar

För endel kan svaret vara jobb ja. Det är nog högst individuellt. Men för många innebär pensionen ett problem med identitet och mening.

Svårt att vara helt säker på hur man själv tar det innan man är där.

1 gillning

Jag har väldigt stor förståelse för det här. Kanske blir det så även för mig vid pension eller FIRE. Som du säger, svårt att veta innan. Kanske att jag skulle kalla det mer för ett tomrum, snarare än en brist på mening. Så jag håller med på sätt och vis. Jag fasar för nåt liknande när barnen flyger ut.

1 gillning

Det behöver dock inte vänta tills man faktiskt slutat. För mig hände det vid det tillfälle jag insåg att jag inte behövde jobba.

Jag samlade några ställen jag skrivit om det här:

4 gillningar

Förr eller senare ska vi väl alla på ett eller annat sätt bli kollektivt “Lean FIRE” från födseln tack vare basinkomst. Det tror iaf jag.

Då får nästan alla det jobbiga lyxproblemet att behöva bygga egen mening. Men jag ser själv fram emot det lyxproblemet. Jag tror alltid att människor kommer hitta och bygga ideella och olönsamma sammanhang oavsett om det traditionella arbetslivet existerar eller ej.

Mer sport, konst, kultur osv.

Somliga. Många, som saknar driv, kommer soffa ner sig ännu mer. Somliga kommer ännu mer gå mot självdestruktiva beteenden eller beteenden som är destruktiva för andra. Därför tror jag en sådan samhällskonstruktion riskerar leda till stora problem. En rosenskimrande värld som i ett Jehovas vittne pamflett, där folk lägger sin frihet på förkovran, kultur, och vänlighet, stämmer föga med det intryck jag fått av oss människor som utgör hela samhället. Jag tror inte heller det kan ändras, vi verkar som grupp inte vara byggda för förnöjsamhet och internationell solidaritet.

1 gillning

Var landade du sen i tankarna?

Vad är du nyfiken på mer specifikt? Hur jag ser på jobb?

Låter skitgött ju. Så gör jag på lediga dagarna, och börjar ofta arbetsdagen senare än de flesta för att sakta är härligt. Sen är jag inte alltid helt säker på vad folk definierar som hetsig eller hastig vardag. Vår son är 6v och jag tycker det har saktat ner livet ännu mer på ett härligt sätt. Somna om kl09 med honom på magen i 2h- Toppen!
Bara orka med ett ärende om dan - Optimalt!
Få inte FOMO av arbetsnarkomanerna och kvällsfestarna. Mer av det till dem så länge jag slipper.

4 gillningar

Tänkte på de lite nihilistiska tankarna om att inget egentligen spelar någon roll i slutändan. Har du hittat ny mening och känner att saker ändå spelar roll trots allt, eller har du intagit en mer absurdistisk inställning och tar livet med en klackspark? Eller någon annan variant?

På temat om att sakta ner kan jag varmt rekommendera Anders Rosengrens sommarprat som sändes för några veckor sen. Forskningsbaserat om hur tid för reflektion/kontemplation, närvaro och relationer ger oss äkta välmående och hälsa.

(Vore faktiskt fint om @janbolmeson ville bjuda in honom till något avsnitt på temat just ett rikare liv. Han bor i Ystad tror jag.)

1 gillning

TS
Får mig att tänka på boken - jag lämnar ekorrhjulet
Det går leva två på en inkomst med bra marginal och tryggad pension åt båda. Hon frågade sin man om han ville ta hem och barn eller jobb, Han valde …

VSOMM

Jag tänker att det är rätt subjektivt vad som är destruktivt och inte i det hänseendet. Och till vilken grad.

Det finns ett stort spann av utfall som ligger mellan att fastna ensam på soffan med substansmissbruk och att vara någon slags mönstermedborgare som disciplinerat ägnar alla sina vakna timmar åt kultur, konst, gemenskap, ideelt arbete och kreativitet.

Vad sägs om att många kanske börjar spela lite för mycket dataspel och scrollar Tiktok-shorts, men ändå hittar tid för träning, vardagligt umgänge, och traditionellt familjeliv? Jag tror inte att de riktigt självdestruktiva beteendena nödvändigtvis skulle vara flera. Möjligtvis färre? Med tanke på hur många som missbrukar idag direkt eller indirekt pga arbetsliv och livspussel i någon form.

3 gillningar

Varför? Jag tror tvärtom, utan något som tvingar upp folk ur sängen skulle betydligt fler bli halvt sängliggande och det mår så gott som ingen bra av.

Jag tror ändå du underskattar hur mycket annat än lönearbete som faktiskt ger flertalet människor struktur och mening.

Jag tycker mig inte ha hört eller sett att de allra flesta blir halvt sängliggande när de går in i det demokratiska basinkomst-experimentet vi kallar allmän pension, exempelvis. Åtminstone inte mer än vad ålderns rätt redan har beordrat :slight_smile:

Visst finns det en vemodig övergångsperiod för en del, och en minoritet blir genuint rotlösa om de tidigare kopplade för mycket av sitt jobb till sin identitet.

Men de flesta hanterar det förr eller senare. De fyller tiden med familj, vänner, hobbys, projekt, resor, osv. Arbetslivet är bara en form av struktur och mening.

7 gillningar

Dom flesta mår i alla fall bättre efter pensionering:

5 gillningar

Jag ser det fortfarande på samma sätt. Det går att göra massa aktiviteter som ger entusiasm och glädje i stunden, och det är bra distraktion som döljer att det egentligen saknar mening.

2 gillningar

Uttrycket är bibliskt och kopplat starkt till slit för brödfödan och ansvar. Jag tror även de flesta i ett sekulärt samhälle fortfarande gör den associationen.

Men en del gillar ju både slit och svett även som jobbfria förstås. :smiley:

3 gillningar

Jag tror du och andra här överskattar hur representativa era umgängeskretsar är. Jag har iaf många exempel runt mig på folk det troligen skulle skita sig fullständigt för. Men de är vanligen inte medelklass och uppåt.

Finns rimligen många (de flesta?) som skulle gynnas, men det räcker med att en mindre andel går ner sig för att de associerade kostnaderna (hälsa/ekonomi) ska göra det hela till en dålig idee.

Att byta jobbsvettande mot träningssvettande är som balsam för själen :blush:

1 gillning