Belåning av Allvädersportfölj hos Avanza och Nordnet

Följer denna tråd med stort intresse!

Kör också en portfölj med 2X häv sedan många år tillbaka. Men jag kör via Interactive Brokers så endel av det ni pratar om gäller inte för mig.
Det jag känner att jag kan tillföra diskussionen är att ni kanske skall vara lite mer försiktiga med att lita på era backtested max drawdowns. Vad jag kan se så baseras era Max DD på monthly data medan ett eventuellt margin call baseras på ett Daily DD. Skillnaden på monhly vs daily är generellt ca 30-50%.
Man brukar säga att med ett bra backtest på 20-30 år så kan man dubbla det backtestade Max DD.

4 gillningar

“Du har ju gott om marginal till 40% och därmed högre ränta”.

Tyvärr är ju det beroende på vad man har i portföljen, och i mitt fall ligger jag alltså precis på gränsen där jag behåller 1,08% ränta.
Faller värdet med 1000 kr hamnar jag på 2,15% räntekostnad som det ser ut just nu.

1 gillning

Jag har nu fått svar från Nordnet och det var ett standardsvar enligt mall 1A som sa absolut ingenting om de frågor jag ställde. Har följt upp med en ny frågerunda med två exempel härifrån tråden. Det verkar dock som om alla innehav på lägre belåningsgrad än 70% ignoreras helt i beräkningen över vad man kan låna. Har ställt en fråga för att få det bekräftat, vilket skulle innebära att man kan välja instrument utan belåningsgrad och ändå belåna portföljen.

Med denna exempelportfölj, fick jag dock ett svar om vad som händer om GZUR överstiger 20% av portföljen. Då går räntan från 1.08% till 2.15%.

• Länsförsäkringar Global Indexnära – Andel: 30% – Belåningsvärde: 85%
  • AMF Räntefond Mix – Andel: 20% – Belåningsvärde: 85%
  • Danske Invest Globala Realräntor SEK h – Andel: 20% – Belåningsvärde: 80%
  • Amundi Fds Volatil Wld A USD C – Andel: 15% – Belåningsvärde: 80%
  • GZUR – Andel: 15% – Belåningsvärde: 70%

Jag kan bekräfta att det går bra att låna även med innehav som har lägre belåningsgrad än 70%

Finns nog en hel del optimering jag skulle kunna göra om jag vill maximera belåningen till 1,08% då jag har fler innehav som ligger under 70%. Jag har M9SA som tyvärr har 0%. Missade att kolla den innan köp dumt nog. Har även VZLC som har 40%, SPYX på 50% och IS0E samt AuAg Silver Bullet på 60%

Intressant är väl att fundera över hur den där med utökad belåningsgrad fungerar i sammanhanget.

Kan också bekräfta att en portfölj som har en enskilld fond som överstiger 60% av portföljens värde direkt åker upp på 2,15% i lånekostnad. (Detta gäller då i min lekhink)
Antar att det är samma med GZUR eller en enskilld aktie om den går upp över 20%. Vill minnas att jag råkade ut för precis den saken. Men löste det genom att idag ha hälften ca i 4GLD.

Vad tråkigt.

De ignoreras nog inte, men de uppfyller inte kravet för ränterabatt. För den belåningen betalar man alltså ordinarie ränta på 6,53%. Vill man låna så mycket som möjligt till 1,08%/2,15% bör man alltså enbart äga värdepapper med minst 70% belåningsgrad.

Hmm, vad händer om man har en fond med t.ex. 60% ursprunglig belåningsgrad, som tack vare utökad belåningsgrad uppnår 70%. Blir den då kvalificerad för ränterabatt?

Här beskriver de hur man räknar ut hur mycket man får låna:

Samtliga värdepapper som har en belåningsgrad över 70% inkluderas i beräkningarna för att få portföljbelåning plus. Av det belåningsvärdet du får ut av samtliga värdepapper med en belåningsgrad över 70% så tar du 60% av de för att se vad du maximalt kan uttnytja om du vill ha en ränta på 2,15%. För en ränta på 1,08% så tar du 60% av belåningsvärdet för alla värdepapper med en belåningsgrad över 70%.

Här är en exempelportfölj som jag gav för att enklare förstå:
Fond A, 90% belåningsgrad, 25 000 SEK
Fond B, 80% belåningsgrad, 25 000 SEK
Fond C, 70% belåningsgrad, 25 000 SEK
Fond D, 60% belåningsgrad, 25 000 SEK

Här är deras uträkning utifrån ovanstående portfölj

För 1,08% i ränta skulle det innebära följande:
25 000 * 0,9 + 25 000 * 0,8 + 25 000 * 0,7 = 22 500 + 20 000 + 17 5000 Belåningsvärde för värdepapper med belåningsgrad över 70% = 60 000
För 1,08% i ränta = 60 000 * 0,4 = 24 000

För 2,15% i ränta skulle det innebära följande:
25 000 * 0,9 + 25 000 * 0,8 + 25 000 * 0,7 = 22 500 + 20 000 + 17 500, Belåningsvärde för värdepapper med belåningsgrad över 70% = 60 000
För 2,15% i ränta = 60 000 * 0,6 = 36 000

OBS! Fond D är exkluderad då belåningsgraden uppgår till 60%.

Med lägre ränta gäller maximalt 124k i portföljen för en hävstång på 1.24x
Med högre ränta gäller maximalt 136k i portföljen för en hävstång på 1.36x

Det matchar inte vad jag tänkte från början, ej heller de beräkningar som finns i de olika Excel-filerna som delats.

Gör det här att vi bättre kan förstå exakt hur det fungerar hos Nordnet nu? :slight_smile:

1 gillning

Jag förstår det som att det är portföljen som helhet som bedöms. Att man har enskilda innehav som inte uppfyller belåningsgradskravet alls (0%) innebär bara att det innehavet inte räknas in. Belåningsvärde = 0 kr

Har man innehav som har belåningsgrad 40% och utökad belåningsgrad 59%, som tex WisdomTree Physical Silver (VZLC) då innebär det att man på det innehavet får lov att låna motsvarande 59% av innehavets värde. dvs om man har 100 000 kr investerat kan man låna 59 000 kr på det innehavet.

Jag har som sagt räntesats 1,08%.

Jag förstår det som att vart och ett av innehaven fristående har ett belåningsvärde. Detta belåningsvärde summeras. Och man har ett Ökat belåningsvärde (som då är baserat på den Ökade belåningsgraden). Det summeras till ett Maximalt belåningsvärde.

I enlighet med Anonyms exempel blir det Ursprungliga belåningsvärdet: 84 000 inte 60 000.
För att få fram maximala belåningsvärdet får man räkna på de värde man har “ökad belåningsgrad” och dessa kan ge en del extra. Kan inte hitta exempel på 90% Belåningsgrad i grunden. Men 85% ger 90% och 60% ger 79% och 40% ger 59% i de fall jag själv har.

Till slut har jag genom ökat belåningsvärde 15% extra i det maximala belåningsvärdet.

Exakt vad detta sedan innebär förstår jag dock inte.
Min maximala kredit till 1,08% ränta är i nuläget 24%
Vilket råkar vara 30% av mitt maximala belåningsvärde, och 35% av ursprungliga belåningsvärde.

Men det finns säkert ett samband här som skulle ge mig möjlighet att belåna till 1,08% upp till 40% belåningsvärde om jag har “bättre” innehav.

Ja! Äntligen har vi fått det bekräftat. Det är helt enkelt som @1havde skrivit. Det som är förvirrande är att man måste förstå skillnaden mellan ränterabatt (“portföljbelåning plus”) och vanlig belåning. Det är nog enklast med ett exempel:

Fond Andel Ränterabatt? (dvs minst 70% belåningsgrad) Belåningsgrad Belåningsvärde
A 50 kr NEJ 50% 25 kr
B 50 kr JA 80% 40 kr

Totalt belåningsvärde: 25 + 40 = 65 kr
Totalt belåningsvärde med ränterabatt: 40 kr

Vanlig belåning:
Maximal kredit till 6,53% ränta: 65 kr
(OM vi enbart köper fonder med 0% belåningsgrad)

Avancerad uträkning där vi istället räknar på köp av samma fonder som innan

Maximal kredit till 6,53% ränta OM vi köper fonder med samma proportion som ovan: 187 kr
Uträkning: Eget kapital / (1 - Snittbelåningsgrad) - Eget kapital

Portföljbelåning plus:
Maximal kredit till 2,15% ränta: 60% * 40 = 24 kr
Maximal kredit till 1,08% ränta: 40% * 40 = 16 kr
(OM vi enbart köper fonder utan ränterabatt)

Avancerad uträkning där vi istället räknar på köp av samma fonder som innan

Maximal kredit till 2,15% ränta OM vi köper fonder med samma proportion som ovan: 32 kr
Uträkning: Eget kapital / (1 - 60% * Andel av portföljen med ränterabatt * Snittbelåningsgrad för fonder med ränterabatt) - Eget kapital

Maximal kredit till 1,08% ränta OM vi köper fonder med samma proportion som ovan: 19 kr
Uträkning: Eget kapital / (1 - 40% * Andel av portföljen med ränterabatt * Snittbelåningsgrad för fonder med ränterabatt) - Eget kapital

Teoretiskt maximal hävstång till 2,15% ränta OM alla fonder i portföljen är godkända för ränterabatt och snittbelåningsgrad är 90%:
x / (1 - 60% * 100% * 90%) = 2,17x

Teoretiskt maximal hävstång till 1,08% ränta OM alla fonder i portföljen är godkända för ränterabatt och snittbelåningsgrad är 90%:
x / (1 - 40% * 100% * 90%) = 1,56x

Notera att ovanstående uträkningar ger samma resultat som @1havdes formel, om lånebelopp skulle vara den okända variabeln. Formeln fungerar dock inte om status för ränterabatt skiljer sig mellan olika fonder i portföljen, varför jag fått hitta på mina egna formler.

Sammanfattat:

Du får lov att låna 59 000 kr på det, men inte med ränterabatt.

Ja, om du byter ut alla dina fonder med <70% belåningsgrad.

Är dock fortfarande inte säker på om en fond som ursprungligen har <70% belåningsgrad kan kvalificeras för ränterabatt om man genom att diversifiera portföljen höjer belåningsgraden till >70% (tack vare “utökad belåningsgrad”). Det mest rimliga borde ju vara att det fungerar så.

3 gillningar

Jo, de där 59000 får jag låna som en del i min portfölj och portföljen som helhet får ränterabatt.

Jag har nu ränta 1,08 i portföljen där jag har innehav enligt tidigare inlägg.

Eller missförstår jag vad du menar?

Du skrev att din portfölj endast kommer upp i ca 30% av ditt maximala belåningsvärde till 1,08% ränta. Det är för att det belåningsvärde som t.ex. VZLC bidrar med inte ger ränterabatt. Se det som att i praktiken har du 0% belåningsvärde på VZLC.

Om du hade bytt VZLC mot en fond med minst 70% belåningsvärde hade du kunnat komma närmare 40% av ditt maximala belåningsvärde till 1,08% ränta.

1 gillning

Nu har jag fått min kreditlimit höjd, är det fortfarande aktuellt att jag belånar mig till typ 40,5% belåningsgrad och ser så att räntan ökar? Annars lägger jag mig på 38% belåning enligt min plan :smiley:

1 gillning

Det behöver du inte göra, men skulle du kunna räkna ut:

Angiven gräns för belåning till 1,08% ränta / FGB * Totalt portföljinnehav (eget kapital + kredit)

Eftersom hela din portfölj är godkänd för ränterabatt vad jag kunde se i din tidigare skärmdump borde ovanstående bli exakt 40%, om vi förstått Nordnets villkor rätt.

1 gillning

Det skulle jag kunna göra, väntar bara på att mina köp går igenom först.

Nu har jag roat mig med att ta ut en lista över samtliga 1640 fonder på Nordnet (ETF’er ej inräknade).
Det kanske underlättar lite när man letar efter fonder med bra belåningsvärde :smiley:
Tyvärr var det för krångligt (för mig iaf) att även få ut resultaten i samma lista.
Förhoppningsvis ser Nordnet till att fixa så att man kan exportera fondlistorna som jag har bett dem om :stuck_out_tongue:

Edit:
Nu är även indexfonderna + samtliga 1461 ETF’er med.
Samtliga fonder + ETF’er hos Nordnet

2 gillningar

Menar du siffrorna som stod nere till vänster i min skärmdump? I så fall kommer de inte bli 40% som jag sagt tidigare :stuck_out_tongue: Faktum är att när jag fick min högre kreditlimit beviljad såg jag siffror där nere som är lägre än vad jag har lånat upp mig på nu för att komma till 38%, om några dagar när alla köp har gått igenom ska jag se så att jag fortfarande har 1,08% ränta (vilket jag vet att jag kommer ha). :slight_smile:

Ja, siffrorna nere till vänster!

Är det denna anledning du tänker på?

Just det borde inte spela någon roll. I varje givet läge borde kreditgränsen för 1,08% ränta vara 40% av ditt totala belåningsvärde, så länge alla dina fonder är godkända för ränterabatt.

När dina köp gått igenom får du jättegärna räkna ihop beloppen enligt mitt önskemål ovan, oavsett vilken räntesats du har på ditt lån. Är genuint nyfiken! :slight_smile:

1 gillning

“Just det borde inte spela någon roll. I varje givet läge borde kreditgränsen för 1,08% ränta vara 40% av ditt totala belåningsvärde, så länge alla dina fonder är godkända för ränterabatt.”

Du får 1,08% rabatt även om inte ALLA dina fonder är godkända för ränterabatt.
Jag har ett papper som har 0% och får ändå 1,08%
Dvs jag har ränterabatt och uppfyller kraven för portföljbelåning plus.

MEN Nordnet skriver “Uppfyller du de här kraven kan du få 1,09% effektiv ränta.
“Du får maximalt använda 40 procent av det totala belåningsvärdet för dina värdepapper med en belåningsgrad på minst 70 procent.”

Jag tolkar det som att om man har andra värdepapper så bara nollas dom. I relationen till den delen av texten som talar om maximalt 40%.

Men man får fortfarande belåna de papper man har som har mindre än 70% belåningsgrad.
Men av de som är över 70% beräknas och du får använda maximalt 40% av belåningsvärdet på dessa papper.

Dvs papper med lägre grad än 70% “ignoreras” av deras kalkyl när de beräknar de 40% av Maximalt belåningsvärde. Men ALLA papper är med i beräkningen av maximalt belåningsvärde.
Ja, något förvirrande (!)

Alltså; det som kallas
Ursprungligt belåningsvärde är summan av kapitalet man äger i portföljen inklusive (!) de papper som inte uppfyller kravet om 70%. Man tar alltså procentsattsen och multiplicerar mot kapitalet man har i papperet. Summan man får är ursprungliga belåningsvärdet.

Maximalt belåningsvärde är en dynamisk beräkning där papper tilldelas en ny utökad belåningsgrad. Den belåningsgraden används för att få fram Maximalt belåningsvärde.

Men sen i slutänden är det helt enkelt så att man får lov att till 1,08% ränta låna summan som man får fram genom att ta de värdepapper som har över 70% i ursprungligt belåningsvärde, men man använder då det “nya” Utökade (och dynamiska) belåningsvärdet man fått tilldelat för att räkna fram summan man får låna.

Inte helt solklart kan jag tycka men nu tänker jag att jag har koll i alla fall…

1 gillning

Jag håller med dig till 100% @Gruff :slight_smile: Det är detta jag utgått ifrån när jag räknade i detta inlägg.

Absolut, det jag syftade på var att man endast kan komma upp i 40% av totalt belåningsvärde (inräknat alla fonder man äger oavsett ursprunglig belåningsgrad) om alla fonder är godkända för ränterabatt. Annars kommer man inte upp i 40%.

Det är ju detta jag undrar över! Måste det vara minst 70% i ursprunglig belåningsgrad? Har du läst detta någonstans?

1 gillning

Jag är inte helt säker på din fråga. Tyckte jag beskrev det så bra :slight_smile:

Nej, jag har inte lyckats hitta en beskrivning av den delen. Men genom att räkna på mina egna innehav så stämmer det som jag skrev i förra inlägget. Alla summor blir rätt. Men utan att räkna ihop det var det helt omöjligt att förstå, så Nordnet borde verkligen göra något åt sin information.

Jag har knåpat ihop en ny version av kalkylbladet som bygger på allt i denna tråden och svaren från Nordnet. Den kommer upp här imorgon innan lunch. Räntan beror på hur mycket procentuellt man lånar av sitt maximala kreditutrymme. Det senare beräknas genom multiplikation och vikt av alla instrument, där bara de över 70% ger kreditutrymme. Alla instrument under 70% kan man bara ignorera vad gäller kreditutrymme.

3 gillningar