Diskussion kring forumet, moderatorer och moderering

Tack för ditt inlägg och roligt att höra att du uppskattar modererandet. :smiley:

6 gillningar

Jag uppskattar också modererandet men just fallet flaggning/radering av skämt i en uppenbar skämttråd kan man ju ändå diskutera här, vilket också var vad moderatorn “föreslog” i den tråden.

1 gillning

Tyckte det fungerande alldeles utmärkt innan Jan rekryterade en massa moderatorer. Visst, folk kunde ha en syrlig ton mot varandra, men det är vad det är. Blir ändå uppenbart för alla vem som är ett stolpskott.

4 gillningar

Berätta mer. Jag är nyfiken på att höra vem det är (den här gången).

1 gillning

Vilket syrligt meningsutbyte mellan vilka syftar du på?

1 gillning

Det i fetstil. Vem?

@Guldfeber syftar nog på stolpskotten bakom enskilda inlägg som istället bör ligga kvar istället för att modereras.

Men då kommer vi till det här med att trådarna ska ha ett värde även för framtida läsare. Det är inte ett alternativ att blunda för off-topic, pajkastning osv ur den synvinkeln.

5 gillningar

Givetvis! Jag håller med, det är i denna tråden det skall diskuteras.
I den specifika tråden så har det från trådstartaren uttryckts missnöje med hur tråden dragit iväg. Då tycker jag hen har lite tolkningsföreträde.
Ämnet var ju just Ekonomihumor.

Precis. Helt överflödigt och kanske t.o.m negativt att radera dessa.

2 gillningar

Kan vara så, det var säkert 40 kommentarer om “gänga tillsammans”, “löka tillsammans” etc. som väl då definitivt var utanför ämnet. Men skämtet om LF Global index som flaggades var ju ett skämt med koppling till ekonom, liksom mitt skämt om “I-ordet”-polisen, vilket raderades. Jag förstår inte, därav min fråga. Antagligen beror det på VEM som bryter mot ämnet också då alla de där “gänga tillsammans” ansågs vara OK.

2 gillningar

Det beror på vilket värde man sätter på sin tid som läsare och medlem i forumet. Jag tycker därmed det är ytterst positivt!

Undrar vilka som avses och om det anses vara enligt forumreglerna att uttrycka sig så om andra debattörer. Men det är det väl då om en moderator gör det, tydligen. Jag tycker det är en ytterst tveksam formulering faktiskt då den är:

• Nedlåtande
  • Inte säger vilka man avser, ospecifikt
  • Inte bidrar till en god stämning.

Hoppas det finns högt i tak nog för att acceptera att jag tog upp det när även en moderator använder språkbruket stolpskotten som då väl anses vara legitimt? Jag är 100% säker på att om jag i ett godtyckligt inlägg i en annat tråd skulle skriva stolpskotten så är det multipelt flaggat inom ett fåtal sekunder och raderat några minuter senare.

5 gillningar

Värdet är ju att man ganska snabbt ser ett mönster och kan urskilja mellan de som kanske bara blir lite väl engagerade ibland och de som resonerar heltokigt. Den försvinner ju tillsammans med inläggen som raderas. Dessutom kanske det sas något vettigt även om det inte var på det trevligaste sättet, även det försvinner.

4 gillningar

Det kan ha varit så. Har inte lust att leta upp dem för en bedömning. Men om de inte flaggades så var de antagligen inget problem.

Inlägget om indexpolis tolkades som ett klagomål mot modererandet och hör inte hemma i en humortråd.
Varför LF-bilden flaggades bör vara ganska uppenbar, så det tänker jag inte kommentera.

Så hoppas jag inte att det är! Jag försöker alltid vara objektiv i mitt modererande och tror att resten av moderatorerna gör samma sak.

Nej det handlade om flaggningen.

Men vissa personer, jag inräknad, har en bevakning av ett antal personer som slänger sig på flaggknappen bara man är i närheten av något som skulle kunna tolkas på “fel” sätt. Medan flertalet andra “i rätt läger” kan komma undan men nästan vad som helst. Kanske därför 40+ inlägg om “gänga tillsammans” etc. inte flaggades. Skriver jag något som är bara det allra minsta negativt om “I-ordet”-fonder så flaggas det direkt.

6 gillningar

Nu var det ju ett citat. Men vet du vad… Jag har i regel mycket tålamod, höga tankar om människor och deras intentioner och avsikter. Så även på diskussionsforum.

Men efter år som moderator här och på andra ställen har man sett ett och annat som inte framkallar annat än en ryggmärgsreflex att vilja utbrista “Stolpskott!” i vändande PM. Vi moderatorer :robot: är faktiskt människor också! :smiley:

• Inte säger vilka man avser, ospecifikt

Men det berör inte dig och de allra flesta medlemmar, om du nu undrade det :wink:

Kontext, kontext, kontext. Att konstatera att det finns stolpskott ute i världen är föga kontroversiellt. Att däremot adressera en medlem eller grupp som stolpskott direkt, det är något annat!

3 gillningar

Men spelar roll… Det hör väl inte hemma bättre?

Hmm vad menar du? Har du bevakning av personer här på forumet?
Som jag förklarat tidigare (och du naturligtvis vet) så kan vemsomhelst flagga vadsomhelst.
Sen stämmer det där sista inte… om det är indexfonder du menar? (Du kan skriva ut hela ordet).
Du vet också att det diskuterats alternativa investeringar, kryptovalutor, guld, momentumstrategier mm.

Jag bevakas. Men vi behöver inte gå in mer på det, detta är känt sedan tidigare.

4 gillningar

Ja det diskuteras absolut alternativa investeringar. Men nästan all form av kritik mot “I-ordet”-fonder bemöts av vissa med en ryggmärgsreflex som gör att tonen trappas upp. Som att vissa inte tål att höra att andra har andra åsikter om vad man ska investera i. Någon motsvarighet finns inte för de alternativa investeringarna. Men sen är väl “I-ordet”-fonder också alternativa investeringar. Alla alternativ att investera är väl alternativa.

4 gillningar

För det första, jag håller med om att det inte är särskilt framåtlutande att benämna andra medlemmar här på RikaTillsammans som ”stolpskott”. Någon borde kanske påminna moderatorerna om att här på RikaTillsammans håller vi en god ton mot varandra, försöker förstå snarare än missförstå varandra och driver framåtlutande diskussioner med varandra.

Med det sagt, jag tror att den här hetsen mot skribenter som förordar annat än indexfonder kan ha sin bakgrund i hur forumet en gång uppstod.

Då var det kommentarsfält under Bolmessons olika utredande artiklar och youtubevideos. Dessa var ju så att säga ”undertecknade” av Bolmessons själva och redovisade den senaste versionen av sanningen på deras ekonomiska resa.

Det innebar kanske en viss känsla av ansvar för vad som hamnade i kommentarsfältet därunder.

Jag tror det där lever kvar lite. Än idag finns en känsla av att Bolmessons på något sätt måste stå bakom vad som skrivs här.

Nyregistrerade användare som kanske precis börjat sin resa och ställer frågor måste ”skyddas” från dåligt inflytande från ”stolpskotten” som ännu inte begripit sig på den senaste forskningen om indexfonder eller missat Ben Felix senaste video.

Min förhoppning är att Bolmessons skall kunna släppa det där och ha en lite mer avslappnad stil inför andra människors erfarenheter och åsikter.

5 gillningar