Byta en andel av min Sverige-exponering från indexfond till Spiltan Investmentbolag?

Vad grundar du det på? Nyfiken eftersom majoriteten av all forskning pekar exakt på motsatsen.

Du får gärna utveckla det här resonemanget också. Nyfiken eftersom det är första gången jag läser det. :slight_smile:

Varför skulle marknaden inte ta hänsyn till det här kompensera för det här? Varför går utländska investmentbolag inte bättre än index? Warren Buffets bolag har underpresterade mot S&P500 i över 10 år efter 2000-talet etc.

Den springande frågan som gör att jag inte rekommenderar denna fond är:

• Om investmentbolag nu vore grejen - varför syns det bara i Sverige? Varför ser vi inte den effekten i USA? I Tyskland och på andra börser?

• Varför investerar inte utländska investerare massivt i svenska investmentbolag?

• Om ditt resonemang skulle stämma med människor med makt - börsen är ett skitdumt ställe att ha sina pengar på - många av de rikaste har tvärtom sina bolag utanför börsen för att slippa påverkan från andra och kunna bestämma själva - men tittar man på family offices, PE-bolag, VC-bolag så tenderar de underprestera mot index över tid.

Om vi dessutom tar Spiltan Investmentbolag - så har du typ 28% i ett enda bolag på en enda börs i hela världen.

Vad har du för stöd för att det här kommer gå bättre än index i framtiden?

Här är ett par avsnitt om investmentbolag

Samt denna tråden

6 gillningar